Holanďané naskočili na vlnu levného německého benzinu. Nebudete věřit, kolik litrů mohou legálně natankovat
Pokud jste si toho náhodou nevšimli, Němci výrazně snížili daň z pohonných hmot. Litr nafty o 16,7 centů (cca 3,9 Kč) a benzin E10 o 35,2 centů (cca 8,6 Kč). Ačkoli ceny na pumpách neklesly okamžitě kvůli starším zásobám, nakonec klesly rychleji, než se očekávalo, a to kvůli konkurenci, píše server DPG Media.
Nizozemci, kteří mají téměř nejvyšší ceny pohonných hmot v Evropě, logicky využili situace a začali nakupovat levný německý benzin. Některé dokonce ve velkém a nezdá se, že by to byl problém. Vyšší ceny se na pumpách začaly objevovat prakticky několik dní po vojenské agresi proti Ukrajině, ale naštěstí zatím nejsme příliš obeznámeni s tím, co se děje v Nizozemsku. Cena benzínu se pro ně vyšplhala na 2,50 eura (cca 62 Kč) a nafty na 2,37 eura (cca 58,5 Kč) za litr, a tak se největší tamní autoklub ANWB obrátil na ministerstvo financí, aby spotřební daň snížilo.
To je skutečně v plánu, 1. července se spotřební daň i DPH sníží z 21 na 9 procent, ale do té doby budou Nizozemci stále tankovat litr benzinu v průměru za 2,20 eura (cca 54,3 Kč). To však neplatí pro všechny.

Život na hranicích s Německem vychází pro motoristy lépe
V současné době jsou na tom lépe prakticky všichni nizozemští motoristé žijící na hranicích s Německem, zkrátka ti, kteří do sousední země dojíždějí autem. Věřte nebo ne, ale Němci v současnosti tankují levněji než Češi.
Pokud se podíváte na průměrnou cenu benzinu E10 v Německu, zjistíte, že za litr zaplatíte 1,75 až 1,85 EUR (43 až 45 Kč) , přičemž nafta je dražší jen o několik centů. Není divu, že se v příhraničních oblastech na západě okamžitě začaly tvořit fronty a někteří Nizozemci, stejně jako někteří Češi, to využili jako příležitost k vytvoření větších zásob.
Zatímco podle současné legislativy jsme mohli kromě paliva v nádrži převážet maximálně 60 litrů nafty nebo benzinu ve dvou dalších kanystrech, nizozemská legislativa je v tomto ohledu zřejmě mnohem volnější.

Až 240 litrů paliva
Podle místních médií si řidič může z Německa přivézt neuvěřitelných 240 litrů paliva. Ne, to není překlep. Ve skutečnosti má dvě stě čtyřicet litrů. Jedinou podmínkou je, že musí být skladován v kanystrech o maximálním objemu 60 litrů. Kanystry musí být samozřejmě uzpůsobeny k přepravě paliva, nesmí unikat a řidiči mají povinnost tento náklad řádně zajistit, ale i tak je to čtyřikrát více, než povolují naše zákony.
Pokud takového řidiče zastaví policie a náklad je bezpečně uložen, nemusí být pokutován, ale na druhou stranu mu finanční úřad může vyměřit dodatečnou daň. Spotřební daň se v Nizozemsku platí vždy, když do svého vozu přivezete více než 10 litrů benzinu nebo nafty nad rámec nádrže, jak píše server Autoblog.
Měli bychom asi dodat, že nizozemští motoristé nesmějí používat výše zmíněných 240 litrů paliva pro služební účely. Toto množství je povoleno pouze pro vlastní spotřebu. Média se však více obávají následků případných nehod než obchodu s levnějším německým benzínem. Upozorňují, že kanystry o tomto objemu v zavazadlovém prostoru budou v případě vážné kolize fungovat jako bomba, a doporučují plnit pouze standardní nádrž vozu.
Zdroj: autoblog.nl, dpgmedia.nl