Fiat Multipla. Klasika budoucnosti nebo katastrofa?

Přidat na Seznam.cz

Fiat Multipla, vyráběný od roku 1998, byl po léta terčem posměchu a vtipů. Stane se však Multipla klasikou? Odpověď může být jen jedna, píše server Auto Express.

Tento vůz nemůže chybět na žádném seznamu nejošklivějších aut. To platilo už na konci 90. let a platí to i dnes. Ať se vám to líbí nebo ne, Multipla sehrála v historii automobilismu velmi důležitou roli a vůbec nebyla tak neoblíbená, jak se posměváčci domnívali.

Během 11 let opustilo italskou továrnu 330 tisíc vozů. V anketě o evropské auto roku 2000 prohrála Multipla pouze s Toyotou Yaris. Krátce po svém debutu se vůz dostal také na výstavu v newyorském Muzeu moderního umění věnovanou automobilům budoucnosti. Zajímavé je, že tvůrci výstavy věnovali pozornost jak designu, tak možnosti pohonu vozu zemním plynem.

Proč se Fiat rozhodl pro tak radikální a neobvyklý design svého rodinného vozu?

Odpověď je velmi jednoduchá. Špatně odhadla trh a příliš pozdě si uvědomila, že kompaktní dodávky budou v Evropě koncem tisíciletí skutečným hitem. Vedení Fiatu (jak samo přiznalo) nechalo postavit vůz, o kterém budou všichni mluvit, protože si nemyslelo, že se Renault Scenic nebo Citroen Xsara Picasso stanou masově prodávanými vozy. Turínská automobilka měla tendenci zaměřovat se na mezery, a protože tomu tak bylo, umožňovala automobilkám dělat téměř cokoli. Proto dvě karoserie naskládané na sebe a silueta, která se nepodobá žádnému jinému vozidlu v nabídce. V horní části karoserie byly umístěny světlomety dálkových světel, které se staly charakteristickým prvkem vozů před faceliftem.

Fiat Multipla původně pro úzký segment

Konstrukce modelu Multipla vycházela z koncepce podvozku Space Frame, na kterém byly později postaveny modely Stilo a jeho nástupce Bravo. Vyznačovala se poměrně vysokými výrobními náklady, ale nevyžadovala velké investice do strojního vybavení a dala se rychle přizpůsobit různým typům vozidel. Podvozek byl tedy ideální pro vozy s výklenkem.

V roce 2004 prošla Multipla faceliftem a bylo odstraněno stylistické rozdělení karoserie na horní a dolní část. K oživení prodejů to však nepomohlo. Multipla před faceliftem byla sice ošklivá, ale měla úspěch.

Ti, kteří se Multiple vysmívají, ji nikdy neměli možnost řídit. Pokud by to udělali, rychle by ocenili výhody tohoto neobvyklého vozidla. A nejde jen o to, že každá ze dvou řad sedadel má tři nezávislá místa. Multipla, která měří na délku pouhé 4 m a jejíž koncepce zavěšení kol byla převzata z Fiatu Bravo, je vůz, který se chová velmi jistě, je pohodlný a má slušné řízení.

Samozřejmě má i své chyby. Hlavním z nich je absence kvalitního motoru. Jak benzinový motor 1.6 (který mohl být poháněn i zemním plynem), tak turbodiesel 1.9 neposkytují pořádnou dynamiku ani s prázdným autem. Ale to lze odpustit budoucí klasice.

Klasika nebo katastrofa?

Jedinečnost modelu Multipla znamená, že za pár let bude klasikou. To však neznamená, že vůz bude dražší, protože při výrobě 330 000 kusů lze jen těžko hovořit o jedinečnosti. Vše závisí na tom, kolik šestimístných Fiatů skončí v příštích 8-10 letech na vrakovišti. V každém případě se však pravděpodobně nebude jednat o drahou klasiku.

Zdroj: auto-express.co.uk