Evropa zařízla spalovací motor. Od roku 2035 zakázala prodej automobilů s tímto pohonem

Přidat na Seznam.cz

Evropský parlament odhlasoval nový zákon, který zakazuje prodej nových automobilů se spalovacími motory. Nová legislativa bude platit od roku 2035 a vztahuje se i na hybridní vozidla.

Pro evropské fanoušky automobilů nastávají velmi těžké časy. Po téměř 15 měsících jednání s německými, francouzskými a italskými výrobci automobilů o zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory dosáhli zákonodárci dohody. Evropský parlament se dohodl na zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory, včetně hybridů, od roku 2035. Zákaz se nebude vztahovat na automobily, které budou do té doby jezdit po silnicích, informoval deník Politico.

Konec automobilů se spalovacími motory
Po čtyřech hodinách jednání se ve čtvrtek pozdě večer Evropské komisi podařilo přijmout návrh, který nutí všechny evropské výrobce automobilů k velkým změnám.

Koneckonců, za více než 10 let budou muset svá portfolia zcela přepracovat. Není divu, že mnoho společností proti novým předpisům ostře protestovalo. Proti se postavili zejména italští výrobci sportovních vozů, protože to znamená faktickou smrt značek Ferrari a Lamborghini. Spokojeni s nimi nejsou ani Francouzi, kteří chtěli pokračovat v prodeji svých plug-in hybridů i po roce 2035. Bylo také velmi obtížné přesvědčit Němce, jejichž automobilový průmysl poskytuje zaměstnání milionům lidí a přináší obrovský prospěch ekonomice.

Někteří výrobci, jako například Volvo, Ford a Stellantis, již předběhli plány EU a nedávno oznámili ukončení výroby automobilů se spalovacími motory před rokem 2035. Naproti tomu Renault, BMW a Volkswagen již delší dobu lobbují za větší volnost v oblasti plug-in hybridů.

Na uzavřeném setkání diplomatů EU minulý pátek se Maďarsko a Itálie, Rumunsko a Slovensko snažily získat podporu pro opožděnou snahu o změnu legislativy. Chtěli, aby se Komise musela zavázat k používání elektromobility.

Tento návrh odmítli diplomaté ostatních zemí před čtvrtečním jednáním s poslanci Evropského parlamentu.

Přestože k vyřazování vozidel se spalovacími motory bude docházet postupně, mnozí namítají, že časový plán je příliš ambiciózní. Ještě horší je, že pokud spalovací motory umrtví pouze Evropa, udělá pro snížení emisí skleníkových plynů z dopravy jen velmi málo. Je to proto, že země mimo EU nemusí tyto předpisy dodržovat a mohou nadále prodávat automobily s těmito motory. Je proto obtížné očekávat, že rozhodnutí bude mít požadovaný účinek.

A co infrastruktura nabíječek?
Dalším problémem je, že infrastruktura pro síť rychlonabíječek pro elektromobily je stále příliš malá. Stále jich je příliš málo na to, aby obsloužily automobily, které jsou v současné době na silnicích. A až bude brzy možné kupovat pouze elektromobily, problém se ještě zhorší. Může se totiž ukázat, že je nebude kde nabít. Nehledě na to, že takový nárůst počtu spotřebitelů elektřiny může způsobit nedostatek energie.

Byrokraté EU mají za sebou řadu nepromyšlených nápadů, ale tento pravděpodobně předčí všechny jejich předchozí.

Zdroj: Politico