Dvoutaktní Babetta 210 slouží i po letech, dokud se nerozpadne. Slovenský zázrak slaví 40 let
Ještě relativně nedávno byla Babetta 210 běžným strojem pro přesuny po městech a vesnicích. Nenápadně opřené o zdi a ploty je nebylo těžké přehlédnout, ale čím nenápadnější byly, tím odhodlaněji mohly sloužit. Jedinou podmínkou byla pravidelná údržba. Babetta jezdila doslova na doraz. Proto si tento československý dvoutaktní moped zaslouží alespoň krátkou vzpomínku u příležitosti svých narozenin.
Podle technické definice slovo „moped“ označuje lehké jednostopé motorové vozidlo, které je konstrukčně kombinací motocyklu a jízdního kola. Slouží k přepravě jedné osoby a pedály jsou nedílnou součástí jeho převodovky. V Česku by však celou tuto definici mohlo zastupovat jediné slovo – Babetta. Letos slaví 40. výročí svého vzniku.
Dva stupně a více benzinu na palubě
Psal se rok 1983 a na brněnském strojírenském veletrhu československá veřejnost s němým úžasem obdivovala novinku slovenských konstruktérů. Byla to nová Babetta 210, nástupce modelu 207, z něhož „dvěstědesítka“ převzala kola, výfuky, brzdy i základní konstrukci. Mnoho podstatných věcí však konstruktéři upravili.
Mimo jiné modernizovali přední vidlici, dali Babettě samostatný tachometr s počítadlem kilometrů, přepracovali geometrii rámu (výška sedla 775 – 830 mm) a přidali nosič se dvěma integrovanými úložnými boxy v zadní části kola, mezi které vtipně umístili pumpu na huštění pneumatik a zvětšili palivovou nádrž o plných 25 % na konečný objem 4 litry (oficiálně udávaný objem se pohyboval v rozmezí 3,8 – 4,2 litru). I to však stačilo na slušný dojezd, oficiální spotřeba paliva při rychlosti 27 km/h byla 1,8 l/100 km. A maximální rychlost? V závislosti na verzi v rozmezí 40 – 50 km/h.
Největší novinkou modelu Babetta 210 však byla dvoustupňová převodovka. Válec vzduchem chlazeného motoru (objem 49 cm3 ) dostal robustnější žebra a gumové vložky, které tlumily vibrace chladicích žeber a snižovaly hluk motoru. Větší sací kanály zase zlepšily průběh točivého momentu ve středním pásmu. Novinkou byla také absence dekompresoru určeného k vypínání motoru. To zajišťovalo tlačítko na řídítkách (tzv. „cvrlikání“).
Hnací řetěz sekundárního převodu dostal integrovaný napínák a primární převod dostal odolnější řemen. V roce 1983 byla maloobchodní cena slovenské novinky stanovena státem na 4230 Kčs. Nebyla to malá cena, ale i tak poptávka značně převyšovala nabídku a Babetta se na dlouhá léta stala nedostatkovým zbožím. O to více si jí však vážili motoristé i nemotoristé, pro mnohé z nich představovala po dlouhá léta jedinou individuální mobilitu.
Zdroj: redakce – autorský článek, Jawa