Dědové motorismu aneb nejdéle vyráběné vozy

Přidat na Seznam.cz

Tyto vozy se vyráběly po několik desetiletí a víceméně se na nich nic nezměnilo. Zde je tedy přehlídka skutečných maratonských modelů automobilů. Jedná se o vozy, které prodávaly po dlouhá léta, napsal server Motor Junkie. Možná vás překvapí, jak staré některé z nich jsou.

Na konci roku 2013 byla v Brazílii ukončena výroba modelu Volkswagen Kombi. Tento model se v největší jihoamerické zemi vyráběl od 2. září 1957 (nejprve ve verzi T1 a poté ve verzi T2). Legislativa v Brazílii, která platí od začátku letošního roku a která vyžaduje, aby každý nový vůz byl vybaven ABS a airbagy řidiče a spolujezdce, pohřbila klasické vozy.

Ministr financí Guido Mantega sice oznámil, že bude hledat právní řešení na záchranu historického Volkswagenu, ale toto prohlášení přišlo pravděpodobně příliš pozdě na to, aby německá společnost mohla znovu spustit své výrobní linky.

Na automobilovém trhu však nechybí ani další automobiloví dědečkové, vozy vyráběné již desítky let. Některé z nich mírně změnily svou podobu nebo se prodávají pod novými značkami v zemích, které jsou z našeho pohledu exotické, ale designově se od prototypů z před let příliš neliší. Podívejme se na některé seniory.

Morgan 4/4 – od roku 1955

První inkarnace modelu Morgan 4/4 se začala vyrábět v roce 1936. Vůz, jak ho známe dnes, se poprvé objevil na silnicích v roce 1955. Vůz se po všechny tyto roky vzhledově prakticky nezměnil. Pod kapotou se střídaly další generace motorů Ford. V současné době je Morgan poháněn zážehovým agregátem o objemu 1,6 litru, známým ze starších generací modelu Fiesta nebo malého kupé Puma. Jednotka o výkonu 110 k je spojena s pětistupňovou manuální převodovkou Mazda.

Řada Morgan zahrnuje také výkonnější verzi 4/4 s motorem 2.0 Ford Duratec o výkonu 145 koní. Vůz, který byl původně vyroben v letech 1950-1969, byl v roce 1985 znovu oživen, aby byl v roce 2000 opět vymazán. Výroba byla naposledy obnovena v roce 2005 a od té doby se model Plus 4 nepřetržitě prodává v řadě Morgan.

Lada Niva – od roku 1977

Lada Niva je již skutečnou klasikou. Jednoduchá konstrukce, skvělé terénní schopnosti a levný provoz dělají z tohoto vozu lahůdku jak pro začátečníky, tak pro zkušené příznivce jízdy v terénu, kteří si nepotrpí na moderní vozy nabité elektronikou.

Vůz se vyráběl nejen v Rusku, ale mimo jiné také v Řecku, Uruguayi a Kolumbii. V polovině 90. let se objevila pětidveřová karosářská verze označená symbolem 2131. Od roku 2006 se vůz prodává jako Lada 4×4, protože práva na název Niva převzala společnost General Motors, která ve spolupráci s AvtoVAZem vytvořila Chevrolet Niva. Jedná se o jakéhosi nástupce klasického vozu, který je však z velké části založen na známých komponentech.

Mercedes-Benz G – od roku 1979

Geländewagen, německy „terénní vůz“, je výsledkem spolupráce společností Mercedes a Steyr-Daimler-Puch. Vozidlo bylo vyvinuto pro vojenské účely a jeho vznik navrhl Mohammad Rezá Pahlaví, poslední íránský šáh, který hledal terénní vozidlo pro svou armádu.

Výroba vozu Mercedes G (kódové označení W460) byla zahájena v rakouském Štýrském Hradci v roce 1979. Na přelomu 80. a 90. let se G-Wagen rozdělil na W463 (verze pro civilní použití, později přejmenovaná na třídu G) a W461 (pro speciální použití).

Model pro běžné uživatele se bude vyrábět nejméně do roku 2015. Mercedes-Benz slíbil zemím NATO, že vojenská varianta bude vyráběna až do roku 2025.

Volkswagen Santana – od roku 1981

Volkswagen Passat B2 byl představen v roce 1981 a jeho varianta sedan se jmenovala Santana. Tento vůz položil základ úspěchu německé značky v Číně, kde se vyráběl od roku 1983. Do dnešního dne se v Německu středu prodalo přibližně 1,5 milionu vozů Passat.

Teoreticky by tento vůz neměl být v tomto seznamu zařazen, protože poslední sjel z linky v roce 2013. Na čínském trhu je již nový Volkswagen Santana, který je založen na stejných komponentech jako Škoda Rapid a SEAT Toledo. Zmiňujeme se o tom však proto, že se toto vozidlo stále prodává.

Fiat Uno – od roku 1983

Fiat Uno nahradil v nabídce italského výrobce model 127. Malý vůz, který vzešel z rukou Giugiara, byl představen v roce 1983. V roce 1984 získal Uno titul Auto roku a rychle si získal velkou oblibu. Modernizovaná verze se objevila v roce 1989. Výroba modelu Uno skončila v roce 2003 s 8,8 milionu kusů. Alespoň teoreticky.

Uno I je v Brazílii stále k dispozici. Nejprve byl znám jako Uno Mille, poté jako Mille a nyní jako Mille Economy. Vůz se prodává ve verzi se zvýšeným odpružením. Kariéra městského automobilu pravděpodobně brzy skončí. Přestože je stále uveden v katalogu brazilského Fiatu, čeká ho stejný osud jako Volkswagen T2 popsaný na začátku.

Toyota Land Cruiser 70 – od roku 1984

Jak je vidět z níže uvedeného seznamu, dobré terénní vozy si drží pevnou pozici. Toyota Land Cruiser řady 70 se objevila v roce 1984, kdy nahradila osvědčenou verzi 40. Vůz se vyráběl ve dvou hlavních verzích (nepočítaje různé kombinace karoserie a motoru): robustní Heavy Duty a komfortnější Light Duty.

Vůz, jehož konstrukce je založena na pevném rámu, se vyrábí dodnes. V Austrálii je stále oblíbený a nabízí se tam tří- i pětidveřové verze a také pick-upy. Land Cruisery jsou v současnosti poháněny 4,5litrovým turbodieselem. Jeho výkon je 204 koní a maximální točivý moment 430 Nm.

Zdroj: motor-junkie.com