Ikonická Tatra: Příběh technických i osobních vozidel, která milují i děti
Ikonickou značku Tatra zná dnes téměř každý. Již v minulosti se stala synonymem pro nákladní vozidlo, které dalo za vznik také dětským miniaturám, jež sbírají malí a velcí nadšenci. V současnosti má za sebou značka řadu velice zajímavých milníků.
Kořeny Tatry sahají hluboko do historie
Tatra patří k nejstarším automobilkám na světě. První osobní automobil vznikl již v roce 1897 a první nákladní vozidlo jen o rok později. Základy slavné společnosti byly položeny již v roce 1850 v obci Kopřivnice, která se tehdy nazývala Nesselsdorf. Ze společnosti Ignatz Schustala & Comp podnikavého živnostníka Ignáce Šustaly (vystupoval též jako Ignatz Schustala) se brzy stala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. Sám podnikatel se však této transformace nedožil.
Do čela nové společnosti se postavil Hugo Fischer von Röslerstamm, který byl původně inspektorem železniční dráhy. Synové pana Šustaly na protest proti praktikám vedení akciové společnosti prodali pod cenou své podíly a mezi roky 1895 a 1896 si založili vlastní podnik: Vagónka Studénka.
První automobil se spalovacím motorem
Inženýr Hugo Fischer se zasloužil o uskutečnění stavby prvního automobilu se spalovacím motorem ve střední Evropě. Jeho inspirací byly dost možná drožky bez koní, kdy Fischer údajně prohlásil, že ty již umí vyrobit, a že jediné, co jim chybí, je motor. Do toho se vložil liberecký továrník baron Theodor von Liebeg, který uvolil dodat do Kopřivnice jeden z prvních dvouválcových motorů vyrobených v roce 1897 a zavázal se k pravidelným dodávkám dalších motorů pro první série kopřivnických automobilů. V tom samém roce byl vyroben první vůz: Präsident.
První světové úspěchy
Předchůdce vozidel Tatra byly ve své době označovány jako NW. Netrvalo to dlouho a tahač s pohonem 4×4 Jaguar předznamenal segment vozidel, v němž známá značka začala slavit světové úspěchy. V první polovině druhého desetiletí dvacátého století se rozeběhla sériová výroba nákladních vozidel. Značka Tatra se na vozidlech objevila ještě před rokem 1920. V roce 1926 byla Kopřivnická vozovka, a.s. začleněna do koncernu Ringhoffer a v roce 1936 vznikla firma Ringhoffer TATRA, a. s., která byla jen o pouhé dva roky později přejmenována na Ringhoffer TATRA Werke A G.
Po konci druhé světové války vzniká ikonický podnik
Česká linie se v Tatře prosadila po roce 1945, čímž vznikl národní podnik Tatra. Projektanti společnosti dopodrobna rozpracovali válečnou konstrukci prvního těžkého nákladního automobilu TATRA se vzduchem přímo chlazeným vznětovým motorem vlastní originální konstrukce.
Nákladní vozidla Tatry se stala ikonami
Jedním z nejikoničtějších vozidel Tatra se stala TATRA 111, která od konce druhé světové války vydržela ve výrobě dlouhých 16 let až do roku 1962. Na památku oblíbeného vozu zákazníci vystavili dokonce vlastní pomník.
Dalším legendárním vozidlem se stala TATRA 138, která přišla na silnice v roce 1959 a dala za vznik řadě T 148. Už v této době byla těžká nákladní vozidla Tatra exportována do 53 zemí pěti kontinentů. Na konci 60. let se Tatra vytáhla s něčím velkolepým. Novou a dnes již ikonickou konstrukcí se stala trambusová T 813 8×8 Kolos. Jednalo se o první čtyřnápravovou Tatru s dvanáctiválcovým vznětovým, vzduchem přímo chlazeným motorem vlastní konstrukce a s převodovým ústrojím. To dovolovalo řadit až dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.
V roce 1999 vznikly nové modelové řady vozidel ARMAX a FORCE. Zatímco první řada vycházela z civilní produkce T 815-2 a přijala pojmenování TERRN°1, druhá řada stavěla na možnostech zabudování motorů a převodovek cizí provenience do originální tatrovácké koncepce automobilu.
I v současné době staví výrobní program na originální koncepci, která je kombinací specifických prvků, charakteristických pro jednotlivé řady a zákaznické segmenty.
Tatra dobyla srdce i dětí
Tatra není dnes jen legendární vozidlo, ale také hračka, která si v průběhu věků vydobyla také náklonnost dětí. K oblíbeným hračkám patří již od 50. let minulého století. Zatímco v náklaďácích chlapci převáželi písek, autíčka a mnoho dalšího, hračku si oblíbily i dívky, které v nich převážely své panenky. Krátce po revoluci oblíbená Tatrovka sice zmizela z obchodů, ale ne na dlouho. Společnost Dino Toys navázala jednání s kopřivnickou Tatrou a získala licenci k výrobě nových hraček. I v současnosti si zákazníci mohou zakoupit nejen tradiční Tatru 148.
Zdroj: garaz.cz, liberecky.denik.cz, Youtube