Elektromobily nepřetěžují elektrickou síť. Mohli by jí dokonce pomoci

Přidat na Seznam.cz

V září kalifornská energetická společnost vyzvala své zákazníky, aby v době veder šetřili energií a nenabíjeli v určitých hodinách svá auta. Někteří politici toho využili k odsouzení elektromobilů jako nového způsobu, jak přetížit již tak kolabující kalifornskou energetickou síť, jak píše server Autoblog.

Odborníci na energetiku a dopravu však nesouhlasí. Přestože stále větší počet elektromobilů nakonec zvýší nároky na energii, což podle nich bude vyžadovat robustnější síť a chytřejší nabíjecí návyky, není to důvod k okamžitému poplachu. Při pečlivém plánování bude elektřiny dostatek.

Přestože je v Kalifornii více elektromobilů než v kterémkoli jiném státě, podílejí se na celkové špičkové spotřebě energie pouze 0,4 %. Dokonce i v roce 2030 by odhadovaných 5,6 milionu elektrických osobních a nákladních automobilů a dodávek představovalo pouze 4 % špičkového zatížení. Přestože prodej elektromobilů v USA roste, Američané používají své vozy v průměru 12 let, takže bude trvat ještě dlouho, než se celý americký vozový park změní. Rocky Mountain Institute (RMI), výzkumná skupina zabývající se udržitelným rozvojem, předpovídá, že celková poptávka po energii v USA poroste v důsledku zavádění elektromobilů o 1 až 2 % ročně.

Nárůst zatížení možná některé energetické společnosti ještě nějakou dobu nebudou schopny pokrýt, ale výzvou bude přechod země na obnovitelné zdroje energie. Podle odborníků bude ke zvládnutí zvýšeného zatížení nutná modernizace sítě. Studie společnosti Brattle Group pro rok 2020 uvádí, že 20 milionů lehkých elektrických vozidel na amerických silnicích do roku 2030 bude vyžadovat investice ve výši 45 až 75 miliard dolarů do robustnější výroby, distribuce a skladování energie.

Na rozdíl od chladničky, která musí udržovat potraviny v chladu 24 hodin denně, může být typický elektromobil zaparkován 23 hodin denně. To umožňuje velkou flexibilitu, pokud jde o dobu nabíjení. Přesunutí nabíjení na dobu, která je pro síť nejvhodnější (například přes noc, kdy je poptávka nízká, nebo přes den, kdy je nabídka solárních zdrojů vysoká), může výrazně snížit síťové špičky. Společnost RMI považuje nedávnou vlnu veder v Kalifornii za důkaz, že řízené nabíjení funguje.

Lidé přizpůsobili své zvyky a stát se vyhnul výpadkům. Pokud budou řidiči i nadále nabíjet, kdykoli se jim zachce, bude třeba vybudovat mimořádně robustní síť. Technologie inteligentní sítě, která dává pokyn k nabíjení vozidel, by však mohla být velmi užitečná při řízení špičkového zatížení a v mnoha oblastech by mohla eliminovat potřebu modernizace infrastruktury.

Nedávná studie ekosystému elektromobilů v roce 2035 zjistila, že podpora nabíjení během dne by mohla západním zemím ušetřit miliardy na investicích do skladování energie. Zvýšená výroba elektřiny ze slunečního záření bude vyžadovat baterie pro ukládání elektřiny pro noční použití, ale denní nabíjení tuto potřebu snižuje. Někteří odborníci tvrdí, že elektromobily by v budoucnu mohly dokonce posílit energetické sítě, pokud by se využívaly chytře.

Technologie V2G (Vehicle-to-Grid) by proměnila elektromobily v distribuovaný bateriový systém, který by pomáhal energetickým společnostem skladovat elektřinu v případě nouze nebo nadměrné poptávky. Tato budoucnost je sice ještě daleko, ale automobilky již na podobných technologiích pracují. Například pickup Ford F-150 Lightning může fungovat jako záložní generátor a napájet domácnost až tři dny.

Zdroj: autoblog.com, nature.com, redakce