Dieselgate stále pronásleduje VW. Němci musí po 13 letech zaplatit zákazníkům za vyšší emise vozidel

Přidat na Seznam.cz

Pravděpodobně nejznámější emisní skandál, který se v roce 2015 dostal na titulní stránky novin. Hlavním aktérem aféry Dieselgate byl koncern Volkswagen, který byl usvědčen z používání nelegálního softwaru v dieselech. Ten při laboratorních testech dočasně snižoval emise vozidla tím, že měnil nastavení motoru tak, aby splňoval zákonný limit. Skandál, který navždy pošpinil dieselové motory a spalovací motory obecně, stál Němce několik miliard eur a obrátil průmysl k elektromobilům. A zdá se, že VW pronásleduje i dnes.

Především je třeba zdůraznit, že Volkswagen není zdaleka jedinou společností, která byla v minulosti zapletena do emisního skandálu. Viníků bylo více, ale právě případ VW se stal největším a nejznámějším v historii. Zmíněný podvodný software byl do jejich dieselových vozidel instalován od roku 2009 až do roku 2015, kdy bublina splaskla poté, co americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Němce obvinila z porušování zákona o čistotě ovzduší. Následná modernizace vozů, pokuty a žaloby stály koncern několik miliard eur.

V USA musel Volkswagen dokonce odškodnit statisíce zákazníků. Klienti v Evropě pochopitelně požadovali stejné odškodnění, ale automobilka to již řadu let odmítá, protože ji k tomu evropský právní systém nenutí. Do dnešního dne tedy nepřišla s žádným vyrovnáním. Evropští zákazníci se však nevzdávají a stále vedou proti VW (stejně jako proti dalším výrobcům obviněným z emisních skandálů) soudní řízení. A někteří je vyhrávají.

VW musí zaplatit po 13 letech

Vezměme si například Nizozemsko, kde soud v Haarlemu rozhodl v případu Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) a Sdružení spotřebitelů, že VW musí zaplatit odškodnění majiteli Golfu s motorem TDI zakoupeného v roce 2010, tedy před 13 lety, za vyšší emise tohoto vozidla. Konkrétně se jedná o částku 3 000 eur, v přepočtu cca 70 tisíc Kč, jak informoval nizozemský web Auto Week.

Případ je jedním ze čtyř soudních řízení, která zahájila nadace a sdružení spotřebitelů. Právník Jurjen Heemstra řekl, že toto řízení mělo Volkswagen donutit k odkupu předmětného vozidla za původní kupní cenu, ale soudce s tím nesouhlasil. „Je to důležitý první krok. Díky tomuto rozhodnutí mohou o odškodnění žádat i další majitelé podvodných dieselů,“ dodal Heemstra.

Automobilka se však domnívá, že majitelé dieselů neutrpěli žádné finanční ztráty, a proto nevidí důvod, proč by je měla odškodňovat. Právník také naznačil, že zvažují odvolání proti rozhodnutí soudu. Jedná se o snahu o spravedlnost pro evropské zákazníky, nebo o precedens, který by mohl VW v případě úspěchu hromadných žalob zruinovat?

Zdroj: redakce, autoweek.nl