Hacknutá Tesla Model S Plaid zvládne 350 km/h bez omezovače. Raději to ale nezkoušejte
Elon Musk slibuje, že maximální rychlost 1 034koňové Tesly Modelu S Plaid bude poměrně uvěřitelných 200 mph, což je v přepočtu asi 322 km/h. Je také pravda, že v době uvedení na trh byl tento vůz schopen dosáhnout maximálně 260 km/h a ani po nedávné aktualizaci to není více než 282 km/h.
Mnozí poukazují na to, že toto tempo je už tak dost riskantní vzhledem k poddimenzovaným brzdám amerických elektromobilů. To ale neznamená, že se nenajde někdo, kdo by to nezkusil. Tím spíš, když může omezovač zcela vypnout.
Guillaume André je generálním ředitelem společnosti Ingenext se sídlem v kanadském Quebecu, která prodává mimo jiné „klíče“, jež odemykají softwarově uzamčené funkce modelů Tesla. Asi tušíte, že odblokovat továrně nastavenou maximální rychlost nebude pro tohoto muže a jeho tým neřešitelný problém, a proto se rozhodl vyzkoušet, jak rychle může jet Model S Plaid s výkonem přes 1000 koní, píše server Electrek.
Tesla na svých webových stránkách uvádí rychlost 200 km/h, ale oficiálně Plaid takovou rychlostí nejezdí (321,86 km/h). První vozy měly z výroby nastavenou rychlost na 162 mph (260,71 km/h) a na začátku letošního roku automobilka uvolnila nový režim Track Mode, který posunul omezovač na 175 mph (281,63 km/h).
Mnozí se domnívají, že hlavním důvodem, proč Tesla od počátku nevypustila elektronickou pojistku, jsou brzdy, které sice postačují pro jízdu, při níž je vůz většinou zpomalován rekuperačním brzděním, ale pro opakované brzdění z opravdu vysokých rychlostí už tak dostačující nejsou.
To dokazují nezávislé testy a nepřímo to přiznává i sama Tesla. Poprvé to bylo v loňském roce, kdy se pokusil o rekordní čas na Nürburgringu, přičemž použil brzdy, které byly viditelně lepší než sériové. A v tuto chvíli nás o tom přesvědčuje fakt, že Muskova společnost by měla v polovině letošního roku začít prodávat příplatkové karbon-keramické disky s adekvátními třmeny za 20 000 dolarů, tedy asi 19 500 eur. Věříme, že právě od tohoto okamžiku bude „Plaid“ definitivně „odemčen“ a Tesla konečně splní svůj slib.
Jak rychlý je ale nejvýkonnější Model S bez elektronického omezovače?
Odpověď na tuto otázku chtěl znát i výše zmíněný Guillaume André, ale nebyl tak bláhový, aby to zkoušel bez patřičných (nejen softwarových) úprav. Jeho bílý Plaid má také výkonnější brzdový systém od Mountainpass Performance a pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, a protože chtěl, aby byl experiment legální, pronajal si a nechal uzavřít letiště Trois-Rivières s dráhou dlouhou asi tři kilometry.
Z bezpečnostních důvodů bylo rozhodnuto, že si pilot ponechá asi dva kilometry na zrychlení, zbytek chce využít „k zastavení s velkou rezervou“. Podle webu Electrek, který byl zmíněnému pokusu přítomen, se ukázalo, že Model S potřeboval ke zpomalení celou vzdálenost i s výkonnějšími brzdami, ale o nouzovém brzdění na poslední chvíli samozřejmě nemohla být řeč.

Záběry z kokpitu ukazují, že vůz neměl s překonáním rychlosti 200 km/h žádné problémy a zvládl ji za působivých 21 sekund a nějaké drobné. To ale v případě stroje s výkonem 1 034 koní asi není tak překvapivé. Maximální rychlost Ingenext je 216 km/h, tedy téměř 350 km/h. Pokud chcete být přesní, je to 347,61 km/h. Nechceme to zpochybňovat, navíc je dost možné, že na delší trati by Tesla byla ještě rychlejší. Musíme však objektivně upozornit, že se jedná o číslo zobrazené na přístrojové desce vozu, nikoli o nezávislé kalibrované měřicí zařízení, takže výsledek bude (při vší úctě) určitě o něco horší.
O co dalšího bychom měli mít zájem? Samozřejmě dvě věci, které vás nepochybně také napadly. Zaprvé, jak dlouho by při této rychlosti vydržela plně nabitá baterie. A samozřejmě, za jak dlouho by se elektronika zpomalila, aby nedošlo k přehřátí nebo poškození baterií nebo jiných součástí vozu, a která z alternativ by přišla na řadu dříve. Uvidíme, zda to Ingenext vezme jako další výzvu a začne hledat delší uzavřenou trať.
Zdroj: electrek.co