Seznam smrtících mostů v Česku. Vyhněte se jim, pokud to jen trochu jde
Mosty, dálnice a železnice nám každý den usnadňují život. Jenže některé z nich nesou v sobě i něco temného. Nuselský most v Praze, proslulý jako „most sebevrahů“, je asi nejznámější. Ale není sám – i další dopravní stavby u nás připomínají, že technika a bezpečí nejsou samozřejmost.
Nuselský most – tepna města i místo, kde končily životy
Bez Nuselského mostu si Prahu dnes těžko představíme. Od 70. let spojuje centrum s jihovýchodními čtvrtěmi a denně po něm projedou tisíce aut a soupravy metra. Jenže most má i svou temnou stránku – během let se stal místem, odkud lidé skákali dolů. Hovoří se o stovkách případů.
Město se snažilo problém řešit postupně. Přibyla vyšší zábradlí, speciální kovové prvky, dokonce i síť, která má skok zastavit. Někdy to působí až děsivě: monumentální stavba, která měla být symbolem pokroku, se musela změnit v pevnost proti lidskému zoufalství.

Studénka – den, kdy se vlak srazil s mostem
Pamatujete si rok 2008? Lidé, kteří jeli tehdy vlakem Comenius, na to nezapomenou nikdy. V plné rychlosti narazili do mostní konstrukce, která se zřítila na trať. Osm mrtvých, desítky zraněných. Bylo to něco, co si většina z nás neuměla představit – že most, který má být pevný, spadne přímo na vlak.
Vyšetřování ukázalo chyby v organizaci stavby, špatnou komunikaci mezi firmami a dráhou. Po neštěstí se zpřísnila pravidla a kontroly. Ale pro lidi, kteří ztratili blízké, to byly jen papíry a paragrafy.
Trojská lávka – pád, který sledovala celá Praha
V prosinci 2017 se zřítila lávka v Troji. Pamatují si to hlavně ti, kdo stáli na břehu Vltavy a sledovali, jak se konstrukce sesunula přímo do řeky. Čtyři lidé spadli spolu s ní, dva byli těžce zranění. A co je nejhorší – lávka měla krátce předtím za sebou kontrolu.
Město pak narychlo kontrolovalo i jiné mosty a některé raději uzavřelo. Do Troje se lidé dostali novou lávkou až o tři roky později. Příběh, který ukázal, že i pěší most může být časovanou bombou.
Dálnice D1 a další nehody
D1 zná každý. Ale málokdo zapomene na obrovskou hromadnou nehodu z roku 2008, kdy se kvůli sněhové vánici srazilo přes dvě stě vozidel. Kamiony, autobusy, osobní auta… chaos, který naštěstí nepřinesl žádné mrtvé, ale ukázal, jak zranitelná je i hlavní dopravní tepna republiky.
A pak jsou tu nehody na železnici. Třeba srážka dvou vlaků u Perninku v roce 2020. Dva mrtví, desítky zraněných. I to byl moment, kdy se začalo mluvit o nutnosti lepšího zabezpečení, které na českých tratích stále chybí.
Stíny, které nezmizí
Každá z těchto staveb má svůj příběh. Nuselský most dnes stojí s vyšším zábradlím a památníkem pod sebou, Studénka připomíná selhání, Troja ukazuje, že ani kontrolní razítko není záruka. A D1? Ta dál vozí tisíce aut denně, i když víme, jak snadno se z ní může stát past.
Možná je dobře, že si tyto události připomínáme. Ukazují nám, že i tam, kde vládne beton a ocel, hraje hlavní roli lidská zodpovědnost – a že když selže, přichází tragédie.
zdroj: seznamzpravy.cz, idnes.cz