Historická Škoda Sport se po 72 letech vrací do Le Mans

Přidat na Seznam.cz

Historické návraty soutěžních speciálů na závodiště bývají velkými událostmi. Tím spíš, když se jedná o legendární závod Le Mans. V roce 1950 se zúčastnila také Škoda Sport. Na památku své jediné účasti v tomto závodě vyslala automobilka Sport po 72 letech znovu na 13,6 km dlouhý okruh. A nejednalo se o žádnou exhibici, ale o závod pro historiky, Le Mans Classic, píše server Škoda.

Dnes si to už asi nikdo nedokáže představit, ale v roce 1950 se Škoda Auto skutečně oficiálně zúčastnila závodu 24 hodin Le Mans. Jednalo se o jedinou účast vozu Škoda v této soutěži, která odstartovala přesně v 16:000 hodin 24. června 1950. Jak uvedla česká automobilka, jezdec Václav Bobek tradičně odstartoval, projel startovní a cílovou rovinkou, naskočil do vozu se startovním číslem 44, nastartoval a vyrazil na okruh dlouhý 13,65 km.

Debut značky Škoda v Le Mans se dlouho vyvíjel nad očekávání dobře. Bobek s kolegou Jaroslavem Netušilem si dojeli pro druhé místo ve své kategorii do 1100 ccm a v celkovém průběžném pořadí podle výkonnostního koeficientu obsadili pátou příčku. Průměrná rychlost závodního speciálu Škoda Sport byla 126 km/h. Když vůz s číslem 44 dokončil 121. kolo, vyřadila ho sice drobná, ale v podmínkách závodu zásadní a neopravitelná technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu.

O třináct hodin později skončil sen mladého jezdce o úspěchu ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. V následujících letech se Škoda kvůli politické situaci již nemohla závodu účastnit.

Návrat po 72 letech

„Vůz jsme renovovali s myšlenkou na tento okamžik celých šest let, účast v Le Mans byla naším vysněným cílem,“ řekl po několika kolech na 13,6 km dlouhém okruhu Michal Velebný, jeden z pilotů vozu v historickém závodě. Za volantem se střídal se svým kolegou Stanislavem Kafkou. Jinak je střídání jezdců po vzoru slavného 24hodinového závodu nedílnou součástí každé Le Mans Classic. Na místě musí jezdci absolvovat také tradiční start, který spočívá v tom, že přeběhnou ke svým vozům přes cílovou rovinku, nastartují je a vyjedou na trať.

„Chvíli jsem se přetahoval o pozici s jedním ze soupeřů a v jedné ze zatáček jsme se s dalším předjížděli,“ popsal Kafka svá první kola. Také jeho kolega Velebný potvrdil, že i když Škoda Sport soutěžila ve své kategorii s vozy z let 1949 až 1956, diváci viděli sportovní výkony, a ne poklidné bilancování. „Na dlouhých rovinkách jsme dosahovali vysokých rychlostí a motor se kvůli silnému proudění vzduchu chladil více, než bylo nutné,“ vzpomíná Kafka na jednu z informací, kterou mu Velebný sdělil při výměně. „Takže jsme pro další jízdy zakryli část plochy chladiče,“ vysvětlil Velebný.

Součástí Le Mans Classic je i jízda v noci, proto Škoda Sport dostala dva přídavné světlomety. „Tma stírá rozdíly ve výkonu motoru, je pro všechny stejná,“ říká dále Velebný a dokazuje to skokem o dvacet míst ve výsledkové listině. „Komplikací je, že některé části trati jsou osvětlené, například cílová rovinka a některé zatáčky nebo šikany, ale ve zbytku trati jsme odkázáni na osvětlení vozu,“ dodává Kafka.

A jak dopadlo poškození konkurence? V celkových výsledcích skončil na 47. místě ze 74 vozů své kategorie a v pořadí vypočítaném podle koeficientu závislého na výkonu a objemu motoru obsadil 43. místo. „Vůz zvládl během náročného víkendu obvyklou pečlivou údržbu a vyhnul se větším technickým problémům. Na naše 73 let staré auto je to úžasný výkon,“ shrnul celý soutěžní víkend Michal Velebný.

Zdroj: skoda-storyboard.com