Elektromobily by měly v zimě využívat infračervené vytápění. Lexus je již montuje pod palubní desku

Přidat na Seznam.cz

Achillovou patou všech elektromobilů je zatím zimní provoz. Nejenže ohřev vlastních trakčních baterií je připravuje o drahocennou energii, ale zejména udržuje posádku v tepelném komfortu. Je známo, že odporové topení může v extrémních případech připravit elektromobil v zimě až o třetinu dojezdu. Lexus přišel s řešením, jak tuto bezcitnost alespoň částečně eliminovat. Začíná používat infračervené vytápění.

Zatímco v létě se z uživatelského hlediska využití moderního elektromobilu blíží využití vozů se spalovacími motory (jak z hlediska dojezdu, tak z hlediska vlivu chlazení kabiny klimatizací na dojezd), zima mění pravidla hry a elektromobily výrazně ztrácejí. Mrazivé podmínky, ve kterých je chladná nejen trakční baterie, ale i samotná posádka, jim dávají zabrat. Velkou část drahé energie uložené v trakčních bateriích tak elektromobil spotřebuje na vlastní vytápění. Stručně řečeno, zatímco spalovacím automobilům chladnější počasí vyhovuje (z hlediska chlazení a vytápění pomocí odpadního tepla), elektromobil s klesajícími teplotami tahá za stále kratší konec provazu. Lexus to chce nyní alespoň trochu změnit.

Přímo na nohy

Odporové vytápění kabiny je energeticky náročné a ztěžuje používání elektromobilu na delší vzdálenosti. Lexus proto přišel s řešením, které by mělo snížit spotřebu drahocenné energie a prodloužit dojezd samotného vozu. Trik spočívá v tom, že místo tepelného čerpadla (účinného pouze v určitém teplotním rozsahu) nebo odporového vytápění se používá infračervené vytápění. To je navíc spojeno s účinnou izolací kabiny od vnějšího počasí a směřuje na nohy cestujících, kde má údajně největší smyslový účinek. Infračervené topení v Lexusu má přibližně o 8 % nižší spotřebu energie než standardní klimatizace. A i když se to nemusí zdát jako velká úspora, v zimě se každá kWh opravdu počítá. Navíc vývoj jde i v této oblasti velmi rychle dopředu a než se infrazářiče stihnou rozšířit, mohou výrobci přijít s něčím zcela novým a ještě účinnějším. Dokud se tak ale nestane, zůstane tento druh úspory energie velmi zajímavou možností, jak prodloužit dojezd elektromobilu v mrazivém počasí.

Zdroj: redakce, Lexus