Filtr pevných částic – čištění, regenerace nebo výměna?

Přidat na Seznam.cz

Dříve nebo později se to stane každému uživateli dieselového motoru s filtrem DPF. Na přístrojové desce se rozsvítí výstražná kontrolka, která signalizuje problém. Co v takové situaci dělat? Musíte okamžitě rozbít prasátko a připravit se na koupi nového DPF filtru? Ne vždy, píše server Auto Bild.

Ještě před 10 až 15 lety každý dieselový amatér při slovech DPF nebo filtr pevných částic zbledl a začal nervózně koulet očima. První filtry, zejména tzv. suché způsobovaly spoustu problémů a jízda v autě s tímto „vynálezem“ byla pro mnohé skutečným utrpením. V tomto případě bylo rychlé ucpání filtru, blikající kontrolky a ředění motorového oleje běžností. A dnes? Dnes už není strach z filtrů tak běžný jako dříve.

Technologie pokročila. Systémy vstřikování paliva mohou dávkovat palivo ještě přesněji a DPF filtr umístěný přímo za motorem se zahřívá rychleji a má lepší podmínky pro tzv. pasivní regeneraci než filtry umístěné pod vozem. Sami řidiči se již naučili, že není vhodné přerušovat proces aktivního spalování a autoservisy získaly mnohem lepší znalosti o filtrech a jejich obsluze. Dokonce i ceny samotných dílů jsou u většiny modelů nižší než dříve.

Co se nezměnilo, je skutečnost, že v každém autě s DPF filtrem se nakonec na palubní desce objeví kontrolka a mechanik se po připojení počítače zatváří vážně a prohlásí: „Ucpaný filtr pevných částic“.

Ale postupně. DPF filtr je určen k „zachycování“ a spalování sazí obsažených ve výfukových plynech. Používá se ve všech moderních vznětových motorech a stále častěji i v benzinových motorech s přímým vstřikováním paliva. Když se ve filtračních kanálech nahromadí určité množství sazí, je třeba je spálit a vlivem vysoké teploty se částice „spálí“. Výsledkem tohoto procesu je popel a čím vyšší je kilometrový běh vozidla, míň je popela v DPF filtr.

Dohořívání různými způsoby

Aktivní dohořívání sazí se provádí různými způsoby. Buď změnou parametrů motoru (včetně změny dávky paliva a časování vstřikování, zvýšení teploty výfukových plynů), nebo použitím přídavného vstřikovače paliva přímo před filtrem (např. motory Toyota D-CAT). O mokrém filtru hovoříme tehdy, když regenerace probíhá za přítomnosti kapaliny snižující teplotu vypalování sazí (jedná se o tzv. mokré filtry FAP, prosazované zejména francouzskými koncerny).

Špatnou zprávou je, že zejména v případě suchých DPF filtrů jsou k provedení procesu aktivního vypalování nutné specifické podmínky, které jsou ve městě obvykle obtížně dosažitelné a ještě horší zprávou je, že přerušení procesu několikrát za sebou, např. vypnutím motoru může mít mimo jiné za následek zředění motorového oleje. Přebytečné palivo se nespálí a odteče do olejové vany.

K pasivní regeneraci dochází, když je teplota výfukových plynů dostatečně vysoká, aby řídicí jednotka nezasahovala do parametrů motoru. Tedy například při rychlé jízdě po dálnici. To vysvětluje, proč se problémy zejména se suchými filtry vyskytují méně často u vozidel často používaných na dálnicích. A jak poznat, že začal proces aktivního dohořívání sazí? To je poměrně choulostivé téma, protože existuje jen několik modelů, u nichž je řidič informován příslušnou zprávou. Vznik sazí lze obvykle zjistit podle následujících příznaků: dmychadlo motoru běží na plný výkon, zvyšují se volnoběžné otáčky a okamžité spalování, nefunguje systém start-stop, počítač často zvyšuje plnicí tlak a zapíná např. vyhřívání oken. Pokud je vše v pořádku, měl by se filtr vypálit každých 400-1000 km.

Jak poznat, že je ucpaný?

U jednoho auta se DPF vypaluje každých 200 km a u jiného každých 1200 km. Pokud jsou v obou případech provozní podmínky podobné, můžeme předpokládat, že krátké doby mezi cykly aktivní regenerace a přesné údaje o frekvenci dopalování filtru lze zkontrolovat prostřednictvím diagnostiky. A ty naznačují buď poruchu zařízení motoru nebo prostě to, že je filtr plný. Co v této situaci dělat?

Pokud je chyba způsobena neschopností vypálit saze, a ne tím, že je filtr plný popela, může servis provést tzv. dohoření. Vůz je připojen k diagnostice a ta spustí regeneraci. Proces je mimo jiné doprovázen vysokými teplotami, proto se nedoporučuje jej opakovat příliš často a na závěr je vždy nutné vyměnit motorový olej. Levnější alternativou je použití čisticího prostředku, který se podává buď přímo do filtru nebo přímo do nádrže. Obvykle je v takovém případě nutné provést také regeneraci a tento způsob je nejen šetrnější k filtru a jeho příslušenství, ale také levnější. Kromě toho ji často můžete provést sami.

Druhý případ je ten, že ucpání je způsobeno příliš velkým množstvím popela a jeho odhadované množství lze obvykle vyčíst z diagnostiky. Pokud je popela příliš mnoho, je nutné filtr vyměnit nebo vyčistit. Jakou metodu zvolit? Záleží především na vašem rozpočtu, ale také na tom, zda je filtr způsobilý k opravě. Monolit musí být v dobrém stavu, bez roztavení a poškození. V případě drasticky degradovaných filtrů je poškození skutečně vidět, ale existují případy, kdy je monolit roztavený zevnitř a filtr na výměnu. Případnou regeneraci je proto třeba doplnit také diagnostikou na silnici ověřením diferenčního tlaku a teploty DPF.

Náklady na výměnu DPF

Nicméně pokud odborník zjistí, že je monolit v dobrém stavu, lze filtr opravit. Výhodou je mít starší typ vozu, u kterého je filtr pevných částic umístěn přímo pod vozem. U novějších modelů, kde je filtr DPF často umístěn v motorovém prostoru přímo za výfukovým potrubím, je někdy nutné nejprve demontovat i několik součástí zavěšení a vynaložit velké úsilí k jeho vyjmutí. Existují různé metody regenerace, např. čištění ultrazvukem nebo chemikáliemi. Existuje také třetí možnost, a to použití tzv. vodní metody. Filtrem se čerpá voda pod velmi vysokým tlakem, proces probíhá ve speciálním zařízení a nevyžaduje použití velkého množství chemikálií. Cena se pohybuje obvykle kolem 6 000Kč.

A co když je filtr vhodný pouze pro výměnu? Dobrou zprávou je, že např. náhradu za VW Passat B7 1.6 TDI lze pořídit za něco málo přes 7 500 Kč a v případě Opelu Astra H 1.9 CDTI je to ještě lepší, náhrada je od 5 600 Kč. Vyplatí se investovat do těchto dílů? Názory se různí. Záleží na ceně.

Zdroj: autobild.de