Dodatečné přidávání aditiv do paliva. Je to efektivní, nebo jde jen o placebo?

Přidat na Seznam.cz

O kvalitě paliva toho bylo napsáno již mnoho a minimálně stejně tolik bylo napsáno o přísadách do paliva. Zatímco jejich výrobci přirovnávají účinky k zázraku, rafinerie prodávající již přidaná paliva je naopak v mnoha případech vůbec nedoporučují, píše server Auto Express.

Aditiva do paliva působí jako kouzelný lektvar, který dokáže proměnit unavený motor v bezproblémový agregát – nebo by tomu alespoň chtěli věřit inzerenti. Jejich cena se pohybuje kolem od 150 Kč za lahvičku a kapalinu stačí nalít do palivové nádrže.

Tato aditiva do paliva jsou k dispozici pro benzínové i naftové motory a slibují celou řadu výhod, od udržování čistoty karburátorů, vstřikovačů a sacích ventilů až po odstraňování vody z palivového systému. Jiné doplňky jsou určeny k přímému působení na katalyzátor a výfukové díly. Zjednodušeně řečeno, vůz by měl po dávce aditiv fungovat plynuleji, přičemž mezi výrobci uváděné výhody patří vyšší úspora paliva, lepší výkon, nižší emise a prodloužená životnost motoru.

Jejich použití je snadné: postupujte podle pokynů na lahvičce, ale ve většině případů přidáváte kapalinu do palivové nádrže, když je plná. Tím se aditivum zředí s palivem, které pak proudí palivovým potrubím přes palivové čerpadlo do vstřikovačů nebo karburátoru a do spalovacího prostoru, kde se průběžně čistí.

Obecně platí, že tato aditiva nejlépe fungují u starších motorů s vysokým počtem najetých kilometrů, které byly buď zanedbávány, nebo u nich nebyla prováděna pravidelná údržba. U novějšího, dobře udržovaného vozidla se pravděpodobně nedočkáte žádného přínosu.

Typy aditiv

Před použitím aditiva je důležité udělat si domácí úkol, protože existují různá aditiva pro různá paliva a pro různé účely. Jednoduché vyhledávání na internetu odhalí různé typy a jejich deklarované výhody. Například olovnatý benzin byl stažen z prodeje v roce 2000 a brzy poté následoval náhradní olovnatý benzin (LRP). Majitelé vozů vyrobených před rokem 1992 by pravděpodobně museli motor s válci přestavět na bezolovnatý benzin, ale olovo nahrazující aditivum je každodenní alternativou.

Pokud žijete v chladném podnebí a provozujete vůz s naftovým motorem, můžete si pořídit aditiva, která zabraňují srážení nafty v nádrži, což může způsobit ucpání palivového systému. A pokud vůz uskladňujete, další aditivum do paliva může pomoci konzervovat palivo, aby bylo možné vůz snadno nastartovat, až se k němu vrátíte.

Výplach motoru může být užitečný také v případě, že se snažíte vrátit na silnici vůz, který dlouho nejezdil, protože by měl uvolnit veškeré zbytky a krustu, která se v palivovém systému časem vytvořila.

Účinnost

I když tato aditiva v určitých situacích a u různých motorů pomáhají, měli byste se vyhnout těm, která tvrdí, že zlepšují spotřebu paliva. I při nejlepší vůli je skutečnost taková, že jakákoli úspora, které dosáhnete v oblasti hospodárnosti, bude více než anulována především cenou aditiva do paliva.

Tyto doplňky nemají tendenci plnit své sliby o zvýšení výkonu motoru – některé mohou dokonce zvýšit náklady na doplnění benzinu o 50 %! Většina těchto produktů tvrdí, že zvyšuje oktanové číslo paliva (vyšší číslo může zajistit hladší chod motoru), ale žádný z nich nedosahuje ani oktanového čísla benzínu prémiové třídy.

Alternativy

Skutečnost je taková, že pokud vlastníte auto mladší než 10 let, které bylo dobře udržováno, není skutečně nutné používat žádný z těchto druhů aditiv, protože elektronika a palivový systém vozu budou optimalizovány tak, aby v první řadě poskytovaly nejlepší kombinaci výkonu a účinnosti. A pokud je tomu tak, nabízí se otázka – pokud jsou aditiva do paliva tak dobrá, proč je výrobci automobilů nedoporučují? A proč je běžně nenajdete na čerpacích stanicích po celé zemi?

Ve skutečnosti tak trochu jsou. Pokud máte pocit, že by váš vůz potřeboval trochu povzbudit, pak by výhodnější alternativou než aditivum mohlo být použití paliva s vyšším oktanovým číslem než běžných 95 oktanů. Dokonce i řetězce supermarketů dnes nabízejí 100oktanové palivo za cenu o pár Kč vyšší než běžný benzin a přední prodejci pohonných hmot uvádějí velkolepá tvrzení o účinném „čištění“, kterého vysokooktanové palivo dokáže dosáhnout.

Tato paliva jsou nutností pro vysoce vyladěné sportovní vozy, ale některé firmy nabízejí i vysokooktanové palivo pro naftu, a když natankujete plnou nádrž běžného vozu, nic se nestane, a dokonce to může vašemu vozu dodat potřebnou sílu.

Zdroj: autoexpress.co.uk