Elektromobily v každodenním životě: Dojezd elektromobilů je dostatečný, tvrdí americká studie
Pro dosažení co největšího dojezdu se do elektromobilů instalují stále větší baterie.
Když je třeba argumentovat proti elektromobilům, mnoho odpůrců elektromobility se spolehlivě vrací k tématu dojezdu. Tvrdí, že elektromobily jsou kvůli svému krátkému dojezdu nepraktické jak v každodenním životě, tak při cestování. Tento předpoklad je však mýtus, jak ukazují dojezdy nejlevnějších elektromobilů na trhu: Ty na jedno nabití baterie snadno ujedou 300 až 400 kilometrů.
Studie z USA také ukazuje, že většina řidičů jezdí v každodenním životě podstatně méně, a dojezd elektromobilů je proto daleko dostatečný.
Úzkost z dosahu není v každodenním životě problémem
Americký poskytovatel služeb pro elektromobily Recurrent, který se specializuje na analýzu stavu baterií, ve své nejnovější studii zkoumal chování 18 000 elektromobilů ze všech 50 států USA. V pozadí studie je rozšířená obava, známá také jako „dojezdová úzkost“, že elektromobily nemají dostatečný dojezd, aby mohly cestovat čistě na elektřinu v někdy obrovských státech USA.
Výsledek překvapuje zejména skeptiky: z údajů vyplývá, že řidiči elektromobilů v USA ujedou v závislosti na státě v průměru 20 až 45 mil (přibližně 32 až 72 kilometrů) denně. Porovnáme-li tyto ujeté kilometry s možným dojezdem vozů, rychle zjistíme, že obavy z dojezdu nehrají v každodenním životě žádnou roli. Ve skutečnosti je zapotřebí pouze 8 až 16 % uvedeného dojezdu na baterie. Například v Německu by byl tento výpočet ještě drastičtější, protože řidiči elektroaut v této zemi ujedou v průměru jen 40 kilometrů denně.
Řada elektromobilů se nicméně dále rozšíří
Bude zajímavé sledovat, jak výrobci elektromobilů zareagují na poptávku po delším dojezdu. Stále více výrobců zvyšuje kapacitu baterií, aby se odlišili od konkurence. Čínský výrobce automobilů Nio nedávno způsobil rozruch s baterií s dojezdem 1 000 km, jak informoval server EFAHRER.com.
Číňané však nejsou jediní s touto inovativní technologií. Také výrobce baterií Gotion plánuje v roce 2024 zahájit sériovou výrobu baterie LMFP, která by měla rovněž umožnit dojezd až 1 000 kilometrů. Přestože automobilový průmysl a mnozí majitelé elektroaut netrpělivě očekávají tento vývoj, jsou tyto obrovské baterie pro potřeby každodenního ježdění vlastně zbytečné.
Zdroj: Chip