Honda CX500. Tohle jsou důvody, proč ji majitelé milují

Přidat na Seznam.cz

V sedmdesátých letech minulého století vládly trhu motocykly střední třídy. Všichni velcí japonští výrobci automobilů soupeřili o slávu a uváděli na trh stále inovativnější řešení. Honda se do tohoto závodu zapojila s řadou CX, motocykly vyráběnými až do 80. let. Modely CX splňovaly některé z největších vývojových trendů v motocyklovém průmyslu té doby, včetně kapalinového chlazení, elektrického startování a podobně, popisuje server Hot Cars.

Jedním z modelů této řady, který se vyznačoval těmito inovativními a jedinečnými řešeními, byl model CX500. Honda CX500, vyráběná v letech 1978 až 1983, je motocykl střední třídy, který můžete na silnicích potkat dodnes. Přestože uplynulo mnoho let, zůstává tento solidní veterán jedním z největších úspěchů japonského výrobce. Někdo by se zeptal, proč lidé milují tyto historické motocykly i po třiceti a více letech? Za jejich trvalou přitažlivostí stojí mnoho důvodů a motocykly Honda nejsou výjimkou.

Síla motocyklu střední hmotnosti

Honda zahájila řadu CX něčím zcela novým. Jednalo se o konstrukci, která zahrnovala vodou chlazený motor do V s hřídelovým pohonem a široce přitahovala zraky veřejnosti. Byl však tak převratný? Ne tak docela. Koncepce, kterou Honda použila, nebyla zcela nová. Lidé však žasli nad tím, jak inženýři Hondy postoupili o krok dál od již existujících koncepcí a vyvinuli nová řešení. Namísto vzduchem chlazených motorů se značka rozhodla pro revoluční konstrukci s vodním chlazením. Stejně tak se rozhodla pro motory se čtyřmi ventily na válec poháněné tlačnými tyčemi, nikoliv horním vačkovým hřídelem.

Jednoduše řečeno, konstruktéři se při navrhování řady CX dívali do budoucnosti. Výsledkem bylo, že model CX500 byl vybaven kapalinou chlazeným čtyřtaktním motorem V2, pětistupňovou převodovkou a celkovým zdvihovým objemem 497 cm3. Cílem této konstrukce bylo zachovat kompaktnost motoru a zajistit stabilitu a spolehlivost celého motocyklu.

Můžeme směle říci, že se to společnosti Honda podařilo. Model CX500 je známý tím, že poskytuje spolehlivý a efektivní výkon. S udávanou maximální rychlostí 114 km/h a maximálním výkonem 50 k (i když některé pozdější modely tyto statistiky překračovaly) se CX500 nakonec stala bezproblémovým cestovním motocyklem. Jezdci po celých Spojených státech si vlastně stále užívají cestování s klasickou Hondou.

Působivý výkon 7 variant

Nyní je důležité zdůraznit, že Honda měla s prvními modely několik problémů. Například první CX500 měly problémy s napínáky řetězu a alternátory, což vedlo k mnoha dalším komplikacím s výkonem a v některých případech dokonce ke zničení motoru. U nadcházejících modelů však Honda všechny tyto problémy vyřešila. Japonský výrobce udělal pro zlepšení tohoto motocyklu v rozmezí pěti let poměrně hodně. Model CX500 se dočkal sedmi variant, včetně CX500 Turbo a CX650, díky čemuž se na silnicích objevilo přibližně 400 000 motocyklů. Vzhledem k tak vysokému počtu vyrobených kusů lze snadno usoudit, jakou popularitu si CX postupem času získala.

K popularitě modelu CX500 přispívá i jeho neprůstřelná pověst. Vzhledem k tomu, že tolik těchto modelů křižuje ulice i dnes, motoristé jednoduše dospěli k závěru, že CX je neprůstřelná řada, která odolá tvrdé ruce času. Ze všech ostatních modelů bychom měli krátce zmínit také CX500 Deluxe a CX500EC Sports. První z nich byl uveden na trh v roce 1979 a až na drobné kosmetické změny byl v podstatě stejný jako původní CX500. Přesto se tento model vyráběl ve velkém až do roku 1981. Model CX500EC Sports byl ještě populárnější, protože představoval opravené chyby původního modelu. Tento motocykl přišel s vylepšenými specifikacemi a vylepšeným exteriérem, aby vyhověl měnícím se potřebám zákazníků.

Spousta příležitostí k prodeji a restaurování

V neposlední řadě je dnes neprůstřelná CX500 neuvěřitelně cenově dostupná. V perfektním stavu můžete tento velkolepý cestovní motocykl pořídit za cenu kolem 110 000 Kč, i když záleží na výbavě, roku výroby a stavu karoserie. Viděli jsme dokonce několik skvělých modelů v prodeji pod touto cenovou hranicí. Vzhledem k tomu, jak se CX500 chová v průběhu času, bychom řekli, aby do něj šli všichni milovníci klasických motocyklů, kteří si chtějí pořídit novou Hondu s omezeným rozpočtem.

Zdroj: hotcars.com