Dotykové displeje v autě zpomalují reakce řidičů více než drogy. Studie bije na poplach

Přidat na Seznam.cz

Dotykové displeje v autě se staly standardem a mnozí si už bez nich nedokážou jízdu představit. Mohou být dobrým sluhou, ale špatným pánem. Výzkum ukázal, že i konzumace marihuany nebo telefonování s mobilním telefonem u ucha může mít na naši schopnost reagovat mírný negativní vliv, jak píše server Bild.

Interiérům automobilů dnes dominují kokpity s velkými dotykovými displeji. Jejich výhodou je samozřejmě to, že jejich užitnou plochu lze podle potřeby programovat a měnit, což vozům poskytuje vysokou míru flexibility. Otázkou je, kde je hranice, kdy už je technologie příliš.

Objevilo se mnoho zpráv o tom, že přílišná motivace řidičů soustředit se na dotykové obrazovky má negativní dopad na bezpečnost jízdy. To platí tím spíše, že dotykové ovládání je pro řidiče neintuitivní.

Více světla do tohoto tématu vnesli Britové, kteří zkoumali vliv různých typů nedovoleného chování na reakce řidičů v dopravě.

Zjistili například, že reakční doba řidičů se pod vlivem marihuany prodlouží v průměru o 21 procent. Výrazně vyšší zhoršení (46 %) nastává při telefonování s mobilním telefonem u ucha. Vědci z britského Institutu pro výzkum bezpečnosti silničního provozu však zjistili, že ovládání pomocí dotykové obrazovky bylo ještě horší – reakční doba řidičů se prodloužila až o 57 %.

Během jízdy zvažte další možnosti

Existují alternativy, jako je hlasové ovládání nebo rychlá tlačítka pro nejdůležitější funkce, ale ne všichni řidiči je z různých důvodů používají. Zároveň je zřejmé, že každý řidič je individuální a výzkum a jeho výsledky nelze aplikovat na všechny stejně. Rozptylování řidiče, který má za jízdy sledovat vozovku, je však v každém případě velmi nebezpečné. Ukazuje se, že zejména dotykové displeje jsou v tomto ohledu jistě problémem.

Další výzkumy z roku 2020 rovněž potvrdily, že interakce s jakýmkoli informačním a zábavním systémem vede ke zhoršení výkonnosti a schopností řidiče. Přestože řidiči při interakci s displeji většinou intuitivně zpomalovali, toto zpomalení nestačilo k tomu, aby se udrželi ve svém jízdním pruhu a ve stejné vzdálenosti od ostatních vozidel.

Podle výzkumu nezpůsobuje hlasové ovládání takové zhoršení výkonu řidiče jako dotykové ovládání. To vedlo odborníky k teorii, že na řidiče nemá tak negativní vliv, protože nemusí tolik odtrhávat oči od vozovky jako při manipulaci s dotykovým displejem.

Zdroj: redakce, bild.de, tri.co.uk