ESG normy a jejich vliv na automobilový průmysl: Mohou přispět k posílení vztahů mezi firmami a dodavateli
Normy pro životní prostředí, sociální oblast a řízení (ESG) přetvářejí automobilový průmysl. Nutí výrobce, aby přehodnotili své operace a vztahy s dodavatelským řetězcem. Rostoucí regulační tlaky a posun spotřebitelských preferencí směrem k udržitelnosti vedly k tomu, že se dodržování ESG vyvinulo z dobrovolné iniciativy v nezbytnost, která ovlivňuje konkurenceschopnost a přístup na trh.
Vliv na životní prostředí
Globálním cílem je pokračovat v úsilí o omezení nárůstu teploty na 1,5 °C nad úrovní před průmyslovou revolucí. Automobilový průmysl ročně vyrobí 80 milionů vozidel a vypustí 10 % světových emisí oxidu uhličitého. Čelí přísným ekologickým předpisům. Výrobci potřebují snížit emise uhlíkových plynů nejméně o 4,2 % ročně, aby se přizpůsobili globálním klimatickým cílům.
Automobilový průmysl však ukazuje odhodlání ke změně. Výrobci aut přesměrovávají svoje úsilí k elektrickým vozům, kladou taky důraz na dekarbonizaci (proces snižování emisí oxidu uhličitého) svých dodavatelských řetězců. Počáteční důraz se soustředil na snižování emisí skleníkových plynů. Odvětví však postupně přijímá tzv. cíle udržitelného rozvoje (SDGs), včetně těch, které se zaměřují na změnu klimatu, kvalitu ovzduší, plýtvání materiálem, biologickou rozmanitost, vyčerpání energie a vyčerpání vody.
Green Deal Evropské unie si dal za cíl snížit využívání primárních zdrojů a vyhnout se rizikům pro lidské zdraví a životní prostředí. I když automobilový průmysl dosáhl pokroku v některých oblastech, v jiných je stále na začátku cesty. Nejvýznamnější zdroj emisí však stále vzniká během ježdění autem. Tento problém se dá vyřešit přechodem ze spalovacích na elektrické vozy.
Výrobci aut a jejich dodavatelé udělali změny ve svém fungování, hlavně co se využívání energií týče. Firmy si stále více vyrábějí vlastní obnovitelnou elektřinu. Stojí ale před nimi další výzva, nahradit zemní plyn alternativami obnovitelných paliv jako biopaliva a zelený vodík.
Sociální standardy
Společnosti se v EU musejí podřídit přísnější taky v oblasti sociálních standardů. Evropský parlament schválil loni v dubnu směrnici o „due dilligence“, která po firmách a jejich dodavatelích chce, aby dbali taky na lidská práva a životní prostředí. Jde hlavně o otroctví, dětskou práci, pracovní vykořisťování, ztrátu biologické rozmanitosti, znečištění nebo ničení přírodního dědictví.
Směrnice dopadne na firmy s více než 1000 zaměstnanci a celosvětovým obratem aspoň 450 milionů eur. Tyto firmy budou muset začlenit due diligence do svého fungování a vyžadovat od svých partnerů součinnost s novými povinnostmi. Budou taky muset přizpůsobit svůj byznys model, aby odpovídal cíli o nárůstu teploty o maximálně 1,5 °C.
Sektor automotive nicméně čelí výzvám taky v oblasti rozmanitosti pracovní síly, kde se potýká zejména s nízkým zastoupením žen. Dle studie Deloitte sice uznává kladný vliv vyššího zastoupení žen, ale na druhou stranu jim neposkytuje dostatečný prostor. Hlavními překážkami jsou omezený kariérní růst, zastaralé firemní politiky a nepružné pracovní struktury. Firmy zkrátka potřebují nastavit jasné kariérní cesty a zvýšit možnost flexibilní práce. Jinak se budou i nadále potýkat s odchodem žen z odvětví a s tím navazující negativní následky.
Standardy řízení firem
ESG standardy podporují transparentnost, odpovědnost a etické chování – tyto kroky zlepšují fungování firem a chrání zájmy zainteresovaných stran. Společnosti díky nim zvyšují důvěru investorů, což podporuje jejich dlouhodobý růst. V praxi to pro ně znamená nezbytnost robustního dohledu, transparentnosti dat a souladu s regulačními požadavky.
Automobilky se proto zaměřují na oblasti jako struktura vedení, odměňování zaměstnanců, nebo spokojenost zákazníků. Správná „governance“ pro ně znamená taky větší kontrola nad svým dodavatelským řetězcem. Už dávno neplatí, že do automobilových továren lezou z jedné strany suroviny a z druhé z ní vypadávají auta. Moderní výroba aut se spoléhá na kompletování dílů od dodavatelů. Firmy v automotive proto musí hlídat robustnost dodavatelského řetězce, ale řešit i věci týkající se byznys etiky, transparentnosti plateb a korupce.
Zdroje: www.weforum.org, www2.deloitte.com, www.europarl.europa.eu, www.deloitte.com