Do jakých aut zainvestovat své peníze, abyste na nich vydělali? My to víme

Přidat na Seznam.cz

Automobilový trh se v posledních měsících mění ve všech ohledech. Ceny ojetých, několik let starých vozů někdy vzrostly o několik procent, stejně jako nedostupné nové vozy. Kromě toho stále více lidí vážně uvažuje o investování svých úspor do automobilů z minulých let, jejichž hodnota v průběhu času pravděpodobně poroste.

Je důležité si uvědomit, že automobily z doby před více než 20 lety nebyly z hlediska elektroniky příliš složité. Jejich výbava se obvykle omezovala na klimatizaci, jednoduchý tempomat, elektricky ovládaná okna a rádio s CD. O mechanice můžeme říci také mnoho dobrého. V tomto ohledu náklady na opravy příliš nezatíží rozpočet domácnosti. V těch letech nikdo neuvažoval o filtru DPF, dvojitém přeplňování nebo komplikovaném ventilovém rozvodu, jehož výměna by mohla znamenat vyjmutí jednotky z jejího prostoru. Připravili jsme proto seznam osmi vozů za rozumnou cenu.

Volkswagen Golf III

Prakticky každá generace modelu Volkswagen Golf má svou skupinu věrných nadšenců. Od roku 1991 do roku 2003 zůstal v nabídce značky třetí díl kompaktního hitu. Vůz byl k dispozici jako tří- a pětidveřový hatchback, kombi, kabriolet a také jako sedan prodávaný pod názvem Vento. Poslední odrůdu dodávala také řada polských uniformovaných složek. Oblá, esteticky navržená karoserie u exemplářů bez nehod dobře odolává korozi. Interiér je stejně solidní a bez ohledu na počet najetých kilometrů může vypadat bezvadně. V tomto případě bychom neměli počítat s ohňostrojem, pokud jde o vybavení. Někdy můžeme počítat s elektricky ovládanými okny, pohonem 4×4, čtyřstupňovou automatickou převodovkou, manuální klimatizací, střešním oknem, koženým čalouněním nebo ABS.

Nejslibnější varianty jsou ty nejvyšší. Jedná se o GTI 2.0 115-150 k a 2.8/2.9 VR6 o výkonu 174-190 koní. Dobře udržované exempláře lze pořídit již za několik tisíc zlotých. Leštěnky mohou dosáhnout nebo dokonce přesáhnout 300 tisíc korun.

Citroen XM

Nabídkou pro opravdové nadšence, kteří se nebojí technické složitosti modelu, je Citroen XM. Francouzský zástupce segmentu E se vyráběl v letech 1989 až 2000. V nabídce byl liftback a prostorné kombi. Hranatá silueta s výrazným klínovým motivem byla slušně chráněna proti korozi, zejména u faceliftovaných exemplářů. Jak se na Citroen sluší, interiér je navržen s velkou dávkou fantazie a z kvalitních materiálů. Je zde dostatek místa pro čtyři dospělé osoby a spoustu zavazadel. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje elektrické ovládání oken a zrcátek, střešní okno, kožené čalounění, ABS, hydropneumatické odpružení, čtyřstupňovou automatickou převodovku a kvalitní audiosystém.

Po letech jsou bezpečnou volbou, která se těší největšímu zájmu ve stejnou dobu, benzínové verze. Jedná se především o motory 2.0 Turbo o výkonu 141-147 koní a vlajkovou loď 3.0 V6 o výkonu 167-200 koní.

Peugeot 605

Dalším návrhem koncernu PSA, který by měl časem získat na hodnotě, je Peugeot 605. Klasická francouzská limuzína se vyráběla v letech 1989-1999. Největší nevýhodou modelu 605, která částečně rozhodla o jeho tržním neúspěchu, byla velká podobnost s menším a mnohem levnějším modelem 405. Ochrana proti korozi stojí na poměrně vysoké úrovni. Stejně jako v modelu XM je v interiéru dostatek místa pro čtyři dospělé osoby. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje kompletní elektrickou instalaci, klimatizaci, kožené čalounění, automatickou převodovku, odpružení s nastavitelnou tvrdostí tlumičů, vytříbený zvukový systém a tempomat.

I v tomto případě jsou obzvláště ceněny jedinečné benzinové verze. Jedná se o motory 2.0 Turbo o výkonu 141-147 k a 3.0 V6 o výkonu 167-200 koní. Ty lze úspěšně zplynovat. Podhodnocený model ve vyhovujícím stavu lze pořídit za 60 tisíc korun.

Volvo 850

Rok od roku se nabídka zachovalých vozů Volvo 850 zřetelně snižuje. Předchůdce řady V70 se vyráběl v letech 1991 až 1996 jako sedan a kombi, každá varianta byla navržena s pravítkem a úhloměrem. Jak se na Volvo sluší a patří, exteriér je účinně chráněn proti korozi. Uvnitř je dostatek místa pro čtyři osoby. Design kokpitu je strohý, ale velmi funkční. V závislosti na verzi můžete počítat s elektricky ovládanými okny, rádiem s kazetovým přehrávačem, koženým čalouněním, ABS a otevíracím střešním oknem.

