Dacia Duster třetí generace, prohlédli jsme si robustnější budoucí bestseller

Přidat na Seznam.cz

Dacia představila nový Duster, který přináší revoluci v designu a motorech a zároveň zůstává věrný své minulosti.

Dacia bezpochyby prožívá zlaté období, které dále zlepšilo její prodejní výsledky v Evropě, a část zásluh na tom má i její nová vizuální identita, o které jsme vám často říkali, ve směru outdooru, života pod širým nebem, to vše spojené s podstatou a funkčností, ale za dobrou cenu.

A pokud mluvíme o outdooru a Dacii, první jméno, které nás napadne, je Duster, nyní ve své třetí generaci, kterou jsme si mohli prohlédnout. Na první pohled větší než jeho předchůdce, nový Duster vlastně klame pohledem díky svému novému, ještě masivnějšímu a „robustnějšímu“ designu. Údaje jsou následující: délka 4,34 m, šířka 1,81 m, výška 1,66 m a objem zavazadlového prostoru až 472 litrů. Všechny podrobnosti si můžete prohlédnout v našem videu:

Nárazníky jsou více zvýrazněny kontrastními prvky a i boky mají nyní výraznější křivky. Přední část samozřejmě zahrnuje nové logo, nyní však harmoničtěji v rámci horizontálního pásu, který zahrnuje světlomety a který se stane stylovým podpisem značky. Několik plastových dílů, jako například boční kryty dveří, je vyrobeno z materiálu Starkle, který obsahuje 20 % recyklovaného materiálu, s viditelnou nelakovanou strukturou. Spolu s absencí chromu a zvířecí kůže je to jedno z opatření, která mají učinit výrobu modelu Duster udržitelnější.

Velká stylistická práce byla odvedena také v interiéru, kde nový Duster zdůrazňuje outdoorové konotace, ale s důsledně moderním nádechem. Centrální 10,1palcový displej je mírně natočen směrem k řidiči a umístěn v jeho zorném poli, aby bylo vše co nejergonomičtější. V kabině, ve dveřích a ve výdeších ventilace se opakuje motiv písmene Y. Tento tvar najdeme i zvenčí v předních a zadních světlometech a na kolech.

Další důležitou novinkou je platforma, protože stejně jako nejprve Sandero a Logan a poté Jogger i Duster nyní přechází na platformu CMF-B skupiny Renault. To umožnilo revoluci v oblasti motorů. Rozloučení s dieselovou verzí, endotermické motory si zachovávají své LPG a benzinové verze (s mild-hybridem), ale skutečnou novinkou je příchod plnohodnotného hybridu, identického s tím, který je k vidění u Joggeru a dalších vozů skupiny Renault. Najdeme zde tedy řešení s výkonem 140 k. K 1,6litrovému čtyřválcovému benzínovému motoru o výkonu 94 k se připojují dva elektromotory, jeden trakční o výkonu 49 k a startér/vysokonapěťový generátor. To vše je řízeno elektrifikovanou, vícerežimovou automatickou převodovkou bez spojky se čtyřmi převodovými stupni pro spalovací motor a dalšími dvěma pro elektromotor. Díky této motorizaci nabízí středová konzola pouze malý volič převodových stupňů.

Akumulátor s kapacitou 1,2 kWh se dobíjí rekuperačním brzděním. Naproti tomu mild-hybridní benzinové řešení tvoří tříválec nové generace o objemu 1,2 litru založený na Millerově cyklu, kombinovaný se 48voltovým systémem. Baterie má kapacitu 0,8 kWh a je vždy dobíjena rekuperací při zpomalování. Dacia také pokračuje v jízdě na oblíbených motorech na LPG, a to s modelem ECO-G 100, který je poháněn dvěma palivy, benzinem a LPG.

Nový Duster se také snaží nabídnout další terénní schopnosti, a to v nespecializovaném segmentu a za dostupnou cenu. Verze s pohonem 4×4 jsou vybaveny systémem Terrain Control s pěti režimy: Auto, Sníh, Bahno/Písek, Off-Road a Eco. Kruh uzavírá dobrá světlá výška 217 mm a příznivější nájezdové a výjezdové úhly, u verzí s pohonem všech kol až 31° vpředu a 36° vzadu, a úhel nárazu 24°. Na pomoc řidiči přichází také systém regulace rychlosti při jízdě z kopce, který umožňuje řidiči obsadit pouze volant a zapomenout na pedály.

Pomoc v terénu přichází také od multimediálního systému, protože na centrálním displeji můžeme odečíst úhel náklonu, úhel stoupání a u verzí 4×4 také rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Abychom otázku terénu uzavřeli, také u nového Dusteru mohou mít zákazníci paket Sleep Pack, který byl k vidění již u modelu Jogger, a vytvořit tak v zadním prostoru dvojité lůžko, které lze sklopit a které zcela neubírá zavazadlový prostor. V případě potřeby lze ale využít i střešní nosič.

Dacia se řídí heslem „nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty“, což se odráží i v technologické výbavě nového Dusteru. Displej s úhlopříčkou 10,1″ je standardem od výbavy Expression a dodává se ve dvou verzích: Media Display a Media Nav Live. První z nich, standardně dodávaný do modelů New Duster Expression a Extreme, je kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay, má bezdrátové připojení a čtyři reproduktory. Druhá, standardní pro výbavu Journey a volitelná pro Extreme a Expression, přidává propojenou navigaci s informacemi o dopravních podmínkách v reálném čase a mapami aktualizovanými po dobu 8 let. Media Nav Live nabízí také audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory.

V základní výbavě Essential najdeme multimediální systém Media Control, který lze ovládat pomocí ovladačů na volantu a který zobrazuje multimediální informace a telefonní hovory na 3,5palcovém analogovém displeji palubního počítače. Jeho součástí jsou také čtyři reproduktory, připojení Bluetooth, port USB a držák na smartphone integrovaný v palubní desce.

Náš první kontakt s novým modelem Dacia Duster byl pouze náhledem, který nám měl přiblížit příběh modelu a ukázat vývoj zblízka. Ceny samozřejmě zatím nejsou známy, ale Dacia usiluje o nabídku začínající pod 20 000 eur za základní výbavu, tedy 442 tisíc korun v přepočtu.

Zdroj. Dacia, redakce, auto.hwupgrade