Elektrická SUV versus supersporty. Tesla se ukázala ve sprintu proti Ferrari a Lamborghini
Nástup elektrického pohonu s sebou přinesl pekelně rychlá auta, tedy zejména v přímce. Parametry zrychlení vozidel poháněných bateriemi neustále posouvají hranici toho, co jsme považovali za nemožné. Kdybychom vám před pár lety řekli, že rodinné SUV bude ve sprintu konkurovat supersportům, a dokonce je i porazí, asi byste se nám vysmáli. Dnes je to však realita a Tesla Model X Plaid dokáže z oblasti supersportů spláchnout nejeden vůz. Dokáže si poradit s Ferrari SF90 Stradale a Lamborghini Aventador SVJ?
Ačkoli nejsme velkými příznivci nuceného přechodu na elektromobily, dokážeme uznat kvality bateriových vozů. Tesla Model X Plaid k nim bezpochyby patří, místy máte dokonce pocit, že popírá fyzikální zákony. Vždyť jde o rodinný crossover, který pojme až sedm cestujících a váží více než 2,5 tuny. Pod svým nenápadným zevnějškem však skrývá trojici elektromotorů, které nabízejí systémový výkon až 760 kW, tedy 1 034 koní, a maximální točivý moment 1 020 Nm. Ten se mimochodem přenáší na všechna kola, takže tento zdánlivě nenápadný rodinný vůz dokáže vystřelit z nuly na stovku za pouhých 2,6 sekundy a dosáhnout rychlosti 262 km/h.
Elektrické SUV proti dvojici italských supersportů
Populární kanál YouTube carwow s Matem Watsonem se rozhodl otestovat schopnosti Modelu X Plaid v přímém směru v reálných podmínkách. Aby to ale nebyla nuda, postavili proti elektromobilu dva přeplňované supersporty. Hybridní Ferrari SF90 Stradale a Lamborghini Aventador SVJ s atmosférickým dvanáctiválcem.
Pro připomenutí: Ferrari pohání 4,0litrový motor V8 se dvěma turbodmychadly, který však doplňují až tři elektromotory. Dohromady tak poskytují výkon 735 kW (1 000 koní) a točivý moment 800 Nm. Supersport z Maranella sice za Teslou trochu zaostává výkonem, ale vynahrazuje to tím, že váží téměř o 1 000 kg méně.
Posledním z trojice je již zmíněný Aventador SVJ, který mezi lety 2018 a 2020 kraloval Nürburgringu mezi sériovými vozy. Váží sice jen 1 525 kg, ale atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru nabízí „jen“ 566 kW (770 koní) a 720 Nm. To jsou ve srovnání s dvojicí konkurentů v tomto testu výrazně nižší hodnoty, ale i tak jde o čísla více než působivá.
Na videu autoři nejenže předvedli tradiční sprint na čtvrt míle, ale také porovnali jak pohotovou akceleraci, tak kvalitu brzdových systémů. Výsledky jednotlivých testů nebudeme prozrazovat, ale ve sprintu to bylo mezi první dvojicí více než těsné. A ano, byla v něm i Tesla.
Zdroj: redakce – autorský článek, CARWOW