Dvě turba jsou vždy lepší než jedno. Co byste měli vědět o přeplňování dvěma turbodmychadly?

Přidat na Seznam.cz

Turbodmychadla jsou pro úpravce automobilů svatým grálem již po mnoho desetiletí a zatížení bloků motorů až na hranici jejich možností pomocí dvojitého turbodmychadla má potenciál k uvolnění směšného nárůstu výkonu. Ať už je váš vůz vybaven turbodmychadlem ze sériové výbavy, nebo jste do něj namontovali dodatečně dodávaný systém, rychle se otáčející lopatky turbíny byly často cílem nadšenců, kteří hledali dodatečný výkon, píše web Car Throttle.

Legendární vozy jako Mazda RX-7 a Ferrari F40 používaly dvojité přeplňování. Pojďme se tedy podívat, jak dvojité přeplňování funguje a jaké různé typy jsou na trhu k dispozici.

Jak funguje přeplňování dvěma turbodmychadly?

Přeplňování dvěma turbodmychadly funguje tak, že dvě stejně velká turbodmychadla vhánějí vzduch do válců motoru, aby přidala další výkon. Výfukové plyny jsou recyklovány, rozděleny mezi obě turbodmychadla a před vstupem do válců se obvykle spojí ve společném sání. Tím se do sacího prostoru vhání větší množství vzduchu, což umožňuje motoru vytvářet výkonnější spalovací tahy. Tento typ uspořádání se označuje jako paralelní systém se dvěma turbodmychadly.

Co je lepší: jednoduché turbo nebo twin-turbo?

Oba systémy mají své přednosti, ale výhodou systému twin-turbo je možnost snížení prodlevy turbodmychadla ve srovnání s jedním turbodmychadlem, které vykonává veškerou práci. Twin-turbo poskytuje nižší plnicí tlaky, které snižují prodlevu turbodmychadla, ale kombinace dvou turbodmychadel vytváří dostatek výkonu.

U motorů s dvojitým přeplňováním ve tvaru písmene V, jako jsou motory V8 nebo V6, má obvykle každé turbodmychadlo přidělenou vlastní banku válců, místo aby jedno velké turbodmychadlo nutilo vzduch složitým potrubím procházet motorovým prostorem k potřebným válcům. Každé turbodmychadlo se tak může rychleji roztočit a přímo zásobovat svou skupinu válců, aniž by muselo procházet velkým množstvím potrubí. Snížení prodlevy je možné také použitím dvou o něco menších turbodmychadel při paralelním dvojitém přeplňování, která nahradí jedno velké turbo, jež bude mít větší lopatky.

Existuje však i několik dalších typů uspořádání dvojitého přeplňování, které vytvářejí nárůst výkonu pomocí mírně odlišných metod.

Sekvenční dvojité turbo

Toto uspořádání využívá dvě turbodmychadla různých velikostí; turbo s malými lopatkami pro nízký průtok výfukových plynů při nižších otáčkách motoru a poté mnohem větší druhé turbo, které převezme funkci, jakmile se stihne roztočit.

Před velkým turbodmychadlem je umístěn kompresní ventil, který zajišťuje, že všechny výfukové plyny s nižší energií produkované v dolní části rozsahu otáček jsou izolovány do menšího turbodmychadla, aby se maximalizoval výkon v rozsahu otáček, který byl pro většinu sestav s jedním turbodmychadlem nepoužitelný. Jakmile se otáčky motoru zvýší, kompresní ventil se mírně otevře a větší turbína se začne roztáčet. Ventil se pak spustí a plně se otevře při nastaveném objemu průtoku vzduchu, což umožní sekundárnímu turbodmychadlu maximalizovat jeho účinnost.

Sekvenční přeplňování odstraňuje prakticky všechny nevýhody přeplňování jedním turbodmychadlem a nahrazuje paralelní uspořádání, protože sekundární turbo lze nastavit na extrémně vysoký tlak s primárním turbodmychadlem, čímž se odstraní jakákoli prodleva v nízkých otáčkách. Úpravci vozů se mohou se sekvenčním systémem také pěkně vyřádit a měnit poměr mezi malým a velkým turbodmychadlem, aby dosáhli opravdu děsivých výkonů. Představte si Toyotu Supra MkIV a budete si moci představit pravděpodobně nejlepší platformu pro sekvenční přeplňování.

Postupné přeplňování

Stupňovité přeplňování využívá stejných principů jako sekvenční přeplňování a využívá stupňovitý proces k vytvoření extrémně vysoké komprese vzduchu před vstupem do válců motoru. Začíná se malým turbodmychadlem, vzduch se přivádí přímo do o něco většího turbodmychadla, které vzduch dále stlačuje. Konečný plnicí tlak v systému se stupňovitým přeplňováním může být mnohem větší než u standardního systému se dvěma turbodmychadly, ale je poměrně katastrofální, pokud jde o prodlevu nástupu výkonu. Proto se obvykle používá u vznětových motorů s vysokým kompresním poměrem a nízkými otáčkami.

Turbodmychadla Twin-Scroll

Abyste si ušetřili starosti s použitím dvou turbodmychadel, můžete se rozhodnout pro turbo twin-scroll. Tento systém jsou vlastně dvě turba nacpaná do jedné skříně, přičemž výfukové potrubí je strategicky rozděleno mezi válce motoru. U standardního jednoscroll turbodmychadla se výfukové impulsy sbíhají před turbodmychadlem a uvnitř něj, což vytváří nepravidelné a turbulentní proudění vzduchu. Systém twin-scroll umožňuje, aby byly výfukové impulzy odděleny a vstupovaly do turbodmychadla vlastními vstupy.

Systém Twin-Scrolling je v moderních automobilech stále oblíbenější a díky němu se umění přeplňování turbodmychadlem stalo mnohem efektivnějším jak z hlediska balení, tak z hlediska výkonu. Díky tomu mohou i čtyřválcové motory vybavené turbodmychadly twin-scroll dosahovat výkonů, jaké měly před deseti lety šestiválcové motory s jedním turbodmychadlem.

Zdroj: carthrottle.com