Elektromobily začnou konečně dávat smysl. Nová generace baterií vyžaduje méně surovin a uchovává více energie
Technologický vývoj v oblasti elektromobilů postupuje rychleji, než mnozí očekávali. A přestože se o snižování cen elektromobilů příliš nemluví, jejich výkon a dojezd se neustále zvyšují, přičemž zůstávají cenově dostupné. Nová generace baterií to vše posune ještě dál. Odborníci zdůrazňují, že polovodičové baterie budou mít vyšší hustotu energie a budou vyžadovat méně surovin, jak uvádí server Euractiv.
Vývoj v oblasti konstrukce vozidel jde neustále kupředu. S nástupem nové technologie bateriových elektromobilů se však zrychluje, přičemž nejdynamičtější vývoj zaznamenává zejména technologie trakčních baterií. Pevné baterie jsou nyní odborníky označovány za novou generaci baterií, která by měla výrazně změnit energetické i ekologické perspektivy bateriových elektromobilů.
Rychlejší nabíjení a menší uhlíková stopa
Polovodičové baterie používají pevné elektrolyty namísto kapalných nebo gelových elektrolytů, které se používají v lithium-iontových bateriích. Automobilky očekávají, že se na trhu objeví ve druhé polovině tohoto desetiletí. „Očekávání ohledně možných přínosů polovodičových baterií, které by mohly nahradit lithium-iontové baterie, jsou velká,“ říká Cecilia Mattea, autorka studie pro časopis Transport&Environment (T&E).

„Elektromobily jsou již nyní pro planetu mnohem šetrnější než spalování ropy a uhlíková stopa baterií se každým rokem snižuje. Technologie polovodičových baterií však představuje zásadní změnu, protože jejich vyšší hustota energie znamená, že k jejich výrobě je zapotřebí mnohem méně materiálů, a tedy i emisí,“ dodal Mattea.
Z hodnocení životního cyklu polovodičových baterií vyplývá, že uhlíková stopa polovodičových baterií je o 24 až 39 % nižší. Záleží na tom, jaké materiály se při výrobě používají. Výsledky ukazují, že pevné baterie mají nižší uhlíkovou stopu již od počátku životního cyklu, tj. od samotné výroby baterie. Navzdory nižší uhlíkové stopě studie také identifikovala takzvaná „emisní ohniska“ různých baterií. Tedy části životního cyklu, ve kterých se kumulují celkové emise.

U polovodičových baterií je to především kovové lithium použité v anodě. Je to proto, že polovodičové baterie budou vyžadovat v průměru o více než třetinu více lithia než současné technologie. Zároveň se však při výrobě bude používat mnohem méně grafitu a kobaltu. Ke snížení uhlíkové stopy však mohou přispět i nové těžební technologie, včetně těžby lithia z geotermálních vrtů. Ty mají výrazně nižší uhlíkovou stopu než tradiční těžba lithia v tvrdých horninách. Více než polovina lithia v současnosti pochází z Austrálie, odkud se přepravuje do Číny, kde se rafinuje a vyváží do zbytku světa.
Zdroj: euractiv.sk, transportenvironment.org