Další velký dodavatel automobilového průmyslu ohlásil bankrot. Od listopadu propustí 700 zaměstnanců
Automobilový průmysl dostává další ránu. Německá firma Kiekert AG z Heiligenhausu podala žádost o konkurz a od listopadu vyhodí 700 lidí. Společnost, co vyrábí zámky a bezpečnostní systémy do aut, se stává dalším dodavatelem, který to nezvládl. Pro zaměstnance to znamená velkou nejistotu, pro celé odvětví další budíček.
Kiekert AG končí po letech stability
Firma Kiekert AG byla dlouhé roky spolehlivým hráčem na trhu autodílů. Dělala zámky, kliky a bezpečnostní systémy pro velké automobilky. Jejich věci najdete v BMW, Mercedesu nebo Audi.
Teď ale podali žádost o konkurz. Fabriky sice budou ještě běžet, ale jen do listopadu. Pak přijde propouštění 700 lidí, což je docela kus jejich celkového týmu.
Lidi, co tam pracují, to zasáhlo. Spousta z nich si myslela, že Kiekert je jedna z těch firem, co krizi přežije. Ale automobilový průmysl se mění tak rychle, že dokáže položit i ty, co vypadali silně.
Proč se autoprůmysl hroutí?
Kiekert není jediný, kdo to nezvládl. Automobilový průmysl prožívá jednu z nejhorších krizí za dlouhé roky. A důvodů je víc a navzájem si to všechno komplikuje.
Přechod na elektroauta změnil celou hru. Tradiční dodavatelé součástek pro benzínové motory najednou zjišťují, že jejich věci už nikdo nechce. Elektřina má úplně jiné požadavky.
Zároveň automobilky bojují s nedostatkem čipů, problémy s dodávkami materiálu a vysokými cenami energií. Tlak na to, aby bylo všechno levnější, dopadá hlavně na dodavatele. Ti musí dodávat za míň peněz, ale pořád v té samé kvalitě.
Dopad
Pro zhruba 700 lidí z Kiekert začíná těžké období. Firma jim sice slíbila výplaty do listopadu, ale pak si budou muset najít něco jiného. A to nebude v regionu, kde všechno točí kolem aut, zrovna jednoduché.
Na podporu v nezaměstnanosti mají nárok, ale najít podobně placenou práci bude oříšek. Šikovní dělníci to budou mít lepší než ti, kdo dělali jednodušší práci.
Úřady práce se už připravují na to, že přijde spousta lidí hledat zaměstnání. Rekvalifikace bude klíčová pro to, aby se lidi z Kiekert dokázali uplatnit někde jinde.
Krize v autoprůmyslu nekončí
Kiekert určitě nebude poslední firmou z autoprůmyslu, která skončí v konkurzu. Celé odvětví se mění a bude se měnit ještě několik let.
Menší dodavatelé to mají nejtěžší. Nemají dost peněz na to, aby investovali do nových technologií a zároveň zvládli, že jim klesají objednávky. Velké automobilky navíc radši spolupracují s menším počtem dodavatelů.
Pro lidi, co pracují v autoprůmyslu, to znamená, že by se měli zamyslet nad přeškolením do jiných oborů. IT, obnovitelné zdroje energie nebo zdravotnictví nabízí lepší vyhlídky než tradiční výroba aut.
Co se bude dít v následujících měsících?
Konkurz Kiekert je varováním pro celý automobilový průmysl. Takovýchto krachu bude víc a víc, hlavně u menších firem, co se prostě nestíhají přizpůsobovat tak rychle.
Lidi by si měli začít hledat něco jiného už teď. Když počkají do listopadu, bude pozdě, protože se na burze práce najednou objeví spousta lidí, co umí to samé.
Automobilky budou muset najít jiné dodavatele. To může zaseknout výrobu některých aut, takže možná budou dražší nebo nebudou tolik k mání.
Pro celou ekonomiku je bankrot Kiekertu dalším důkazem, že se všechno mění a nejde to zastavit. Oblasti, kde se všechno točilo jen kolem výroby aut, si musí najít i jiné způsoby, jak vydělávat.
Zdroje: Der Spiegel, tagesschau.de, Reuters