Formule E: Elektrická budoucnost motorsportu
Burácení motorů, vůně benzínu a zběsilé přetížení v ostré zatáčce, to jsou obrazy, které si většina lidí vybaví při slovech závody formulí. Jenže nastává nová doba. Tišší, ale se stejnou rychlostí a adrenalinem. Seznamte se s Formulí E, elektrickou sestrou klasické Formule 1, která si rychle získává fanoušky po celém světě.
Tišší, ale ne pomalejší
Formule E není jen nějaký ekologický pokus o závodění. Je to plnohodnotná světová závodní série, kde vozy dosahují rychlosti přes 320 km/h a z nuly na sto se dostanou za méně než 3 sekundy. Nová generace monopostů, tzv. Gen3, dokonce překonala Formuli 1 v akceleraci z 0 na 60 mil za hodinu. Podle agentury Reuters to zvládne za 1,82 sekundy, což je zatraceně rychlé i bez hluku spalovacího motoru.
Formule E využívá energii opravdu chytře. Díky regenerativnímu brzdění dokážou vozy během závodu vrátit až 40 % použité energie zpět do baterie. A když dojde na potřebu přitlačit na plyn, přichází na řadu tzv. Attack Mode, dočasné zvýšení výkonu, aktivované projetím určité zóny na trati. Něco jako power-up v závodní videohře, ale v reálném světě.

Z ulic přímo na obrazovky
Formule E se od své slavnější sestřičky, Formule 1, liší nejen technologií, ale i prostředím. Zatímco F1 je synonymem pro speciálně navržené okruhy s perfektním zázemím, Formule E se jezdí v centrech velkých měst. Londýn, Berlín, Mexico City nebo nově Madrid, všechna tato místa zažila elektrizující atmosféru, kdy se závodní vozy prohánějí mezi historickými budovami, tramvajovými kolejemi i billboardy.
Tím se série přibližuje i divákům. Díky tomu, že vozy Formule E neřvou jako hladový vysavač na steroidech, ale spíš tiše sviští, si během závodu klidně popovídáte a to bez nutnosti řvát jeden na druhého. Přidejte k tomu doprovodný program plný koncertů, herních zón a technických hraček a máte akci, kde si na své přijde celá rodina.
Zkrátka ideální motorsport pro ty, co milují rychlost, ale nechtějí ztratit hlas nebo děti. Ty tu navíc nejspíš spíš zaujme závodní simulátor než samotná trať, ale to k tomu patří.
Popularita na vzestupu
Možná vás to překvapí, ale Formule E si získává fanoušky přímo kosmickou rychlostí. V sezóně 2023/24 ji sledovalo víc než 374 milionů lidí po celém světě. V žebříčku popularity už dokonce přeskočila NASCAR a teď se drží těsně za velkou trojkou: Formule 1, MotoGP a světovým rallye. Závod v Mexico City v roce 2024 sledovalo jen v USA přes 10 milionů diváků.
A pozor, chystá se rekordních 18 závodů ve 12 městech po celém světě, takže se máme na co těšit. Formule E totiž jede dál. A podle všeho nezastaví, ani kdyby jí došly baterky. Prostě by si je zregenerovala sama.

Nejen závody, ale i poselství
Za celou sérií stojí podnikatel Alejandro Agag, který má jasno: chce z Formule E udělat nejen zábavu, ale i symbol změny. Díky přísným ekologickým pravidlům, podpoře elektromobility a snaze o uhlíkovou neutralitu se stává výkladní skříní moderního závodění. Emise závodního dne se od roku 2022 podařilo snížit o 27 %, a to je v motorsportu velký krok.
CEO série Jeff Dodds pak říká, že Formule E nechce kopírovat F1, chce být jejím opakem.
Pokud milujete vůni benzínu a řev motorů, možná vám bude Formule E připadat jako tichá revoluce. Ale jakmile jednou zažijete ten šum města, blikající LEDky monopostů a pocit, že sledujete budoucnost závodění, možná přehodnotíte, co vlastně znamená rychlý sport.
Zdroj: The Times, Forbes, Time