Diesely jsou mnohem horší než benzínové motory. Nová data ukazují, jak moc

Přidat na Seznam.cz

Čisté dopravní zóny (SCT) jsou jedním ze způsobů boje proti znečištění ovzduší ve městech. Je dobře známo, že automobily jsou zodpovědné za značný podíl emisí oxidů dusíku (NOx) a částic PM 2,5, které jsou škodlivé pro lidské zdraví. A které automobily konkrétně?

Na tuto otázku odpověděla nová studie skutečných emisí, kterou provedla a analyzovala iniciativa The Real Urban Emission (TRUE). Tato organizace již řadu let zkoumá pomocí fotodetekce složení výfukových plynů vozidel v reálném městském provozu v různých částech světa – nejčastěji v Evropě. Jaké jsou nejnovější poznatky?

TRUE Initittive hodnotí čistotu výfuku automobilu na třístupňové stupnici: dobrý (zelená), střední (žlutá) a špatný (červená). Jak je patrné z předloženého grafu, všechny testované diesely, které splňují emisní normu až do Euro 5 včetně, získaly nejnižší skóre. V případě vozů s dieselovým motorem splňujících normu Euro 6 si pouze 11 % vozidel zasloužilo střední hodnocení a zbytek obdržel nejnižší možnou známku. Teprve norma Euro 6d-TEMP, povinná od 1. září 2019, situaci radikálně změnila. Všechny tyto vozy obdržely průměrné hodnocení, jak píše server Autokult.

U benzinových vozů je situace zcela odlišná. Údaje iniciativy TRUE ukazují, že benzinové automobily splňující normu Euro 2 (od ledna 1997) jsou méně škodlivé než diesely splňující normu Euro 5 (od ledna 2011). Naopak u benzinových vozů splňujících normu Euro 3 (od ledna 2001) bylo zjištěno, že jsou lepší než u dieselů splňujících normu Euro 6 (od září 2015). Vliv benzinových automobilů Euro 5 (od ledna 2011) na kvalitu ovzduší je srovnatelný s diesely Euro 6d-TEMP (od září 2019).

Nové údaje

Jaké závěry lze vyvodit z nových údajů iniciativy TRUE? Nejzřejmější je, že v rozporu s tvrzením výrobců nejsou dieselové vozy „čisté“. I ty nejmodernější mají obvykle horší výkon než jejich benzinové protějšky. Existuje však i druhý, ještě důležitější závěr. Abyste přestali přispívat ke znečištění ovzduší, nemusíte si kupovat nové auto. Nebudeme si nic nalhávat, v dnešní realitě si to většina motoristů prostě nemůže dovolit. Můžete však udělat něco jiného. Pokud jezdíte s dieselovým vozem, při příští výměně vozu za novější zvolte benzinovou variantu. Takové auto způsobí méně škody než o několik nebo i více let novější diesel.

Zdroj: autokult.pl