Hranatý a pomalý. Ošklivý Ikarus 553 na podvozku Avie rozhodně díru do světa neudělal

Přidat na Seznam.cz

Letňanská Avia, vyrábějící lehké nákladní vozy pod francouzskou licencí Saviem, slavila úspěchy nejen na silnicích tehdejšího Československa, ale i ve vybraných spřátelených zemích. Méně známé jsou však malé autobusy postavené na podvozcích zmíněných českých vozů. Jedním z nich byl Ikarus 553. Jeho přísně hranatá karoserie vypadala vratce, nelíbila se téměř nikomu a se slabým motorem nedosahovala ani 80 km/h. Paradoxně většina jeho výroby skončila v Československu.

Ikarus 553, Čavdar a Neretva tvoří trojici asi nejslavnějších midibusů postavených v rámci spolupráce tehdejších zemí RVHP na podvozcích Avie. Ani v jednom případě nešlo o technický či estetický zázrak, ale abychom byli spravedliví, zatímco Neretva a řekněme i Čavdar vypadaly k světu, první Ikarus 553 byl z hlediska designu čirá hrůza. V jeho případě však nešlo o krásu, ale o ryze pragmatický přístup k výrobě autobusu určeného pro blízkovýchodní trhy.

Irácký speciál

Za hranatým Ikarusem 553, vyráběným v letech 1977-1981, je třeba hledat snahu maďarského výrobce autobusů Ikarus vyvážet své výrobky do zemí Blízkého východu. Pro prodej zahraničních výrobků na místních trzích však platila zásada, že musely být montovány v místní továrně. Maďarští konstruktéři tak museli vyvinout velmi jednoduchou konstrukci s podvozkem nákladního automobilu a hranatou karoserií z jednoduchých výlisků. Jejich sestavení muselo být jednoduché, rychlé a zvládnutelné i místními dělníky bez větší manuální zručnosti.

Výsledkem byl poměrně nevzhledný hranatý Ikarus na podvozku nákladního automobilu Avie (Ikarus se také neúspěšně pokoušel použít podvozky Scania a Steyr), který zároveň odstartoval jednání, jež vyvrcholila podpisem smlouvy mezi Maďarskem a Irákem v roce 1973. Na základě této dohody byla v Bagdádu zahájena montáž hranatých vozů Ikarus 553.10 a 553.14 (výroba v letech 1974-1980). Pro potřeby zemí SNS dostal malý Ikarus 553 upravenou karoserii, rozšířenou z 2100 na 2300 mm (takže na původním úzkém podvozku Avie vypadal o číslo větší).

Celkem bylo v letech 1977-1981 vyrobeno 1145 těchto širokých Ikarusů 553, z nichž celých 818 nakonec skončilo v Československu. Zajímavé je, že model 553 skončil v roce 1981 a na scéně se objevil jeho nástupce, početně horší Ikarus 543 (kterého se nakonec vyrobilo jen 179 kusů).

Hranatý Ikarus 553 měl vnější rozměry 6310 x 2300 x 2685 mm, přední a zadní část karoserie byly naprosto stejné (až na světla), rozvor náprav byl 3240 mm a rozchod kol pouze 1640 mm (vpředu) a 1540 mm (vzadu). Vůz poháněl vznětový čtyřválec Avia 712.11 (58,8 kW/80 k), podvozek dodávala Avia 30N a jeho pohotovostní hmotnost byla 4300 kg. Přepravoval řidiče + 19 cestujících a dosahoval maximální rychlosti 77 km/h. Dochovalo se jen velmi málo exemplářů a ani jako sběratelské autobusy si Ikarus 553 nevysloužil velkou pozornost.

Zdroj: redakce – autorský text, Avtoexport