Došlo i na Lotus. Ten představil první SUV značky v historii. Je plně elektrické

Přidat na Seznam.cz

Lotus v úterý odhalil své první SUV. Společnost proslulá lehkými sportovními vozy se rozšířila o tento typ vozidla s tím, že tento krok je nezbytný pro posílení finanční kondice Lotusu. Zisky by měly vést k novým a lepším sportovním vozům, píše web Motor Trend.

Nové SUV, dříve označované kódovým označením Type 132, nese název Eletre a do výroby vstoupí ještě letos v novém závodě v čínském Wuhanu. Příchod modelu Eletre znamená také rozšíření výrobní stopy Lotusu mimo Velkou Británii.

Eletre je založen na modulární platformě pro elektromobily nazvané Electric Premium Architecture (dříve Evolution) a je mnohem větší, než byste možná čekali. S délkou přes 5 metrů je Eletre delší než Range Rover a délkou se blíží některým luxusním sedanům plné velikosti. Lotus neuvedl, kolik Eletre váží, ale předpokládáme, že bude těžší, a to i díky použití hliníku a uhlíkových vláken v konstrukci.

Navzdory své velikosti slibuje Eletre ohromující výkon. Podle Lotusu bude výkon začínat na 600 koních a minimálně jedna varianta bude schopna sprintovat z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy. Maximální rychlost je udávána na 260 km/h. Pohon zajišťuje motor na každé nápravě a společně tvoří systém pohonu všech kol. Každý motor je integrován s řídicí jednotkou a reduktorem, což je konstrukce, která údajně šetří místo a hmotnost.

Lotus zatím tají veškeré podrobnosti, dokud se nepřiblíží uvedení na trh, ale kapacita baterií je potvrzena na více než 100 kilowatthodin, což je dost na dojezd přes 500 kilometrů. Nabíjení bude možné výkonem až 350 kilowattů, což podle Lotusu umožní dojezd téměř 400 kilometrů za pouhých 20 minut.

Kromě elektrického pohonu těží Eletre z know-how Lotusu v oblasti podvozku. Výsledkem je sportovně naladěné zavěšení s pětiprvkovým uspořádáním vzadu, vzduchovým odpružením a nastavitelnými tlumiči v každém rohu, aktivními protiprokluzovými tyčemi, vektorováním točivého momentu na základě brzd a řízením všech kol. K dispozici jsou také čtyři jízdní režimy (Range, Tour, Sport a Off-Road), které upravují řízení, nastavení tlumičů, hnací ústrojí a odezvu plynového pedálu.

Co se týče designu, Lotus uvedl, že inspiraci čerpal ze svých nejnovějších sportovních vozů, i když svou roli sehrála také aerodynamika. To platí zejména pro spodní část přední masky, která má mřížku s aktivními žaluziemi, které se otevírají, když motory, akumulátory a brzdy vyžadují chlazení. Lidar senzory pro plánované asistenční funkce řidiče jsou umístěny v karoserii a vysouvají se v případě potřeby, zatímco v zadní části jsou dva prvky připomínající křídla, které se vytahují z vozidla a napomáhají přítlaku. Kamery nahradily boční zrcátka, i když na trzích, kde je předpisy vyžadují, budou použita konvenční zrcátka.

V interiéru byl konvenční přístrojový panel nahrazen tenkým pásem, který se táhne přes celou šířku palubní desky a obsahuje integrovaný displej pro řidiče a další pro spolujezdce na předním sedadle. Střed značky přerušuje 15,1palcový displej, který slouží jako centrum infotainmentu. Nechybí ani head-up displej s rozšířenou realitou. Kupující si budou moci vybrat mezi čtyř- a pětimístnou konfigurací kabiny.

Jak již bylo zmíněno výše, výroba bude probíhat v Číně, která by měla být pro Electre největším trhem, i když si dokážeme představit, že se do jednoho z nich uvelebí i mnoho kupujících ve Spojených státech. Dodávky v Číně a Evropě začnou v roce 2023, ale dostupnost a termíny pro USA zatím nebyly oznámeny. Lotus bude v Číně vyrábět také menší crossover (typ 134) a čtyřdveřové kupé (typ 133), a to od roku 2025, resp. 2023, zatímco výroba sportovních vozů zůstane v domovském závodě společnosti v britském Hethelu. Současná nabídka sportovních vozů zahrnuje modely Emira a Evija a v roce 2026 se přidá nový sportovní elektromobil (typ 135). Tento elektrický sportovní vůz bude dvojčetem podobného modelu francouzské společnosti Alpine.

Zdroj: motorauthority.com