Head-Up Displej (HUD): Při řízení promítá důležité informace přímo na čelní sklo vozu
Prásk, zelená – a za čelním sklem se v mlžném okně vznáší žluté číslo. Řidič nemusí sklopit oči k budíkům, rychlost mu „plave“ přímo v zorném poli, hned vedle drobné šipky navigace. Tahle drobnost, která ještě před pár lety patřila do sci-fi filmů, dnes přibývá ve stále širší paletě aut.
Jak moc se vyplatí mít údaje na skle a odpadá opravdu pohyb očí dolů k přístrojům? Dá se to všechno vypnout, když vás projekce po pár kilometrech začne štvát? A je vůbec head-up displej (HUD) samozřejmostí ve všech nových vozech?
Co vlastně Head-Up displej je
Head-up displej je průhledná projekce dat, která se zjeví na čelním skle nebo na malém výklopném štítku před volantem. Jde o princip, kdy se obraz z projektoru odráží na speciálně vrstveném skle tak, aby se jevil jako několik metrů před autem – řidič tedy zaostřuje na silnici a informaci vnímá periferně. Původní myšlenka se zrodila v letectví, kde piloti potřebovali sledovat letové parametry, aniž by svěšovali hlavu k přístrojům.
Krátký výlet do historie
Do aut se HUD poprvé podíval v roce 1988: nejprve v japonském Nissanu Silvia S13, prakticky souběžně pak v americkém Oldsmobile Cutlass Supreme, který funkci propagoval během slavné Indy 500. V devadesátých letech přibyly další značky – Toyota Crown Majesta, Chevrolet Corvette, později BMW řady 5 (E60) a další prémiovky. Od té doby se technologie zmenšila, zlevnila a přesunula z luxusních sedanů i do kompaktních crossoverů.
K čemu to celé je
Výrobci staví HUD především jako bezpečnostní vychytávku. Rychlost, limity, šipka navigace nebo upozornění na slepý úhel se promítají přímo do linie pohledu, takže řidič nemusí hledat mezi silnicí a přístrojovkou. Studie (i zkušenosti uživatelů) naznačují kratší reakční časy a menší riziko přehlédnutí značek či chodců. Na druhou stranu platí, že čím více informací systém zobrazí, tím větší je šance, že začne rušit – zkrátka když vám přes půl skla tančí pět různých ikon, soustředění to nepřidá.
Dá se HUD vypnout a doladit?
Dobrá zpráva: drtivá většina výrobců umožňuje displej v menu auta deaktivovat nebo alespoň ztlumit a snížit jeho polohu. U Volva stačí ťuknout na ikonu v centrálním displeji – tlačítko zhasne a projekce zmizí. Přesto se najdou výjimky. Majitelé Mazdy 3 si na internetových fórech stěžují, že vůz si „HUD off“ nepamatuje a po každém nastartování ho znovu aktivuje, takže kdo ho nechce, řeší to fólií či kusem látky. Na první dobrou tedy platí: kdo má rád čisté sklo, měl by během zkušební jízdy proklikat menu a ověřit, co auto dovolí.
Je HUD ve všech nových autech?
Krátká odpověď: ještě ne. Přestože nabídka rychle roste, head-up displej bývá buď součástí lepších výbav, nebo příplatkové techniky. Podle přehledu Cars.com ho pro modelový rok 2024 najdete u více než šedesáti značek – od Hyundai Ioniq 5 po Rolls-Royce Spectre. Jenže i v rámci jedné modelové řady často zůstává rezervován dražším verzím. Malé městské auto s cenovkou pod půl milionu korun tak HUD obvykle nenabídne, zatímco SUV střední třídy už ano, alespoň v balíčku se špičkovou navigací.
Nové generace navíc koketují s rozšířenou realitou – místo malého čtverce pár metrů před vozem tak uvidíme obří obraz „přilepený“ k asfaltu, s animovanými šipkami a barevnými obrysy překážek. Vývoj už běží, ale masový nástup přijde až s dalším zlevněním projektorů a speciálních čelních skel.
Head-up displej tak dnes představuje šikovnou možnost, jak mít klíčové informace stále na očích a nesjíždět zrakem z vozovky. Jeho kouzlo tkví v jednoduchosti, možnost nastavení a často i vypnutí. Není však automatickou součástí každého nového vozu a u levnějších modelů bývá pořád spíše raritou. Pokud po něm toužíte, projděte si při výběru konfigurátor, mrkněte, co systém zobrazuje, a ověřte, zda si displej umí pamatovat, že ho nechcete. Jinými slovy – HUD umí zvednout komfort a možná i bezpečí, ale teprve správné nastavení rozhodne, jestli se z něj stane užitečný pomocník, nebo otravná skvrna za sklem.
Zdroje: wikipedia.org, reddit.com, Youtube, Portál řidiče