Diesel do města nepatří. Jak jezdit s dieselem? Pravidla hry se mění s vývojem
Dáme vám několik rad. Velmi záleží na tom, zda se jedná o nový nebo starší dieselový vůz. S vývojem vznětových motorů se mění i zásady jejich používání, které ctili naši rodiče.
Přestože je dnes na vznětový motor vyvíjen obrovský „politický“ tlak, je skutečností, že se stále prodává a na silnice se neustále dostávají nové vozy s tímto typem pohonu. Své někdejší popularity pravděpodobně nikdy nedosáhne, ale stále se najde dost řidičů, kteří si kladou otázku, zda dnešní vznětové motory vyžadují stejně specifický přístup k řízení jako jejich starší generace. Z minulosti přece známe několik zaručených a neustále se opakujících pravidel, která by měli řidiči dieselových vozů dodržovat, jak píše server Central Jersey.
Dieselové auto do města nepatří
Z technického hlediska je zde elektromobil skutečně nejrozumnější volbou, a to nejen kvůli místním emisím, protože neméně důležitým rozdílem je, že trakční elektromotor nemusíte opatrnou jízdou zahřívat na provozní teplotu. Jakmile však začnete jezdit s moderním vznětovým motorem, vyžaduje prvních pár kilometrů stejně opatrnou jízdu jako moderní benzinový motor.
Je to proto, že ve většině případů jsou dnešní diesely již celohliníkové (stále častěji i bez litinových vložek válců), mají v chladicích okruzích elektrické topné spirály a díky zpoždění předstihu jsou schopny akumulovat obrovské množství odpadního tepla, kterým ohřívají nejprve katalyzátory a poté všechny ostatní komponenty včetně oleje (a to i přes vodou chlazené výfukové potrubí). Zjednodušeně řečeno se již dokáží zahřívat podstatně rychleji než v minulosti a často se v tomto ohledu vyrovnají benzinovým motorům (na úkor termodynamické účinnosti v počáteční fázi zahřívání).
Nízké otáčky škodí motoru, ale méně než kdysi
Změnily se také provozní režimy zážehových a vznětových motorů. Vzpomínáte si na klasickou poučku, že benzinový motor se musí točit, zatímco diesel táhne odspodu? Dnes je to spíše naopak, protože zatímco s dnešním maloobjemovým přeplňovaným benzinovým motorem (zejména pokud jde o čtyřválec) můžete jet téměř bez vibrací téměř na volnoběh a pak příjemně lineárně zrychlovat, vznětové motory potřebují pro pořádný zátah stále větší tlak „v potrubí“ a o něco vyšší otáčky.
Přesto je pravda, že při ustálené jízdě snesou výrazně nižší otáčky než dříve. Je však důležité vědět, že mučení při akceleraci z příliš nízkých otáček nedělá dieselovým motorům dobře ani dnes. Nejde jen o zvýšené usazování sazí z nadměrně obohacené směsi a následné zatížení systémů proti emisím, ale také o zvýšené namáhání klikových ložisek.
To, že díky dobře navrženým vyvažovacím hřídelím, silovým blokům a dvouhmotovým setrvačníkům necítíte žádné vibrace ani chrastění, neznamená, že jednotka nevytváří setrvačné síly a momenty. Pokud chcete od vozu se vznětovým motorem silnou a citlivou akceleraci, je vždy rozumné nejprve podřadit a vytočit jeho těžký klikový mechanismus do vyšších otáček, než sešlápnete plynový pedál až na podlahu.
Moderní benzínový motor s lehčím klikovým mechanismem a menšími setrvačnými silami a momenty na to dnes není tak citlivý. Pokud tedy jezdíte se vznětovým motorem při nízkých otáčkách, dělejte to pouze při ustálené rychlosti jízdy. Před zrychlením (zejména u plně naloženého vozu nebo při jízdě s přívěsem) podřaďte a dostaňte motor do vyšších otáček.
Kvalita paliva je stále klíčová
Stejně jako v minulosti, i dnes je stále velmi důležitá kvalita používané nafty. Zatímco v minulosti však byla rozhodující především pro životnost a stav vstřikovacího čerpadla (nafta maže jeho pohyblivé části), dnes je rozhodující pro čistotu vstřikovačů, vedení EGR a spalovacích komor. Samozřejmě, že trvanlivost vstřikovacích čerpadel je stále ve hře, ale obecně jsou vyrobena z lepších materiálů a jejich demontáž a servisovatelnost bývá na vyšší úrovni (čest výjimkám). Pokud jde o palivový systém vznětového motoru, je důležité nenechávat v nádrži dlouho sezónní naftu a nepoužívat letní naftu v zimě (a do jisté míry i naopak, tj. používat zimní naftu v létě).
Auto na delší trasy
Stále platí, že na delší cesty je nejlepší vznětový motor, ale upřímně řečeno, stejné pravidlo by se dalo aplikovat i na dnešní benzínové motory s přímým vstřikováním. Z hlediska použití jsou rozdíly mezi vznětovými a zážehovými motory ve skutečnosti menší než v minulosti. Mezi vznětovým a zážehovým motorem v osobním automobilu bych dnes nedělal velké rozdíly a zásady jejich správného používání se pod obrovským tlakem na emise a z toho vyplývající poměrně podobnou protiemisní technologií sblížily více než kdykoli v minulosti. Přesto platí jedno základní pravidlo – spalovací motor zahřívejte opatrnou jízdou. To je dnes alfa a omega všeho, stejně jako kdysi.
Zdroj: centraljersey.com