MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
white and orange car on road during daytime

Diesel do města nepatří. Jak jezdit s dieselem? Pravidla hry se mění s vývojem

diesely, nafta, tipy triky

Dáme vám několik rad. Velmi záleží na tom, zda se jedná o nový nebo starší dieselový vůz. S vývojem vznětových motorů se mění i zásady jejich používání, které ctili naši rodiče.

Přestože je dnes na vznětový motor vyvíjen obrovský „politický“ tlak, je skutečností, že se stále prodává a na silnice se neustále dostávají nové vozy s tímto typem pohonu. Své někdejší popularity pravděpodobně nikdy nedosáhne, ale stále se najde dost řidičů, kteří si kladou otázku, zda dnešní vznětové motory vyžadují stejně specifický přístup k řízení jako jejich starší generace. Z minulosti přece známe několik zaručených a neustále se opakujících pravidel, která by měli řidiči dieselových vozů dodržovat, jak píše server Central Jersey.

Dieselové auto do města nepatří

Z technického hlediska je zde elektromobil skutečně nejrozumnější volbou, a to nejen kvůli místním emisím, protože neméně důležitým rozdílem je, že trakční elektromotor nemusíte opatrnou jízdou zahřívat na provozní teplotu. Jakmile však začnete jezdit s moderním vznětovým motorem, vyžaduje prvních pár kilometrů stejně opatrnou jízdu jako moderní benzinový motor.

Je to proto, že ve většině případů jsou dnešní diesely již celohliníkové (stále častěji i bez litinových vložek válců), mají v chladicích okruzích elektrické topné spirály a díky zpoždění předstihu jsou schopny akumulovat obrovské množství odpadního tepla, kterým ohřívají nejprve katalyzátory a poté všechny ostatní komponenty včetně oleje (a to i přes vodou chlazené výfukové potrubí). Zjednodušeně řečeno se již dokáží zahřívat podstatně rychleji než v minulosti a často se v tomto ohledu vyrovnají benzinovým motorům (na úkor termodynamické účinnosti v počáteční fázi zahřívání).

cars on road
Foto: Nabeel Syed / Unsplash

Nízké otáčky škodí motoru, ale méně než kdysi

Změnily se také provozní režimy zážehových a vznětových motorů. Vzpomínáte si na klasickou poučku, že benzinový motor se musí točit, zatímco diesel táhne odspodu? Dnes je to spíše naopak, protože zatímco s dnešním maloobjemovým přeplňovaným benzinovým motorem (zejména pokud jde o čtyřválec) můžete jet téměř bez vibrací téměř na volnoběh a pak příjemně lineárně zrychlovat, vznětové motory potřebují pro pořádný zátah stále větší tlak „v potrubí“ a o něco vyšší otáčky.

Přesto je pravda, že při ustálené jízdě snesou výrazně nižší otáčky než dříve. Je však důležité vědět, že mučení při akceleraci z příliš nízkých otáček nedělá dieselovým motorům dobře ani dnes. Nejde jen o zvýšené usazování sazí z nadměrně obohacené směsi a následné zatížení systémů proti emisím, ale také o zvýšené namáhání klikových ložisek.

Foto: Mark Chan / Unsplash

To, že díky dobře navrženým vyvažovacím hřídelím, silovým blokům a dvouhmotovým setrvačníkům necítíte žádné vibrace ani chrastění, neznamená, že jednotka nevytváří setrvačné síly a momenty. Pokud chcete od vozu se vznětovým motorem silnou a citlivou akceleraci, je vždy rozumné nejprve podřadit a vytočit jeho těžký klikový mechanismus do vyšších otáček, než sešlápnete plynový pedál až na podlahu.

Moderní benzínový motor s lehčím klikovým mechanismem a menšími setrvačnými silami a momenty na to dnes není tak citlivý. Pokud tedy jezdíte se vznětovým motorem při nízkých otáčkách, dělejte to pouze při ustálené rychlosti jízdy. Před zrychlením (zejména u plně naloženého vozu nebo při jízdě s přívěsem) podřaďte a dostaňte motor do vyšších otáček.

Kvalita paliva je stále klíčová

Stejně jako v minulosti, i dnes je stále velmi důležitá kvalita používané nafty. Zatímco v minulosti však byla rozhodující především pro životnost a stav vstřikovacího čerpadla (nafta maže jeho pohyblivé části), dnes je rozhodující pro čistotu vstřikovačů, vedení EGR a spalovacích komor. Samozřejmě, že trvanlivost vstřikovacích čerpadel je stále ve hře, ale obecně jsou vyrobena z lepších materiálů a jejich demontáž a servisovatelnost bývá na vyšší úrovni (čest výjimkám). Pokud jde o palivový systém vznětového motoru, je důležité nenechávat v nádrži dlouho sezónní naftu a nepoužívat letní naftu v zimě (a do jisté míry i naopak, tj. používat zimní naftu v létě).

person holding black corded device
Foto: Erik Mclean / Unsplash

Auto na delší trasy

Stále platí, že na delší cesty je nejlepší vznětový motor, ale upřímně řečeno, stejné pravidlo by se dalo aplikovat i na dnešní benzínové motory s přímým vstřikováním. Z hlediska použití jsou rozdíly mezi vznětovými a zážehovými motory ve skutečnosti menší než v minulosti. Mezi vznětovým a zážehovým motorem v osobním automobilu bych dnes nedělal velké rozdíly a zásady jejich správného používání se pod obrovským tlakem na emise a z toho vyplývající poměrně podobnou protiemisní technologií sblížily více než kdykoli v minulosti. Přesto platí jedno základní pravidlo – spalovací motor zahřívejte opatrnou jízdou. To je dnes alfa a omega všeho, stejně jako kdysi.

Zdroj: centraljersey.com


Redaktor: Petr Vyhnánek

Ralphs_Fotos

Prodáváte auto? Umíte napsat inzerát? Přinášíme tipy, jak na to

Mikes-Photography

U vybitého elektromobilu uprostřed ničeho s kanystrem k benzínce nevyrazíte. Lze jej nabít pomocí generátoru

Zdroj

Ojetá Felicie. Vyplatí se nad ní ještě uvažovat? Přinášíme tipy, na co se zaměřit

Zdroj

Ferrari F40 z Lega existuje! Dokonce v životní velikosti a váží stejně jako originál

Zdroj

Sezóna začíná. Hledáme zajímavý kabriolet do 250 000 Kč

b31fnh

Pohon na LPG zažívá velký rozmach. Ceny benzinu se jen v Německu zvýšily o 300 %

Zdroj

GM oznamuje návrat do Evropy. Přiveze také elektrický Hummer. Těšíte se?

Zdroj

Mohican Caravan je nejmenší obytný přívěs, jaký jste kdy viděli

Zdroj

Ruský trh s novými automobily láme smutné rekordy. Zažívá nejhorší období za posledních 15 let


  • Ezequiel Garrido: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • white and orange car on road during daytimeDiesel do města nepatří. Jak jezdit s dieselem? Pravidla hry se mění s vývojem
  • Mikes-PhotographyU vybitého elektromobilu uprostřed ničeho s kanystrem k benzínce nevyrazíte. Lze jej nabít pomocí generátoru
  • Ralphs_FotosProdáváte auto? Umíte napsat inzerát? Přinášíme tipy, jak na to
  • ZdrojOjetá Felicie. Vyplatí se nad ní ještě uvažovat? Přinášíme tipy, na co se zaměřit
  • ZdrojFerrari F40 z Lega existuje! Dokonce v životní velikosti a váží stejně jako originál

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT