Ačkoliv Robotaxi investoři odmítli, lidé na sociálních sítích sdílejí důkazy, že se autonomní taxíky testují v Texasu
Nedávné představení revolučních robotaxi od Tesly bylo očekáváno s velkým napětím. Měla to být pro Elona Muska jedna z klíčových chvil v dopravním průmyslu. Reakce investorů i analytiků byla ale nemilosrdná.
Když začátkem října Tesla konala akci „We, Robot“, očekávalo se, že to pozitivním způsobem zahýbe akciovým trhem. Měly tu být představeny dvě revoluční novinky plně odpovídající potenciálu vozidel, jež mají změnit směr dopravy na další dekády. Plně autonomní vozidla.
Ve hře byla dvě želízka v ohni
Cybercab, uhlazená, minimalistická, menší verze Cybertrucku, dvojmístný taxík bez volantu a pedálů, který sám majitel firmy a nejbohatší muž na světě předvedl sebevědomě v akci. Výroba podle jeho slov by měla začít pravděpodobně v roce 2026. Očekávaná cena je kolem 30 000 USD, což je lehce nad průměrem nejlevnějších nových aut v USA.
Záměrem bylo podnítit zájem provozovatelů a řidičů taxislužeb nebo například Uber služeb, aby si koupili celé flotily těchto automobilů, jež budou vydělávat peníze, podle jeho slov „zatímco oni spí.“ Systém autonomních taxíků zatím dobře funguje v Kalifornii, Tesla by měla být dalším z konkurentů.
Robovan zaujal svým uměleckým provedením, jednalo se o až dvacetimístné vozidlo, které je koncipováno jako školní autobus, vůz veřejné dopravy, obytný vůz nebo malý nákladní vůz přepravu zboží nebo jiných produktů, třeba pro menší stěhování. Zde cena ani uvedení na trh nebylo uvedeno nikterak konkrétně.
Celá show ale z hlediska investorů docela propadla a odrazila se i na hodnotě celé Tesly.
Akcie Tesly ztratily na hodnotě, projekt má otazníky
Celá vpravdě futuristická show možná nadchla fanoušky Tesly a nových technologií, protože vizuálně byla naprosto dokonalá, ale nenadchla investory ani analytiky. Akcie Tesly klesly o 9 % a uvádělo se, že Elon Musk přišel o 15 miliard dolarů v podstatě přes noc.
Analytikům vadilo především to, že cybercaby jsou třídveřové, tento typ aut tvoří pouze 2 % prodejů aut v USA, neviděli tedy příliš velký potenciál pro prodej a využití. A také Tesla doposud nemá potřebná zákonná povolení k tomu, aby tyto taxíky mohla uvést do provozu. Na škodu je také to, že robotické Tesly budou k orientaci používat pouze kamery a AI systémy, namísto již osvědčených lidarových senzorů, které se používají k přesné detekci laser a pracují s hloubkovými prostorovým propočty. Kombinace kamer, umělé inteligence a absence jakýchkoliv manuálních ovládacích prvků v autě zatím patrně plnou důvěru nebudí. Cestující tedy nemají žádnou možnost manuálně ovlivnit případnou chybu celého systému.
Prezidentské volby Teslu posílily o 15 %
Ztráty jsou však zapomenuty, po vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách akcie raketově vyběhly o 15 %. Důvodem je naděje, že Trumpova administrativa bude vstřícná k technologickým firmám a zajistí výhodné podmínky pro další růst Tesly. Příznivé je i jmenování Elona Muska předsedou vládní komise pro efektivitu, což bude další přínos pro Teslu v rámci úspor.
Cybercaby se již testují na uzavřených silnicích
Zatímco akcie Tesly předvádí skokové změny, samotné Robotaxi už pilně pracuje na všech zdokonaleních. Zejména samoříditelný systém ještě potřebuje doladit. V těchto dnech se na sociálních sítích objevily důkazy, že se modely Cybercabu testují na silnicích patřících k texaské gigafaktory. Také samotné předvádění na akci „We, Robot“ se konalo v ateliérech Warnes Bross, protože uvedení na běžné silniční komunikace je v USA velmi přísné.
Zdroj: telepolis.pl, tesla.com, tokenist.com, fdrive.cz, instagram.com