EU učinila další krok k úplnému zákazu spalovacích motorů. K tomu má dojít v roce 2035

Přidat na Seznam.cz

Evropská unie učinila další krok k úplnému zákazu spalovacích motorů. Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí totiž hlasoval pro zákon zakazující od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory. Plně tak podpořila návrh Evropské komise, která chce prostřednictvím směrnice prosadit jejich postupné odstranění z evropských silnic, informuje server Euractiv.

Evropská unie se opět přiblížila k cíli odstranit ze silnic automobily se spalovacími motory. Učiní tak prostřednictvím směrnic, nikoli takzvanou volnou rukou trhu, protože jejím záměrem je legislativně zakázat prodej nových automobilů se spalovacími motory. Tedy všechny, včetně vozů upravených na LPG, CNG, hybridů a plug-in hybridů. V současné době se připravuje legislativa, která by celý proces legalizovala. Návrh Evropské komise hovoří o roce 2035, což se zákonodárcům ve Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu líbí a hlasovali pro něj.

To znamená, že návrh bude pokračovat a prozatím nebude změněn. Nepodpořili však druhou část návrhu, která hovořila o výrazném zpřísnění emisí od roku 2030 (pro osobní a lehká užitková vozidla). Jejím cílem bylo vytvořit podmínky pro snadnější přechod od spalovacích automobilů k elektromobilům (nebo vodíkovým automobilům). To okamžitě vyvolalo kritiku ekologických aktivistů, „zelené“ frakce v Parlamentu a některých poslanců Evropského parlamentu ve Výboru pro životní prostředí. Hlasování pro zpřísnění ve skutečnosti neprošlo jen těsně. „To, že tento návrh neprošel hlasováním, se nezakládá na průmyslové realitě, ale pouze na ideologickém postoji, že nechceme konec spalovacího motoru,“ reagoval rozhořčeně Pascal Canfin, předseda výboru pro životní prostředí.

Nepřijmeme ani syntetická paliva z obnovitelných zdrojů

Výbor pro životní prostředí byl nekompromisní a hlasoval také proti používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů. Tvrdili, že ačkoli by se vyráběly z ekologické energie a byly by uhlíkově neutrální, rozhodně by nebyly emisně neutrální, protože při jejich spalování se uvolňují oxidy dusíku. „Díky normám CO2 vytváříme pro automobilový průmysl jasnou představu a poskytujeme silnou pobídku pro inovace a investice do vývoje nových technologií používaných v automobilech. To časem zlepší životní prostředí a pomůže dosáhnout našich cílů,“ hájí stanovisko Evropské komise Jan Huitema z Evropského parlamentu.

Organizace CLEPA, která zastupuje dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu, takový nekompromisní přístup ostře odsoudila. Obviňuje EU z toho, že nemá technologicky neutrální přístup a výslovně útočí na spalovací motory bez ohledu na to, jaká paliva spalují. „Evropská komise svým hlasováním riskuje ztrátu půl milionu pracovních míst v dodavatelském řetězci. Hodnoty měřené pouze na konci výfukových plynů znamenají faktický zákaz spalovacích motorů, což znamená, že se zahodí obrovské množství know-how a technologií, které mohou být klimaticky neutrální,“ uvedla Sigrid de Vriesová ze společnosti CLEPA.

Zdroj: euractiv.com