I když s vozem příliš nejezdíte, přesto je třeba ho servisovat. Podívejte se, co je třeba vyměnit

Přidat na Seznam.cz

Když se s autem moc nejezdí, nepotřebuje servis? Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Některé kapaliny a díly je třeba vyměnit v průběhu času, nikoliv pouze s najetými kilometry.

„Řidiči si ne vždy uvědomují, že některé díly a provozní kapaliny by se měly nebo dokonce musí v průběhu let vyměnit,“ vysvětluje Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů. „Někteří lidé jezdí jen příležitostně, a proto si myslí, že auto nevyžaduje servis. Některé prvky bohužel s věkem ztrácejí své vlastnosti, takže i když se vůz téměř nepoužívá, je třeba na některé výměny pamatovat,“ dodává odborník.

Co radí mechanici vyměnit, i když auto moc nejezdí?

  • Olej – jednou ročně nebo jednou za dva roky
  • AdBlue – jednou ročně
  • Brzdová kapalina – každé dva roky
  • Rozvodový řemen a příslušenství – každých pět let
  • Chladicí kapalina – každých pět nebo šest let
  • Pružné brzdové hadice – každých pět až sedm let
  • Zimní pneumatiky – každých pět let
  • Letní pneumatiky každých 10 let
  • Brzdové vedení – každých 15 let

To jsou věci, které by se měly pravidelně měnit bez ohledu na počet najetých kilometrů, i když se vůz nepoužívá. Někdy si užíváme toho, že auto ujede jen asi 1000 km ročně a my platíme jen za pojištění odpovědnosti. A pak může nečekaně dojít k poruše, jak píše server Germania Insurance.

Na to bychom měli myslet i při koupi vozu s nízkým počtem najetých kilometrů – nesprávně servisovaný vůz může být problematičtější než dobře ošetřovaný vůz, a to i s vysokým počtem najetých kilometrů.

Motorový olej

Olej nalitý z láhve do motoru časem ztrácí své vlastnosti, a tím i parametry, které mají chránit pohonnou jednotku před opotřebením. Proto i výrobci automobilů doporučují jeho výměnu nejen každý stanovený kilometr, ale také každé stanovené období – obvykle jednou za rok nebo za dva roky. Mechanici důrazně doporučují měnit olej jednou ročně bez ohledu na počet najetých kilometrů.

Pokud navzdory zdání jezdíte velmi málo, vyplatí se používat oleje s dlouhou životností (nezaměňovat s režimem dlouhé životnosti), protože se vyznačují vysokou kvalitou a stabilitou po dlouhou dobu používání. Proto můžete takový olej bez obav měnit každé dva roky. Je však nutné pamatovat na správnou specifikaci, aby byla v souladu s doporučeními výrobce.

AdBlue

Kapalina používaná v moderních vznětových motorech se systémy SCR (redukce oxidů dusíku) je pro jejich provoz nezbytná. Nedostatek paliva může mít horší následky než prázdná nádrž, kterou lze jednoduše doplnit. V případě nedostatku AdBlue může být k nastartování vozidla dokonce nutná návštěva servisního střediska.

Tím špatné informace o této látce nekončí. Jeho trvanlivost je pouze jeden rok, a to nikoli od nalití, ale od data výroby. Po uplynutí této doby se jeho vlastnosti změní, což může vést k poruše systému SCR nebo jednoduše k chybovému hlášení.

Výměna každý rok? Pokud váš diesel jezdí hodně, tak samozřejmě ne. Tuto kapalinu budete doplňovat alespoň jednou ročně. Pokud se však s vozem jezdí málo – rozhodně méně než 10 000 km ročně – může to být problém. Ale dá se to zvládnout.

„Pokud řidič příliš nejezdí, je lepší nenalévat více najednou, ale více či méně podle potřeby. To však vyžaduje pozorování vozu a určité zkušenosti,“ radí Michal Jurečka.

Brzdová kapalina

Brzdová kapalina (hydraulická kapalina) má hygroskopické vlastnosti, takže absorbuje vodu. To bohužel znamená, že bez ohledu na způsob používání by se měl vždy přibližně každé dva roky vyměnit. Můžete však ušetřit peníze zakoupením levného přístroje na testování bodu varu (obsahu vody) kapaliny. Stojí asi tucet zlotých a kapalinu můžete zkontrolovat po dvou letech. Pokud je v pořádku, lze jeho výměnu o rok odložit.

Rozvodový řemen

Rozvodový řemen je jednou z nejlevnějších, ale také nejdůležitějších součástí vozu. Pokud se motor rozbije, jeho oprava nebo výměna stojí spoustu peněz. Bohužel jeho výměna není vždy levná, i když stále stojí mnohem méně než generální oprava. Proto je nutné měnit řemen každých pět, maximálně šest let. A to nejlépe bez ohledu na doporučení výrobce, který může také stanovit dobu.

Nezapomeňte, že guma se odpařuje a její životnost se snižuje, a pokud řemen již není originální, výrobce automobilu na to nemá žádný vliv. Pouze u tzv. bezkolizních motorů se nemusíte obávat, protože přetržení pásu nepřináší negativní důsledky.

„U mnoha automobilů s jednoduchými motory není výměna rozvodového řemene nijak zvlášť nákladná. Samotný pásek představuje výdaj v řádu několika set korun. Stárne především řemen, takže i když vůz ještě nedosáhl kilometrového nájezdu vhodného pro výměnu rozvodového řemene, ale uplynulo již několik let, můžete se nechat zlákat k výměně samotného řemene,“ říká odborník Michal Jurečka.

Chladicí kapalina

Chladicí kapalina má antikorozní vlastnosti asi pět až šest let, pak se zhorší. Stále bude chladit a udržovat teplotu a plnit svou primární funkci, takže vydrží 10 let. Horší je to s chladicím systémem.

Chladicí kapalinu lze samozřejmě používat déle, protože následky stárnutí nejsou tak nebezpečné. Doporučuje se koupit vysoce kvalitní chladicí kapalinu, o které sám výrobce prohlašuje, že má delší životnost.

Pneumatiky

V závislosti na typu pneumatiky by se měly měnit každých pět let (zimní a celoroční) nebo každých 10 let (letní). Stejně jako jiné pryžové díly podléhají procesu stárnutí.

Zimní pneumatiky stárnou stejně rychle jako letní, ale jejich klíčová pružnost se vytrácí dříve. Aby bylo jasno: zimní pneumatiky, které jsou starší než pět let, jsou stále použitelné, ale při nižších teplotách budou fungovat mnohem hůře. Naproti tomu letní pneumatiky tyto vlastnosti nemají, a proto je jejich životnost stanovena na 10 let.

Mnoho řidičů, zejména u dovážených vozů, používá své pneumatiky tak málo, že jejich běhoun vydrží déle než 10 let. Zákonný limit pro hloubku dezénu však neurčuje výkonnost pneumatik. Je nutné je vyměnit po 10 letech od data výroby.

Brzdy

Může se to zdát abstraktní, ale je dobré jednou za čas vyměnit brzdové vedení. Neexistuje žádné konkrétní období, ale mechanici se dělí o své zkušenosti.

Pružné i pevné brzdové vedení je třeba pravidelně vyměňovat. Podle mechaniků vydrží pružné pět až sedm let. Pevné vydrží déle, často je však po 15-20 letech nutné je vyměnit, čehož si mechanik nebo diagnostik snadno všimne při technické prohlídce.

Zdroj: germaniainsurance.com