Elektrický závodní motocykl Ducati MotoE debutuje na trati v Misanu

Přidat na Seznam.cz

Ducati se chystá nahradit společnost Energica jako jediný dodavatel motocyklů pro seriál FIM MotoE od roku 2023 a nový prototyp elektrického závodního motocyklu italské společnosti si nyní odbyl svou premiéru na trati při testování na okruhu v Misanu.

Elektrické závodní motocykly se samozřejmě potýkají v podstatě se stejnými problémy jako elektrické silniční motocykly – těmi jsou velikost, hmotnost a relativně nízká měrná energie lithiových baterií a rychlé vybíjení energie, ke kterému dochází u těchto baterií při otevření plynu ve vysoké rychlosti.

Pro MotoE doposud dodávala společnost Energica, která se specializuje na elektrické motocykly. Dosavadním motocyklem byla závodně zaměřená verze sportovního motocyklu Ego od společnosti Energica s označením Corsa, která dosahuje výkonu přibližně 120 kW (160 k) a maximální rychlosti kolem 270 km/h.

Jeho lithium-iontová baterie o kapacitě ~20 kWh z motocyklu dělá absolutního tlouštíka s minimální hmotností 262 kg ve srovnání s minimální hmotností 157 kg motocyklů MotoGP, a i s tak velkou baterií na palubě jsou motocykly MotoE omezeny na závody na sedm kol na okruzích, jako například na okruhu v Jerez ve Španělsku. Motocykly MotoGP jedou v Jerezu 46 kol a vezou 22 litrů fosilního paliva, které váží přibližně 16 kg.

Z historického hlediska jsou však závody pro automobilový průmysl neocenitelným technologickým testovacím pracovištěm a Ducati v elektrických motocyklech zjevně vidí příslib a potenciál.

„Tato dohoda přichází v pravý čas pro Ducati, která již léta zkoumá situaci elektrických pohonů,“ uvedl generální ředitel Ducati Claudio Domenicali při oznámení rozhodnutí v říjnu. „Budeme pracovat na tom, abychom všem účastníkům světového poháru FIM Enel MotoE zpřístupnili elektrické motocykly, které jsou vysoce výkonné a vyznačují se lehkostí. Právě na hmotnosti, která je základním prvkem sportovních motocyklů, se bude odehrávat největší výzva. Lehkost byla vždy v DNA značky Ducati a díky technologii a chemii baterií, které se rychle vyvíjejí, jsme přesvědčeni, že můžeme dosáhnout vynikajícího výsledku.“

Dnes se poprvé podíváme na samotné motocykly, protože Ducati zveřejnila fotografie prototypu V21L na trati, na jehož palubě je dlouholetý tovární testovací jezdec a častý náhradník na divoké karty Michele Pirro.

Zatím nebyly zveřejněny žádné technické podrobnosti a předpokládá se, že věci jako hmotnost, výkon, kapacita baterie a podobně jsou stále ve hvězdách a do prvních závodů v roce 2023 zbývá ještě spousta vývoje. Zajímalo by nás také, jak to bude vypadat pod kapotáží, protože Ducati je v tomto odvětví lídrem v oblasti monokokových rámů a rozsáhlého využití uhlíkových vláken. Zdá se, že V21L má minimálně jednu slušně velkou kovovou konstrukci rámu, ale na další informace si budeme muset počkat.

Zdroj: Ducati.com