Reklama a spolupráce:   Reklamní články   SEO články   Zpětné odkazy   Bannerová reklama  

MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
  • Auta
  • Tipy a triky
  • Ojetiny
  • Zajímavosti
  • Motorky
snow covered car during daytime

Elektromobily by měly v zimě využívat infračervené vytápění. Lexus je již montuje pod palubní desku

Přidat na Seznam.cz

inovace, Lexus, vytápění

Achillovou patou všech elektromobilů je zatím zimní provoz. Nejenže ohřev vlastních trakčních baterií je připravuje o drahocennou energii, ale zejména udržuje posádku v tepelném komfortu. Je známo, že odporové topení může v extrémních případech připravit elektromobil v zimě až o třetinu dojezdu. Lexus přišel s řešením, jak tuto bezcitnost alespoň částečně eliminovat. Začíná používat infračervené vytápění.

Zatímco v létě se z uživatelského hlediska využití moderního elektromobilu blíží využití vozů se spalovacími motory (jak z hlediska dojezdu, tak z hlediska vlivu chlazení kabiny klimatizací na dojezd), zima mění pravidla hry a elektromobily výrazně ztrácejí. Mrazivé podmínky, ve kterých je chladná nejen trakční baterie, ale i samotná posádka, jim dávají zabrat. Velkou část drahé energie uložené v trakčních bateriích tak elektromobil spotřebuje na vlastní vytápění. Stručně řečeno, zatímco spalovacím automobilům chladnější počasí vyhovuje (z hlediska chlazení a vytápění pomocí odpadního tepla), elektromobil s klesajícími teplotami tahá za stále kratší konec provazu. Lexus to chce nyní alespoň trochu změnit.

Foto: Lexus

Přímo na nohy

Odporové vytápění kabiny je energeticky náročné a ztěžuje používání elektromobilu na delší vzdálenosti. Lexus proto přišel s řešením, které by mělo snížit spotřebu drahocenné energie a prodloužit dojezd samotného vozu. Trik spočívá v tom, že místo tepelného čerpadla (účinného pouze v určitém teplotním rozsahu) nebo odporového vytápění se používá infračervené vytápění. To je navíc spojeno s účinnou izolací kabiny od vnějšího počasí a směřuje na nohy cestujících, kde má údajně největší smyslový účinek. Infračervené topení v Lexusu má přibližně o 8 % nižší spotřebu energie než standardní klimatizace. A i když se to nemusí zdát jako velká úspora, v zimě se každá kWh opravdu počítá. Navíc vývoj jde i v této oblasti velmi rychle dopředu a než se infrazářiče stihnou rozšířit, mohou výrobci přijít s něčím zcela novým a ještě účinnějším. Dokud se tak ale nestane, zůstane tento druh úspory energie velmi zajímavou možností, jak prodloužit dojezd elektromobilu v mrazivém počasí.

Zdroj: redakce, Lexus

Diskuze Vstoupit do diskuze

Zdroj

Slovák Jozef Kabaň končí ve VW. Generálnímu řediteli se nelíbila jeho práce

Zdroj

Nástupce Passatu poodhalován. Debut nového Volkswagenu ID.7 se blíží

person holding black smartphone

Prodejci častěji lžou kupujícím při prodeji ojetého vozu. Nebudete věřit, co všechno se děje

man holding engines

Tyto vozy se porouchaly dříve, než najely sto tisíc kilometrů. Raději se jim vyhněte

Zdroj

Volkswagen varuje, že krize čipů bude mít negativní vliv na prodeje i v roce 2023

Zdroj

V roce 2022 překonali svůj rekord. Obliba společnosti AAA Auto roste

Zdroj

Lexus RX hravě nasbíral v Euro NCAP pět hvězdiček, ale výsledek si zaslouží komentář

Alextredz

Jednoduchý trik zachraňuje životy na silnicích. Takto funguje holandský grip

Zdroj

Už žádné další elektromobily na palubě trajektů. Firmy zakázaly jejich přepravu z bezpečnostních důvodů


  • Tom Dick: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • falseTrápí vás znečištěná střecha? Vysokotlaké přístroje a pískování ji uvedou do zpět do perfektního stavu
  • Anna StampfliPerlové náramky i náhrdelníky si vás podmaní svou krásou
  • Denys GromovVodní dýmky mají oproti cigaretám celou řadu pozitiv
  • Leon SeibertSprávně zvolené kouřovody zajistí efektivní a bezpečné vytápění
  • Austin DistelNevíte si rady, jakou realitní kancelář zvolit? Držte se známých jmen 

MotorGuru.cz
  • Reklamní články
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2023