Dynamická a smysluplná Škoda Octavia 1.5 TSI e-Tec: Diesel už nebudete chtít
Octavia s naftovým motorem pod kapotou je téměř synonymem typického fleetového vozu, ale naftové motory jsou v dnešní době na vzestupu. Budeme se tedy muset rozloučit s královnou českých dálnic? Ne nutně, protože Škoda má v zásobě benzinovou alternativu, napsal server Autoexpress.
Škoda Octavia je vůz, který není třeba představovat. Čtvrtá generace je u nás již přes dva roky a na nedostatek zákazníků si nestěžuje. V obtížném roce 2021, poznamenaném pandemiemi a výpadky výroby, byl třetím nejoblíbenějším modelem na českém trhu. Je to kus vozu, který cenově spadá do segmentu kompaktních vozů, ale rozměrově a prakticky poskytuje více než jeho konkurenti. Jeho popularitu podporuje také rozsáhlá nabídka pohonných jednotek, diesely, které postupně mizí z nabídky dalších výrobců, nevyjímaje.
Naštěstí je v nabídce dobrá alternativa v podobě benzinové verze 1.5 TSI e-Tec. Motor úsporný a dostatečně dynamický na to, abyste už teď pochybovali o smysluplnosti koupě dieselového vozu.
e-Tec znamená mild hybrid
U Octavie se kromě klasického benzinového motoru 1,5 o výkonu 150 koní nachází také přídavný generátor s integrovaným startérem a řemenovým pohonem. Toto zařízení získává kinetickou energii, přeměňuje ji na elektřinu a ukládá ji do přídavné baterie. V případě potřeby se tato rezerva používá k udržování výkonu součástí a k podpoře spalovacího motoru při rozjezdu, rozjíždění a akceleraci.
Přítomnost hybridního systému má za následek rychlý start/stop, dočasné vstřikování dodatečného točivého momentu až 50 Nm a možnost „plachtění“, tj. dočasného vypnutí spalovacího motoru a zrušení pohonu při jízdě konstantní rychlostí a mírném zpomalování. Řešení je rovněž doplněno systémem odpojování dvou válců při nízkém zatížení. To vše je navrženo tak, aby se ušetřily další mililitry paliva a aby jízda byla plynulejší.
Méně kouří a lépe jede
Zážehový motor 1.5 TSI je i bez hybridu jednou z nejúspornějších nabídek ve své třídě a přítomnost příplatkového systému situaci jen zlepšuje. Během testu se Octavia e-Tec spokojila s překvapivě malou spotřebou paliva. Ve městě není možné překročit 7,5 litru na 100 km. Na cestách to bylo ještě lepší.
Předpokládáme, že velkou zásluhu na tom má sedmistupňová automatická převodovka DSG, která je standardní součástí verze e-Tec. Nízké otáčky při vyšších rychlostech se projevují nízkou spotřebou paliva – průměrně 6,4 litru při 140 km/h a 5,2 litru při 120 km/h. Při jízdě po vedlejších silnicích se můžete snadno dostat až na čtyři.
Ani na výkon si nelze stěžovat. Podle prohlášení výrobce se prvních 100 km/h na tachometru objeví za 8,5 sekundy a maximální rychlost je 224 km/h. Za zmínku stojí, že verze e-Tec startuje mnohem příjemněji a rozhodněji než klasická benzinová, což je pravděpodobně způsobeno dodatečnou podporou generátoru. Na váhání typické pro moderní převodovky DSG při prudkém rozjezdu můžete zapomenout.
Kromě pohonu se verze e-Tec nijak neodlišuje od typické spalovací Octavie. Pokud nepočítáme kola s aerodynamickými překryvy a přídavným značením, je to starý dobrý přítel s celým balíkem výhod a nevýhod.
Rozhodně se nejedná o vůz, který by vás vybízel k silnějšímu sešlápnutí plynového pedálu, což má své klady v kombinaci s hladce fungujícím hybridním systémem se projevuje nízkými náklady na palivo a uvolněným charakterem. Ačkoli Octavia stále nepatří do segmentu D, má rozhodně blíže ke střední třídě než ke kompaktní třídě. To je patrné zejména na cestách, kde většinu nevýhod zastíní dobrý komfort a čísla zobrazená na palubním počítači.
Levnější než diesel
Zájemci o Octavii s mild hybridem 1.5 e-Tec si musí připravit minimálně 620 000 Kč, zatímco nejlevnější diesel 2.0 TDI 115 k se sedmistupňovou převodovkou DSG stojí 664 000 Kč. Mluvíme o automobilech ve verzi Ambition.
Naproti tomu testovaná edice Style s pohonem e-Tec stojí minimálně 678 000 Kč. Není to mnoho, přestože již ve standardní výbavě nabízí maticové LED světlomety, vyhřívaná sedadla, bezklíčový vstupní systém, parkovací senzory nebo 18palcová kola.
Zdroj: autoexpress.co.uk