Historie airbagu. Kdo byl první? Němci, nebo Američané?

Přidat na Seznam.cz

Dříve luxusní zařízení se dnes montují do všech vyráběných automobilů. Kdo jako první instaloval tento vynález do svých vozů, Američané nebo Němci? Přesvědčte se sami.

Počátkem 50. let 20. století přišel vysloužilý průmyslový inženýr John W. Hetrick po nehodě, kterou přežil se svou ženou a dcerou, s nápadem vytvořit zařízení, které by eliminovalo nebo omezilo zranění cestujících v autě při nárazu, napsal server Auto Evolution. Po dlouhých měsících usilovné práce získal v roce 1953 patent na sestavu bezpečnostního polštáře pro motorová vozidla.

Mezitím v Německu získal vynálezce Walter Linderer patent na podobné zařízení. Tyto polštáře se měly nafouknout stlačeným vzduchem, když se nárazník vozu dostal do kontaktu s jinou překážkou nebo přímo s řidičem. Poté, co si tyto dva prototypy airbagů nechali patentovat jednotliví vynálezci, se této záležitosti ujaly dvě americké korporace, GM a Ford. Okamžitě se však objevily tři zásadní problémy.

Za prvé, jak vytvořit zařízení, které by bylo zodpovědné za detekci kolizí. Za druhé, jak zkrátit dobu nafukování airbagu. A konečně za třetí, jak navrhnout airbag, který při nehodě nezpůsobí další zranění.

První airbag na světě

Práce na tomto vynálezu pokračovaly neúspěšně po celé desetiletí. Teprve v roce 1960 vyvinul Allen K. Breed, mechanik a inženýr z New Jersey v USA, první elektromechanický airbag na světě, který byl aktivován snímačem nárazu.

Kromě toho inženýr Breed vymyslel, že by se airbag měl nafouknout výbuchem, takže by se nafoukl za méně než 1 sekundu. Navíc tento chytrý Američan, aby eliminoval pravděpodobnost sekundárních zranění cestujících při spuštění takového polštáře, změnil jeho konstrukci. Jeho polštář byl vyroben z tenčího, méně pevného materiálu s otvory, aby mohl vzduch po nafouknutí rychle uniknout z vaku a nezranil cestující.

V roce 1971 uvedla společnost Ford na trh experimentální flotilu vozidel vybavených tímto vynálezem. O dva roky později začala společnost GM testovat airbagy v modelech Chevrolet, ale vozy byly k dispozici pouze pro americkou vládu. V roce 1973 byl na americký trh uveden první vůz vybavený airbagem, Oldsmobile Toronado.

O rok později byly ve vozech Buick, Cadillac a Oldsmobile nabízeny dva volitelné airbagy. Za zmínku však stojí, že Američané nabízeli airbagy jako alternativu k bezpečnostním pásům. Proto byla první značkou, která nabízela airbagy společně s bezpečnostními pásy, Mercedes-Benz. Tímto zařízením byl vybaven model W126 od roku 1980.

Bohužel v té době byla na seznamu volitelné výbavy a vyžadovala příplatek. Předchůdcem bočních a trupových airbagů byla švédská společnost Volvo, která je poprvé instalovala v roce 1995 do modelu 850. Dnes jsou airbagy vybaveny všechny vozy bez ohledu na segment a výbavu.

Zdroj: autoevolution.com