K dispozici jsou pouze pětiválcové motory. Vznětový motor 2.5 TDI je vypůjčený od Volkswagenu. Jeho výkon je 140 koní. Benzínové motory jsou 2.0 126-143 k, 2.0 Turbo 211 koní, 2.4 144-170 koní a 2.3 Turbo 222-250 koní. Každý z návrhů stojí za zvážení.

Opel Calibra

Jedním z modelů, kterému se automobilový svět již mnoho let vysmívá, je Opel Calibra. Estetické kupé Opel se vyrábělo v letech 1989 až 1997 v německých a finských závodech značky. Základem vozu byla Vectra první generace. Sdílí s ním celou architekturu, přístrojovou desku, hnací ústrojí a motory, což zpětně zaručuje dobrou nabídku náhradních dílů a nízké ceny. Jak je u vozů Opel z 90. let standardem, koroze karoserie je velkým problémem a napadá i nebourané exempláře. Interiér se vyznačoval slušnými materiály, propracovanými sedadly a často bohatou výbavou: klimatizací, palubním počítačem, pohonem 4×4, koženým čalouněním a střešním oknem.

Calibra byla k dispozici pouze se zážehovými motory. Po letech jednoznačně získává na hodnotě vrcholná varianta 2.0 Turbo 4×4 s výkonem 204 koní nebo slabší varianty s pohonem všech kol a vozy s jednotkou 2.5 V6 o výkonu 170 koní. Za Opel v dobrém stavu zaplatíme od 80 tisíc korun.

Renault Safrane

V dobách největší slávy na trhu sdílel osud vozů Citroen XM a Peugeot 605 také Renault Safrane. Nejvyšší model se prodával velmi špatně i ve srovnání s německou konkurencí. Nabídka zahrnovala pouze pětidveřový liftback. Vůz se vyráběl od roku 1992 do roku 2000. Karoserie byla špatně chráněna proti korozi, takže hlavním nepřítelem vozu Safrane byla rez. Pod neobvyklou karoserií se skrývá prostorná kabina pro čtyři dospělé osoby. Sedadla a lavice jsou velkoryse dimenzovaná, měkká a poskytují výjimečné pohodlí. Mezi časté doplňky patří kožené čalounění, automatická klimatizace, palubní počítač, rozsáhlý audiosystém, ABS a čtyřstupňová automatická převodovka.

V případě modelu Safrane je jistým prodejním hitem, který již nyní zaznamenává překvapivý nárůst hodnoty, šílená varianta 3.0 BiTurbo s výkonem 262-268 koní a pohonem 4×4. Před více než dvaceti lety měl být postrachem BMW řady 5 M. Ceněné jsou i slabší varianty? 3.0 V6 167 koní s pohonem předních kol nebo 4×4. Docela pěkný Renault se dá pořídit za 70 tisíc korun.

BMW řady 5 E34

Zachovalé výrobky BMW a Mercedes z 90. let se téměř jistě stanou youngtimery. Systematicky mizí z trhu ojetin pozoruhodné vozy BMW řady 5 E34. Třetí generace bavorského návrhu střední třídy se vyráběla jako sedan a kombi v letech 1987 až 1996. Nadčasové tvary mají stále věrné příznivce. Důležité je, že příklady bez nehodové historie mají ve skutečnosti jen málo problémů s korozí. V interiéru je dostatek místa pro čtyři dospělé osoby. Kvalita použitých materiálů je vysoká, ale v této kategorii je na druhém místě za Mercedesem. K dostupné výbavě patří elektrické ovládání oken, střešní okno, sportovní sedadla, kožené čalounění, audiosystém s kazetou, čtyřstupňová automatická převodovka a pohon 4×4.

Ceny všech dobře zachovalých exemplářů, zejména benzinových šestiválcových variant, rostou. Výkonné verze se již prodávají za více než 200 tisíc korun.

Mercedes W124

Při hledání dobré kapitálové investice nemůžeme přehlédnout ikonu trvanlivosti Mercedes W124. Německá ikona světa taxislužeb se vyráběla v letech 1984 až 1993 – později jako třída E. Nabídka zahrnovala sedan, kombi, kupé, kabriolet a řadu speciálních variant. Hlavním problémem karoserie je průměrná kvalita antikorozní ochrany. Tělo se šetří vhodnými skladovacími podmínkami a údržbou. Do interiéru se pohodlně vejdou čtyři osoby a značná zavazadla. Pokud jde o úroveň výbavy, každý model W124 mohl nabídnout něco jiného, protože za každý příplatek bylo nutné připlatit. Mezi ně patřila manuální klimatizace, střešní okno, kožené čalounění, pohon 4×4, čtyřstupňová automatická převodovka, elektrické ovládání oken, průměrné ozvučení a ABS.

Dnes prudce stoupají ceny vozů s nízkým, doloženým počtem najetých kilometrů a variant s motory V8. Přesto může majitel každého zachovalého vozu W124 počítat s nárůstem jeho hodnoty. Ceny jsou podobné jako u BMW E34.

Zdroj: moto.pl