Euro 7 se blíží. Malé vozy mohou zmizet z trhu

Přidat na Seznam.cz

Do 20. července 2022 mají být formulovány požadavky nové emisní normy pro osobní vozidla. Pokud bude Euro 7 výrazně přísnější než současné předpisy, zpochybní to životaschopnost výroby malých automobilů, píše server ADAC.

V současné době je téměř jisté, že nová norma nevstoupí v platnost dříve než na začátku roku 2025. V Bruselu však stále nepanuje shoda ohledně přesného obsahu nových limitů pro oxid uhelnatý (CO) a oxidy dusíku (NOx). Neoficiálně se však uvádí, že maximální emisní hodnoty pro tyto látky budou dvakrát až třikrát nižší než u v současnosti platné normy Euro 6d.

Samotné hodnoty však nejsou všechno. EU předběžně prohlásila, že hodnoty normy nesmí být při skutečném používání vozidla překročeny. Délka zkušební trasy se zkrátí ze současných 16 km na 5 km. To znamená, že škodlivé emise nesmí překročit normu ani těsně po spuštění. Toho je velmi obtížné dosáhnout, protože například katalyzátor SCR, který se dnes používá k redukci NOx ve výfukových plynech, účinně funguje až po překročení teploty 150 °C. Při kratší zkušební vzdálenosti může být příliš pozdě na to, aby vůz prošel zkouškou.

Pokud budou restriktivní představy Evropské unie realizovány, budou mít výrobci automobilů v praxi jen málo času na to, aby svá řešení přizpůsobili právním požadavkům. Čas však není jediným problémem. Jsou to také peníze.

Doba levných aut skončila

Pokud se první oznámení představitelů EU promění v zákon od roku 2025, mohlo by to znamenat velkolepou změnu na trhu s automobily. To se bude týkat zejména menších a alespoň v zásadě levnějších vozů, které jednoduše začnou mizet z nabídky výrobců. Proč?

Jakmile se původní informace o Euro 7 potvrdí skutečnými předpisy, bude zřejmé, že automobily s čistě spalovacími motory nebudou v zásadě schopny splnit požadavky nových předpisů. Zatím neexistují žádné nové technologie, takže k dosažení očekávaných úrovní emisí bude nutné použít hybridní jednotku, plug-in hybrid nebo jednoduše elektrický pohon. To znamená náklady.

Jak spočítali odborníci citovaní Automotive News Europe, v roce 2020 se při použití hybridního pohonu zvýší výrobní cena automobilu přibližně o 53 000 Kč. V případě plug-in hybridu, tj. takového, který lze dobíjet ze zásuvky, se cena zvýší přibližně o 100 000 Kč. Pro zákazníky, kteří si kupují velký vůz, a jsou tedy připraveni utratit hodně peněz, bude takové zvýšení ještě přijatelné. Člověk, který hledá malé, a tedy relativně levné vozidlo, však takovou změnu ceny nepřekousne.

Dnes normy stále umožňují výrobcům vyrábět automobily pouze se spalovacími motory. Některé z nich však nabízejí své modely jak s tradiční pohonnou jednotkou, tak s alternativní pohonnou jednotkou. Je však snadné zjistit, že tyto nabídky jsou určeny dvěma zcela odlišným skupinám zákazníků.

Čím později bude norma Euro 7 oficiálně zveřejněna, tím méně času budou mít výrobci na vývoj nejlevnějších možných způsobů jejího splnění. V důsledku toho budou automobily výrazně dražší a ty nejmenší mohou jednoduše zmizet.

Zdroj: adac.de