Elektrický Ford Fiesta bude cenově dostupný elektromobil, který změní pravidla hry v roce 2026
Nová řada menších a cenově dostupnějších elektrických Fordů vznikne na základě připravované architektury „skunkworks“, na níž chce firma vyrábět nejúčinnější elektromobily na světě.
Tato nová platforma, na jejímž vývoji se podílí bývalý inženýr společnosti Tesla, by mohla být základem duchovních nástupců modelů Fiesta a Focus, náhrady modelu Puma a otevřít potenciál pro další malé vozy značky Ford, informuje portál Autocar.
Cesta k cenově dostupnějším modelům
Architektonický program je zatím ve fázi projektování, nicméně jde o první konkrétní náznak toho, že Ford vidí cestu zpět k nabídce celé řady cenově dostupnějších modelů pod novými SUV Explorer, Capri a Mustang Mach-E vedle modelu Puma.
První vůz založený na nové platformě – který bude uveden na trh, přijde koncem roku 2026 nebo začátkem roku 2027, uvedl Marian Gjaja – provozní ředitel Fordu Model E
Perspektiva dalších modelů je v tuto chvíli teoretická, ale Gjajaovy poznámky o cenové dostupnosti přinášejí naději a také očekávání, že Puma nebude jediným Fordem pod Explorerem.
Náklady musí být co nejnižší
V této skupině dojde k největšímu zrychlení, protože právě tato skupina bude nejcitlivější na náklady na palivo, protože čím je vozidlo cenově dostupnější, tím více se řidič zaměřuje na náklady. A nemají tolik emocí spojených s velikostí vozidla nebo s tím, jak je luxusní.“
Stejně jako všechny nové Fordy budoucnosti však podle Gjaji nebudou mít modely s novou architekturou konvenční tvary a rozměry a budou se odlišovat ve svých segmentech.
Skunworsk
Vysvětlil důvody programu skunkworks: „V jeho čele stojí Alan Clarke. Alan je architekt elektromobilů, který navrhl elektromobily, které skutečně vydělávají peníze.
Mnoho let pracoval ve společnosti Tesla a jeho role spočívala v tom, že v prvních dvou letech vývojového programu jej vedl, dokud se nepřešlo k jeho rozšíření a nákupu. Vedl tým, který navrhoval, konstruoval, zajišťoval zdroje a vymýšlel, jak jej vyrobit.
Když byla v únoru poprvé zveřejněna informace o nové architektuře, generální ředitel společnosti Ford Jim Farley prohlásil: „Všechny naše týmy pro elektromobily se nemilosrdně soustředí na náklady a efektivitu našich produktů, protože největší konkurencí bude cenově dostupná Tesla a čínští výrobci OEM.“
Gjaja uvedl, že nová architektura bude pravděpodobně využívat levnější technologii lithium-železo-fosfátových baterií (LFP), která se v elektromobilech rychle stává dominantní. „Je to mnohem dostupnější technologie a je také velmi odolná,“ dodal.
Zdroj: Autocar