Kolik bude stát dálniční známka, STK a povinné ručení v roce 2026. Češi si budou muset sáhnout hluboko do kapsy
Rok 2026 bude pro motoristy znamenat další díl nepříliš oblíbeného seriálu s názvem Auto něco stojí. Zdražení dálničních známek, povinného ručení a také technických kontrol není jen planá hrozba, ale realita, se kterou je dobré počítat už teď. Letos to ještě šlo, ale příští rok už si řidiči za povinné položky připlatí.
Dálniční známka bude dražší než v roce 2025
Roční dálniční známka stojí letos 2 440 korun. Krátkodobé kupóny vyšly na 460 korun za měsíc, 290 korun za deset dní a 210 korun za jednodenní variantu. Nový mechanismus valorizace, který počítá s inflací a s rozšiřující se dálniční sítí, však ceny každoročně navyšuje. Podle výpočtů se tak v roce 2026 můžeme dočkat částky kolem 2 600 korun za roční kupón. Desetidenní by mohl vyskočit na 310 korun, měsíční na 490 a jednodenní na 235. V překladu do češtiny to znamená, že příští rok bude i krátký výlet za babičkou do druhého kraje stát o pár desetikorun navíc.

STK už nebude za hubičku
Technické kontroly a měření emisí se už dnes pohybují kolem 1 100 až 1 700 korun podle regionu a typu vozu. V Praze si běžně řeknou i o 2 000 korun a víc. Do roku 2026 se dá čekat další nárůst, protože rostou ceny energií, práce i samotného provozu stanic. Běžná technická kontrola s emisemi pro osobní auto by se tedy mohla pohybovat spíš nad 1 700 korun, a u naftových motorů se částka může vyšplhat i nad 2 000. Připravte se tedy, že návštěva STK nebude připomínat rychlý oběd v menze, ale spíš menší účet z restaurace s lepší pověstí.
Povinné ručení opět přidá pár stovek
Povinné ručení v roce 2025 podražilo o pět až deset procent a průměrná cena se dostala na 4 500 korun. Důvodem jsou dražší náhradní díly, rostoucí mzdy v servisech i častější nehody. V roce 2026 se povinné ručení pravděpodobně opět prodraží. Pojišťovny mluví o růstu podobném jako letos, takže částky se mohou vyšplhat k 4 700 až 5 000 korunám.
Konečná cena se ale liší podle toho, kde řidič bydlí, jak dlouho má řidičák a také jakým autem vlastně jezdí. Ale obecný trend je jasný. Jestliže jste se letos radovali, že jste povinné ručení ještě udrželi pod čtyřmi a půl tisíci, příští rok už to bude chtít opravdu pevné nervy.

Když si to všechno sečteme
Řidič, který v roce 2026 zaplatí dálniční známku, projde STK a sjedná povinné ručení, nechá u povinných položek klidně o tisíc korun víc než letos. To není úplně malá částka, a proto je dobré s ní počítat v rodinném rozpočtu. Auto je skvělý sluha, ale drahý pán, říká se. A v příštím roce se tohle úsloví bude hodit víc než kdy dřív.
Když to shrneme, v roce 2026 bude řízení auta připomínat hru na automatu. Vhodíte peníze na dálniční známku, přihodíte na STK, zatočíte kolečkem povinného ručení a doufáte, že vám zbyde na benzín.
Možná se pak nebudeme divit, že část řidičů raději přesedlá na kolo nebo koloběžku. Jenže upřímně, zkuste na koloběžce odvézt ledničku z obchodu. I když dražší, auto nám nakonec stejně zůstane věrným společníkem.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, TN, Garáž