Evropské automobilky čelí čínské odvetě za cla Evropské unie

Přidat na Seznam.cz

Evropská komise bude od července uplatňovat dodatečná cla až do výše 38,1 % na dovážené elektromobily vyrobené v Číně, což Peking odmítá. Čínské automobilky v uplynulém týdnu vyzvaly vládu v Pekingu, aby zvýšila cla na dovoz evropských aut s velkoobjemovým spalovacím motorem. Uvažuje se o 25procentním clu, což by při zhoršující se pozici evropských značek v Číně byl citelný zásah. 

Evropský automobilový průmysl před zavedením cel varoval, přičemž německé automobilky jsou případným protiopatřením vystaveny nejvíce, neboť téměř třetina jejich prodejů v roce 2023 pocházela z Číny, jak vyplývá z obchodních údajů. Ostatní kontinentální automobilky se svých podniků v Číně z velké části zbavily, ale mohly by být nepřímo ovlivněny prostřednictvím svých investic, informuje portál Autoblog.

Níže jsou uvedeny značky s expozicí vůči Číně:

MERCEDES-BENZ

MERCEDES-BENZ

Čína se na prodejích vozů podílí třetinou a necelá pětina prodaných vozů se dováží z Německa, vyplývá z celoročních výsledků prémiové automobilky.

Do Číny vyváží špičkové modely, jako je třída S a Maybach, zatímco její modely střední třídy se vyrábějí lokálně.

Odvetná cla na automobily vyrobené v Německu by proto mohla mít nepřiměřený dopad na zisk, uvedl analytik ODDO BHF Michaël Foundoukidis, pokud nebudou kompenzována vyššími cenami.

BMW

BMW generuje v Číně téměř třetinu jednotkových prodejů, ale podle její výroční zprávy pochází pouze 13 % z nich z dovážených automobilů, především z vozů vyšší třídy.

Drží 75% podíl ve společném podniku s čínskou společností Brilliance Automotive, která pro německou skupinu vyrábí automobily určené k prodeji v Číně a také elektrický model iX3 určený na vývoz do Evropy, který bude spadat pod cla EU.

Další společný podnik s Great Wall Motor Co vyrábí v Číně elektrické verze vozů Mini Cooper a Mini Aceman pro vývoz do celého světa, přičemž na vozy určené pro Evropu se vztahují cla.

VOLKSWAGEN

Volkswagen má mezi zahraničními společnostmi největší podíl na čínském trhu (14,5 %), kde realizuje přibližně 30 % svých prodejů. Lokalizace výroby snížila prodej dovozů z Německa na pouhých 2,5 % jeho prodejů v Číně, s výjimkou značky Porsche.

PORSCHE

Výrobce luxusních automobilů vlastněný koncernem Volkswagen je velmi exponovaný, neboť v prvním čtvrtletí pocházelo 21 % jeho prodejů z Číny, přičemž všechny tyto prodeje pocházely z dovozu.

VOLVO CAR

Švédská automobilka, jejímž většinovým vlastníkem je čínská společnost Geely, generuje v Číně čtvrtinu svých prodejů, ale jen asi 10 % svého zisku.Před rozhodnutím EU o clech však začala přesouvat část výroby elektromobilů do Belgie.

STELLANTIS

Francouzsko-italská skupina má jednu z nejnižších regionálních expozic vůči Číně, a to především díky nedávné investici do společnosti Leapmotor, s níž plánuje do konce roku exportovat z Číny dva modely elektromobilů.

FERRARI

Stejně jako ostatní výrobci luxusních automobilů, i Ferrari veškeré své prodeje v Číně realizuje z dovozu, ačkoli s pouhými 9 % celkových prodejů má nejnižší regionální expozici, napsali analytici HSBC.

RENAULT

Francouzská automobilka má nejmenší expozici vůči Číně, kde působí prostřednictvím společných podniků s Jiangling Motors a Brilliance Auto a s Nissanem, který má zhruba 3% podíl na trhu.

Renault a čínská společnost Geely v květnu oznámily založení společného podniku na vývoj spalovacích a hybridních motorů v naději, že zlepší konkurenceschopnost svých starších automobilových aktivit.

Zdroj: Autoblog