Hyundai: Značka nevyrábí jen auta, ale i domácí spotřebiče
Když slyšíme Hyundai, vzpomeneme si na jeho auta. Ano, tahle korejská značka si na silnicích vydobyla pevné místo. Ale stejné jméno najdete i na obřích nákladních lodích, které brázdí oceány, ale i na klimatizaci či pračce.
Příběh značky jihokorejské značky Hyundai je totiž mnohem pestřejší, než se na první pohled zdá, a sahá dál než jen k výrobě aut. Tak se na něj pojďme společně podívat.
Od rýže a stavění k prvnímu korejskému autu
Všechno to začalo po válce, v roce 1947 v Jižní Koreji. Mladý a neskutečně ambiciózní chlapík jménem Čong Ču-jong založil stavební firmu Hyundai Engineering and Construction.
Neměl to vůbec lehké – pocházel z chudé farmářské rodiny. jako kluk několikrát utekl z domova za lepším životem do Soulu, kde dřel na stavbách, v docích, a dokonce si na chvíli otevřel obchod s rýží, než mu ho zavřeli Japonci.
Po osvobození se chopil příležitosti opravovat náklaďáky pro americkou armádu. Tam poprvé přičichl k motorům a vozidlům. Jeho stavební firma pak rostla raketovým tempem a hrála klíčovou roli v obnově válkou zničené země, stavěla silnice, mosty i elektrárny. Čong Ču-jong měl ale větší plány než jen stavět.
V roce 1967 se Čong Ču-jong vrhnul do automobilového průmyslu a založil Hyundai Motor Company. První vlaštovkou byla Cortina ve spolupráci s Fordem. Ale on snil o vlastním, ryze korejském autě.
Tenhle sen se stal skutečností v roce 1975 s příchodem modelu Pony. Navrhl ho slavný Ital Giugiaro, techniku dodalo Mitsubishi, a Pony se stal prvním masově vyráběným korejským autem a symbolem toho, jak se země průmyslově zvedá. Hned další rok se začal vyvážet a v roce 1986 Hyundai s cenově dostupným modelem Excel úspěšně dobyl i náročný americký trh – tehdy zaznamenal rekordní prodeje na nováčka.
Impérium na moři, na zemi i u vás doma
Auta byla ale jen začátek. Pod Čongovým neúnavným vedením se z Hyundai stal typický korejský ‚chaebol‘. To je obří rodinný konglomerát, který s podporou vlády expandoval do neuvěřitelné spousty odvětví. V 90. letech měl pod sebou přes 60 různých firem!

Jedním z nejpůsobivějších kousků bylo loďařství. V roce 1972 založil Hyundai Heavy Industries. Legenda říká, že první zakázku na dva obří ropné tankery získal ještě předtím, než vůbec postavil loděnici – stačila mu prý fotka prázdné pláže a britská padesátilibrovka s obrázkem lodě!
Z ničeho tak v Ulsanu vyrostla největší loděnice světa, která od té doby postavila tisíce plavidel – od gigantických kontejnerových lodí a supertankerů po sofistikované LNG tankery nebo válečné fregaty. Dnes, pod značkou HD Hyundai, jsou v loďařství pořád světovou jedničkou.
A co ty pračky, klimatizace a ledničky? Jak se tam to jméno Hyundai dostalo? Souvisí to s tím, jak se původní obří skupina Hyundai po asijské finanční krizi (1997) a smrti zakladatele (2001) rozdělila na několik samostatných částí.
Původní firma se sice rozdělila – na část pro auta, část pro lodě a těžký průmysl (HD Hyundai) a další – ale to slavné jméno zůstalo. A firmy jako Hyundai Corporation Holdings, které se specializují na obchod, mají právo ho ‚půjčovat‘ dál formou licencí.

Takže když vidíte televizi, pračku, ledničku nebo mikrovlnku Hyundai, většinou ji vyrobil někdo jiný, kdo si na to koupil licenci. Chytře tak využívá sílu a známost globální značky, i když to není produkt přímo od výrobce aut nebo lodí.
Firmy, jako Hyundai Corporation Holdings, které se zaměřují na mezinárodní obchod, prostě pronajímají známé a silné jméno Hyundai různým výrobcům spotřebičů. Takže je nevyrábí přímo automobilka nebo loďařský gigant, ale šikovně využívají sílu a známost globální značky vybudované za desítky let.
Budoucnost není jen na čtyřech kolech
I když se původní gigant rozdělil, chuť inovovat a dívat se dopředu zůstala. Automobilka Hyundai Motor Group se dnes strategicky mění z výrobce aut na poskytovatele ‚chytré mobility‘. Masivně investuje do elektromobilů (jako řada IONIQ), vodíkových technologií, robotiky (možná znáte robotické psy od Boston Dynamics, které koupili), autonomního řízení, a dokonce vyvíjí koncepty létajících taxíků do města.
Podobně i HD Hyundai se profilují jako ‚stavitelé budoucnosti‘. Chtějí pomocí moderních digitálních technologií, umělé inteligence a zelené energie přinášet udržitelná řešení pro mořskou i pozemní infrastrukturu.
Víc než jen auta
Příběh značky Hyundai je prostě fascinující jízda – od poválečné bídy přes budování národního průmyslu až po globální úspěch. Je to příběh o odvaze zakladatele, obrovských ambicích a schopnosti se neustále měnit, přizpůsobovat a dívat dopředu.
Takže až příště uvidíte logo Hyundai – ať už na autě, obří lodi v přístavu, nebo třeba na mikrovlnce u sousedů – vzpomeňte si, že za ním stojí mnohem víc než jen jeden produkt. Je to kus korejského průmyslového zázraku a symbol budoucnosti, která rozhodně nejezdí jen na čtyřech kolech.
Zdroje: britannica, wikipedia, encyklopedia