Češi se smáli, že nikdy nebude fungovat. Tahle trať ale psala dějiny
Dneska člověk sedne do vlaku, otevře si knížku nebo notebook a jede. Koleje jsou všude, jízdní řády v mobilu a lokomotiva jede na elektřinu.
Ale začátky železnice u nás vypadaly úplně jinak. Představte si místo lokomotivy dvojici koní a místo moderního expresu spíš dlouhý dostavník. Přesně tak fungovala první trať mezi Českými Budějovicemi a Lincem.

Evropská premiéra
Právě tahle „koněspřežná dráha“ byla v roce 1832 první železnicí na kontinentální Evropě. Hlavní důvod byl praktický – dopravit sůl ze Solnohradska do Čech. Po cestách plných bahna by vozy jely týdny, po kolejích to bylo rychlejší a jistější. Jenže parní stroje tehdy ještě nebyly samozřejmostí, a tak se o pohon postarali čtyřnozí pomocníci.
Jak to jezdilo
Na trať vyjížděly desítky menších vozů, každý táhli dva nebo tři koně. Nebyl to vlak, jak ho známe dnes, spíš karavana na kolejích. Cesta trvala hodiny, ale pořád to byla výrazná úleva proti koňským povozům po silnici. A pro tehdejší lidi to byla senzace – spousta z nich se šla projet jen proto, aby si tu novinku vyzkoušeli.
Dráha nepřinesla jen dopravu, ale taky nový byznys. Podél cesty vznikaly přepřahací stanice, sklady i hospody. Někdo dodával koně, jiný opravoval vozy. Dá se říct, že železnice rozhýbala celý region – nejen sůl, ale i místní ekonomiku.
Co zůstalo dodnes
I když éra koní netrvala dlouho, její stopy najdete pořád. Kamenné mostky, staré náspy nebo bývalé nádraží. V Českých Budějovicích je i muzeum, kde se o celé téhle kapitole dozvíte víc. A když půjdete kolem zbytků trati, možná si dokážete představit to klapání kopyt a rachot vozů.
S technikou se nedalo soupeřit. Už ve 40. letech začaly jezdit parní lokomotivy a koněspřežka rychle ztrácela význam. Část její trasy byla přestavěna, aby mohla sloužit novým vlakům. Přesto zůstala symbolem odvahy a průkopnictví – ukázala, že železnice má obrovský potenciál.

Vlak jako motor pokroku
Začínalo se skromně, s koňmi místo lokomotivy. A přesto to byl krok, který odstartoval celou éru železnice u nás. Bez něj by možná trvalo mnohem déle, než by koleje propojily české země. Až tedy někdy pojedete z Budějovic do Lince moderním vlakem, zkuste si vybavit, že po stejné trase kdysi putovaly vozy se solí – a že první „vlak“ měl sílu jen pár koňských kopyt.
Zdroj: wikipedia.org, kudyznudy.cz, ceskatelevize.cz