EU řeší, jak vypočítat emise z elektromobilů. Uznává, že nejsou zcela bezemisní

Přidat na Seznam.cz

Rok 2035 bude pro dopravu v Evropě klíčový. Od tohoto data bude povoleno prodávat pouze automobily, které přímo nevypouštějí oxid uhličitý. Ačkoli EU změnila znění zákona tak, že přímo nezakazuje používání spalovacích motorů, v praxi to znamená jejich konec. Je tu však ještě jeden problém. Odborníci upozorňují na skutečné emise elektromobilů, jak píše server Euractiv.

Přichází to, o čem se už dlouho šušká, a odborníci před tím varují od chvíle, kdy se elektromobilita začala hlasitě politicky prosazovat jako zdroj nulových emisí. Přestože se zákonodárci dohodli na zákazu prodeje nových automobilů s emisemi CO2, problém to zdaleka neřeší a je třeba vymyslet, jak emise elektromobilů hodnotit.

Předstírat, že jsme s nástupem elektromobilů vyřešili problém emisí CO2, je velmi nezodpovědné a mnoho odborníků se domnívá, že politici problém znečištění ovzduší pouze odsunuli na pozdější dobu. Další krok je na řadě.

Z výfuků do komínů

Celý problém s výpočtem emisní zátěže elektromobilů spočívá v tom, že v současné době nikdo neví, jak přesně určit produkci emisí během celého životního cyklu elektromobilu. Podstatnou složkou celé rovnice je totiž způsob výroby elektřiny, která se používá k pohonu automobilu. Zanedbatelná není ani výroba a recyklace trakčních baterií. „Pokud prohlásíme, že elektromobil má nulové emise, je to jen proto, že měříme emise výfukových plynů. Přitom zcela ignorujeme dříve vyprodukované emise, což není spravedlivé. Je to špatně,“ řekl ředitel pro regulaci společnosti Tereos, francouzského výrobce bioetanolu.

Hybridní elektromobily mohou být méně náročné na emise než elektromobily, stačí vzít v úvahu emise vyprodukované během celého životního cyklu vozidla. „Odborníci se rozcházejí v názoru na to, kolik emisí elektromobily skutečně ušetří. Vždy záleží na tom, koho se zeptáte, jaké výpočty použijete a co do výsledných emisí zahrnete,“ vysvětlil Bernd Kuepker, úředník pro energetiku Evropské komise. „Výroba elektřiny je odvětvím, kde máme velký potenciál pro využití obnovitelných zdrojů a pro čistší energetický mix. S elektrifikací musíme začít již nyní, abychom měli vše připraveno na rok 2035, kdy bude vše poháněno elektřinou. Nemůžeme čekat, až budeme mít zcela čisté zdroje,“ dodal v reakci na kritiku, že elektřinu pro vozidla lze vyrábět i ze zdrojů s vysokými emisemi.

Zdroj: euractiv.sk