EU zasáhne tvrdě proti plug-in hybridům. Využije k tomu údaje z černých skříněk
Ostatně údaje z tzv. černé skříňky, která zaznamenává i skutečnou spotřebu automobilů, poslouží EU jako podklad pro vytvoření nové legislativy a sankcí za nadprodukci CO2. Jako první přijdou na řadu plug-in hybridy, které už i ekologové obviňují, že je automobilky používají k umělému snižování emisí vozového parku. EU zasáhne a od roku 2025 změní metodiku hodnocení emisí. Mnohé z nich se proto mohou stát bezpředmětnými, píše server Transport Enviroment.
Když se na trhu začaly objevovat první plug-in hybridy, mnozí je považovali za průlom a skutečný přínos pro ekologii. Velká skupina odborníků však již tehdy zvedala varovný prst a poukazovala na jejich protekcionismus v emisní legislativě. Jejich emise se totiž počítaly podle zcela jiných vzorců než u běžných automobilů, což jim dávalo neopodstatněnou výhodu, a ani nejúspornější benzinové nebo naftové vozy s nimi nedokázaly držet krok, pokud jde o emise CO2.

Paradoxně v reálném provozu byly právě konvenční vozy často výrazně úspornější a šetrnější k životnímu prostředí. Problém se postupně zhoršoval, až pohár trpělivosti přetekl a plug-in hybridy se postupně staly lovnou zvěří. EU našla nástroj, jak zjistit jejich skutečné emise a podle toho změnit jejich klasifikaci.
Za 5 let pouze skutečné emise
Změnu legislativního přístupu k posuzování emisí plug-in hybridů je třeba vnímat také v souvislosti s prosazováním elektromobility a s příchodem přísnější emisní normy, která se bude týkat všech automobilů se spalovacími motory. Do jaké míry se to bude týkat i bateriových elektromobilů, je zatím otázkou, jisté však je, že EU se již připravuje na jejich postih a nastane doba, kdy nebudou považovány za automobily, které neprodukují žádné emise CO2 (nepřímo) ani emise pevných částic.
Do roku 2024 chce EU shromažďovat údaje z tzv. černých skříněk plug-in hybridů a od roku 2025 pak stanovit novou metodiku pro „papírové“ hodnocení jejich emisí. O dva roky později dokonce zpřísní pravidla a bude měřit emise pouze při reálné jízdě.

Automobilky údajně klamou zákazníků tím, že používají plug-in hybridy s malými bateriemi s malým reálným dojezdem a pomalým nabíjením, takže je téměř nemožné je používat podle původního záměru. A pokud ano, tak jen pro velmi úzkou skupinu. Ekologové obviňují automobilky, že záměrně používají plug in hybridy pouze ke snížení emisí vozového parku, i když je všem jasné, že je v praxi nikdo takto používat nebude.
Zdroj: transportenvironment.org