Euro 7 na cestě. Kdo na nové emisní normě vydělá a kdo prodělá?

Přidat na Seznam.cz

Evropská unie se chystá zavést novou normu pro čistotu emisí automobilů. Pravděpodobně poslední. Jaký dopad budou mít předpisy na motoristy, automobily a jejich výrobce?

V roce 2035 má v zemích EU vstoupit v platnost zákaz prodeje nových automobilů s výjimkou vozů s nulovými emisemi. Ještě předtím však má vstoupit v platnost další emisní norma pro spalovací vozidla. Euro 7 bude průlomové, i když ne tak radikální, jak se někteří ekologové domnívali. Přesto je norma kritizována některými výrobci automobilů, kteří ji považují za další překážku, kterou bude třeba překonat na cestě k plné elektrifikaci. Koneckonců, na vývoj způsobů, jak vyhovět nové normě, budou muset výrobci vynaložit peníze, které by mohly jít na vývoj elektromobilů.

Podle propočtů společnosti Morgan Stanley by skupina Volkswagen mohla vynaložit 400 milionů eur na uvedení své řady na úroveň Euro 7 a společnost Stellantis přibližně 350 milionů eur, což je v přepočtu 10 miliard korun, a za Stellantis 8,5 miliardy Kč.

Nové předpisy budou hřebíčkem do rakve pro diesely v osobních automobilech a budou mít také negativní dopad na ziskovost výroby nejmenších modelů automobilů. Taková vozidla by měla být ze své podstaty levná, takže nutnost montáže dalších komponentů pro čištění výfukových plynů nebo hybridních pohonných jednotek znamená zvýšení ceny na neatraktivní úroveň.

Plánuje se, že nová pravidla pro osobní automobily vstoupí v platnost v červenci 2025 a pro nákladní automobily a autobusy v roce 2027. Co se změní, až vstoupí v platnost norma Euro 7?

Kvalita ovzduší se díky normě jistě zlepší. Norma Euro 7 stanoví snížení emisí škodlivých oxidů dusíku (NOx) o 35 % ve srovnání s dnešními normami. V případě nákladních vozidel a autobusů to má být až 56 %. Emise pevných částic mají být sníženy o 27 %. Dnešní předpisy navíc vyžadují, aby vozidlo splňovalo normu po dobu pěti let nebo 100 000 km. Podle nových směrnic to má být 10 let nebo 200 000 km.

Poprvé budou předpisy normy regulovat emise prachu z opotřebení pneumatik a brzdových destiček. Pokud jde o druhou zmíněnou hodnotu, do roku 2035 by měla činit 7 mg/km a od roku 2035 pouze 3 mg/km. Limit pro prach z obrušování pneumatik nebyl dosud stanoven. Společnosti z odvětví výroby pneumatik a společnosti specializující se na brzdové destičky nebo brzdové kotouče budou muset vyvinout nové výrobky. V konečném důsledku se však náklady stejně přenesou na kupující. Společnost Brembo již prohlásila, že emise prachu se sníží na polovinu, pokud se použije kotouč Greentive a destičky se správným složením.

Kdo na Euro 7 prodělá?

Z ekonomického hlediska určitě kupující. Podle odhadů bude vybavení osobního automobilu vhodným příslušenstvím, které zajistí splnění nové normy, stát v přepočtu 7 400 korun. Na první pohled se to nezdá jako velký výdaj. Je však třeba mít na paměti, že se jedná o cenu pro dnešní dobu. Za několik let by inflace mohla toto číslo výrazně změnit.

Skutečná revoluce však čeká těžká nákladní vozidla a autobusy. Zde je třeba snížit emise NOx až o 78 %. – ze současných 400 mg/km na 90 mg/km. Očekává se, že to bude znamenat zvýšení ceny vozidla o 66 tisíc korun. To je již velmi hmatatelná částka.

Norma Euro 7 bude v praxi znamenat také konec éry dieselových motorů v osobních automobilech. V současné době mohou vypouštět 80 mg NOx na km. Po změnách bude limit 60 mg/km. Ačkoli se jedná o rozdíl pouhých 25 %, v praxi by se diesely mohly uplatnit pouze v modelech zaměřených na dlouhé cesty.

Zavedení nové emisní normy je z hlediska čistoty ovzduší ve velkých městech jistě dobrým rozhodnutím. V době, kdy je stále obtížnější udržet krok s rostoucími cenami, však nezíská uznání v očích běžných řidičů, kteří budou čelit ještě větším výdajům. Navíc v méně bohatých zemích EU může vstup nařízení v platnost vést k tomu, že řada lidí bude svá stará auta používat déle.

Zdroj: Automotive News