„Elektrošok“. Nabíjení aut je mnohonásobně dražší než benzín. Podpora elektromobilů v Norsku klesá

Přidat na Seznam.cz

Škrtají jim jednu výhodu za druhou a naposledy chtěli (i když neúspěšně) změnit ceny elektřiny tak, aby se nabíjení ve srovnání s fosilními palivy vůbec nevyplatilo. Mluvíme o elektromobilech v Norsku, které zažily obrovský boom, ale nyní je čeká stále těžší období. Důležitou roli hraje energetická krize, která zamíchala kartami. Nabíjení aut je v Evropě stále dražší.

Pokud bychom měli vybrat jednu zemi, kde se konec automobilů se spalovacími motory projeví nejméně, padla by volba na Norsko. Elektromobily zde již nyní tvoří více než 81 % registrací nových vozů, což je čerstvý údaj za listopad 2022. Norové v posledních letech usilovně pracují na ekologické politice, aby dotacemi a pobídkami všemožně podpořili elektromobilitu. Zdá se však, že s tím je přinejmenším prozatím konec, a nová realita se majitelům bateriových vozů rozhodně nelíbí, jak uvádí server News In English.

Norští motoristé se v prosinci dočkali novinky, která zdaleka není vánočním dárkem. „Elektrický šok“ jim způsobil plán městské samosprávy v Oslu, která chtěla výrazně zvýšit cenu za nabíjení na městských dobíjecích stanicích. Plán byl zvýšit sazby takto: z 28 NOK (64,50 Kč) na 49 NOK (113 Kč) za hodinu nabíjení přes den a z 13 NOK (30 Kč) na 39 NOK (90 Kč) v noci.

Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Národní asociace elektromobilů jednoznačně prohlásila, že za těchto okolností již nemůže lidem v Oslu doporučit, aby si koupili elektromobil. „V některých případech může být nabíjení elektromobilu dvakrát dražší než tankování znečišťujících fosilních paliv,“ uvedla pro Finansavisen Christina Bu, generální tajemnice Norské asociace elektromobilů, která sdružuje více než 100 tisíc řidičů elektromobilů. Kritizovala vedení města Oslo za zvýšení cen.

Ta odpověděla, že drahé ceny poplatků netrvají věčně. „Většina v městské radě rozhodla, že se ceny jízdného zvýší,“ uvedla Sirin Stavová, místní politička, která se v Oslu zabývá otázkami dopravy a životního prostředí za Stranu zelených. „Chápu, že to pro někoho přišlo náhle, ale ceny poplatků se opět sníží, a to co nejrychleji, po vzoru poklesu cen elektřiny,“ uzavřela.

Navzdory těmto slovům však byli norští politici nuceni na situaci reagovat. Zvýšení museli odložit. Oslo se dočasně vrátilo k původním cenám poplatků, dokud od nového roku nepřepracuje tarify tak, aby místo vysokých pevných sazeb dynamičtěji reagovaly na aktuální ceny elektřiny za kilowatthodinu.

Výhody, které mizí

Norští politici v průběhu let slíbili řadu pobídek pro elektromobily, které však nyní rychle mizí. Původně byly politickou prioritou na národní a regionální úrovni. Jako země s významným podílem těžby ropy a zemního plynu se Norové výrazně potýkají s emisemi v jiných oblastech. Země důsledně dbá na to, aby náklady spojené s elektromobily byly mnohem nižší než náklady na alternativy na fosilní paliva.

Majitelé elektromobilů v Norsku za ně původně nemuseli platit žádné silniční poplatky ani daně z prodeje a mohli volně využívat vyhrazené jízdní pruhy, které jsou běžně přístupné pouze pro veřejnou dopravu a taxíky. Parkování a nabíjení bylo často také zdarma.

Zdroj: redakce, newsinenglish.no