Divné zvuky v autě: Vrzání, hučení a klepání mohou upozornit na vážný problém s vozem
Možná vás překvapí, že i vaše auto se s vámi snaží komunikovat. Jen místo řeči používá různé zvuky. Upozorňuje vás tak na možný problém, který byste rozhodně neměli ignorovat.
Pokud se rozhodnete svému vozu naslouchat, můžete ochránit sebe i své blízké, ale i ušetřit. Řada včasných oprav předejde vážnějším a mnohem dražším závadám. Kde však hledat problém podle určitého typu zvuku?
Kde hledat problém, když vůz vrže a skřípe?
Vrzavé a skřípavé zvuky patří mezi nejčastější stížnosti řidičů a obvykle pocházejí od brzd nebo podvozku. Pískání nebo skřípání při brzdění je velmi časté a může mít několik příčin. Může jít o opotřebené brzdové destičky, další příčinou však mohou být nečistoty nebo kamínky zachycené mezi destičkou a kotoučem, případně povrchová rez, která se tvoří hlavně, když auto déle stojí ve vlhku. Pískat mohou i nekvalitní, levnější díly. Zvuky od brzd byste neměli ignorovat, zvláště pokud slyšíte silné drhnutí kovu o kov.

Vrzání od podvozku se často ozývá při přejíždění nerovností, zpomalovacích prahů nebo někdy v zatáčkách. Příčinou bývají opotřebené gumové díly, tzv. silentbloky, které mohou vyschnout a vrzat, zejména u ramen nebo stabilizátoru. Tento zvuk může být horší v zimě a tišší za mokra.
Vrzat mohou také opotřebené kulové čepy a klouby nebo horní misky uložení tlumičů, pokud jsou vyschlé nebo opotřebené. Promazání může někdy dočasně pomoci, ale vrzání obvykle signalizuje opotřebení dílů vyžadující výměnu.
Klepání a bouchání může vycházet z podvozku i motoru
Klepavé a bouchavé zvuky mohou mít původ v podvozku nebo v motoru, a je důležité rozlišit, odkud přicházejí. Bouchání od podvozku je slyšet hlavně na nerovných silnicích, při přejezdu děr nebo prahů. Nejčastěji jsou na vině opotřebené tyčky stabilizátoru, které se často opotřebují jako první a jejich oprava bývá levnější.
Dalšími příčinami mohou být opotřebené silentbloky ramen, kulové čepy s vytvořenou vůlí, opotřebené tlumiče nebo jejich uvolněné horní uložení, případně uvolněný výfuk, který může bouchat o spodek auta. Tyto zvuky signalizují vůli a opotřebení dílů. To vyžaduje kontrolu a opravu v servisu pro zajištění bezpečnosti a správných jízdních vlastností. Ignorování může vést k poškození dalších dílů.
Klepání motoru je často rytmické a jeho frekvence se mění s otáčkami motoru, nikoli jen s nerovnostmi na silnici. Může se projevovat jako lehké tikání až po silné kovové údery. Příčinou může být nízká hladina oleje, která způsobuje tikání nebo klepání kvůli nedostatečnému mazání – v takovém případě je nutné ihned zkontrolovat olej.
Tikavý zvuk může signalizovat také problémy s ventily, které mohou vyžadovat seřízení nebo značí opotřebení. Hluboké, těžké klepání, zejména při zátěži, může znamenat opotřebená ložiska motoru, což je velmi vážný problém.
Ostrý kovový zvuk, často označovaný jako klepání ventilů, může být způsoben detonací kvůli špatnému palivu nebo usazeninám karbonu.
Za hučením a bzučením mohou stát ložiska i pneumatiky
Hučivé zvuky často souvisí s koly, konkrétně s ložisky nebo pneumatikami. Opotřebovaná ložiska kol se projevují jako stálé hučení, vrčení nebo bručení, které se obvykle zesiluje s rostoucí rychlostí. Klíčovým vodítkem je, že hluk často mění intenzitu při zatáčení – zesílí na té straně, která je více zatížená. Opotřebovaná ložiska je nutné vyměnit a s opravou neotálet, protože selhávající ložisko se může zadřít a způsobit ztrátu kontroly nad vozem. V takovém případě je nezbytná návštěva servisu.

Hučet mohou také pneumatiky, zvláště pokud jsou nerovnoměrně sjeté a mají tzv. „pilovitý“ vzorek. Toto nerovnoměrné opotřebení je často důsledkem špatné geometrie kol nebo opotřebených dílů podvozku. Je také třeba zmínit, že některé typy pneumatik, například levné nebo terénní, jsou hlučnější samy o sobě. Doporučuje se zkontrolovat stav a tlak pneumatik. Pokud zjistíte nerovnoměrné opotřebení, je vhodné nechat zkontrolovat geometrii a podvozek.
Kdy stačí brzká návštěva servisu a kdy okamžitě zastavit?
Některé zvuky vyžadují okamžitou reakci řidiče, zatímco jiné snesou krátký odklad návštěvy servisu. Okamžitě byste měli zastavit a dále nepokračovat v jízdě, pokud slyšíte hlasité kovové rány nebo silné klepání z motoru, pokud dojde k náhlé ztrátě výkonu nebo se rozsvítí červená varovná kontrolka, dojde k úplnému selhání brzd nebo slyšíte silné drhnutí při brzdění, případně pokud zpod kapoty vychází pára nebo kouř. V takových situacích je nutné bezpečně zastavit, vypnout motor a zavolat odtahovou službu.
Co nejdříve do servisu byste měli zamířit s většinou trvalých podezřelých zvuků. Patří sem pískání nebo drhnutí brzd, klepání či bouchání od podvozku, hučení ložisek kol, hlasitější zvuk výfuku, trvalé pískání řemene příslušenství nebo tikání motoru. V těchto případech je jízda obvykle možná, ale odkládání opravy může problém zhoršit, prodražit a potenciálně ohrozit bezpečnost.