Emise aut přispívají ke změně klimatu. Jedním ze způsobů jejich snížení je pravidelný servis vozidla
Každý start motoru je malý krok pro řidiče, ale velký skok pro planetu. A ne vždycky k lepšímu. Dnešní auta jsou sice tichá, chytrá a pohodlná, ale z výfuku stále šlehá méně viditelný dým uhlíku a oxidů, který má citelný dopad na naše klima. Dobrou zprávou je, že existují způsoby, jak tuhle stopu zmenšit.
Kolik toho vypustíme?
Podle americké agentury EPA se z průměrného auta každý rok vypaří do atmosféry kolem 4,6 tuny CO₂. A to není všechno, spolu s tím putují do vzduchu i oxidy dusíku, metan, oxid dusný a drobné částice, které by se vešly i do čajového sítka, ale přesto dovedou solidně potrápit plíce.
Evropa na tom není o moc líp. Silniční doprava má na svědomí až 16 procent všech emisí CO₂. A v USA? Tam auta přispívají k emisím skoro třetinou, což vysvětluje, proč tam v některých městech vzduch chutná jako výfuková polévka.

A pokud si myslíte, že takový problém mají jen vyspělé země, tak zpozorněte: třeba v indickém Ahmedabádu tvoří auta 36 procent emisí CO₂ a v Rajkotu dokonce 53 procent. A to i přesto, že hlavním znečišťovatelem tam bývá průmysl. Jinými slovy, auta se umí prosadit všude.
Pravidelný servis: podceňovaný hrdina
Má to logiku. Čistý motor = účinnější spalování = nižší spotřeba. A menší spotřeba? Nižší emise. Když vyměníte zanesený vzduchový filtr, zkontrolujete svíčky, zajistíte funkční EGR ventil a katalyzátor, snížíte nejen riziko poruchy, ale i uhlíkovou stopu. Na první pohled to vypadá jako banalita, ale správně nahuštěné pneumatiky jsou malí hrdinové každé jízdy. Když mají ideální tlak, auto klouže po silnici s menším odporem, a tím pádem i s menší spotřebou. Jinými slovy: nafouknuté gumy, méně výfukových výdechů.
A to není všechno. Auto, které pravidelně nevidělo servis ani z dálky, nevypouští jen více CO₂. Do ovzduší posílá i větší dávky oxidů dusíku a jemných částic, které se s oblibou usazují v našich plicích a zhoršují astma, kašel i náladu v městských ulicích. Zkrátka, čím víc kašle auto, tím víc kašlou lidi.
Euro 7, EV revoluce a realita
Evropská unie se rozhodla zasáhnout tvrdě: od roku 2026 vstupuje v platnost norma Euro 7, která se nebude zaměřovat jen na to, co vychází z výfuku, ale i na to, co odpadá z brzd a pneumatik. Ano, i guma má svoji emisní stopu.
Od roku 2035 pak nebude možné v EU prodávat nové automobily se spalovacím motorem, pokud nebudou mít nulové emise (např. na vodík či elektřinu). Čistě elektromobilní budoucnost je ale více vizí než realitou – alespoň zatím.
V USA mezitím platí přísné limity podle Clean Air Act, který od 70. let omezil NOₓ, CO a VOC o desítky procent. Nové emisní standardy pro roky 2027–2032 se budou dále zpřísňovat. A pokud si myslíte, že to nějak obejdete, Kalifornie už teď nastavuje tvrdší limity než federální v řízení a ostatní státy se přidávají.
Vyčistit motor, zachránit planetu?
Zatímco velké automobilky investují miliardy do vývoje elektromobilů, my ostatní můžeme dělat drobnosti, které se sčítají.
Pokud si jednou za rok necháte seřídil motor, zkontrolujete úpravně EGR ventil a nebudete ignorovat kontrolku motoru, ušetříte nejen benzín, ale i klima. A to doslova.
Z hlediska dopadů na životní prostředí jsou nejhorším řidiči ti, kteří si myslí, že se jich to netýká. Naopak, těmi nejlepšími nejsou nutně ti, kdo jezdí v elektromobilech, ale ti, kteří se o svůj vůz starají a chovají se k němu ohleduplně. A tedy i k ovzduší, které dýcháme.

Závěr s katalyzátorem
Svět nevyčistíme ze dne na den. Ale můžeme začít u vlastní garáže. Auto, které pravidelně servisujeme, není jen bezpečnější a spolehlivější, ale také čistější. Až se tedy příště budete rozhodovat, jestli ten olej ještě chvilku vydrží nebo jestli má cenu měnit vzduchový filtr, vzpomeňte si: možná nejde jen o motor. Možná jde o vzduch, který dělá ten váš ranní běh tak příjemným.
Zdroj: Wikipedia, European Parliament, NASA Science, NIH