Čtyři Saaby, které skoro nikdo neznal, aneb jak se GM snažila zachránit švédskou značku

Přidat na Seznam.cz

První desetiletí 21. století bylo posledním v historii značky Saab. General Motors, který tehdy švédskou značku vlastnil, hledal různé nápady, jak situaci zlepšit. Jedním z nich byl rozsáhlý badge engineering, tedy nabízení vozů jiných značek s nalepeným logem Saab.

Badge engineering je fenomén starý jako svět sám. Nabízení jednoho modelu pod několika značkami je běžnou praxí výrobců automobilů. V době globalizace a standardizace se stala normou, která už nikoho nepřekvapuje, nejnovějším a nejznámějším příkladem je Suzuki Swace, což je ve skutečnosti Toyota Corolla. Podobné praktiky kdysi vyzkoušela i společnost General Motors se značkou Saab. To se však příliš nepovedlo.

Saab byl vždy považován za značku pro individualisty. Zejména mimo Švédsko si vozy z Trolhattanu kupovala specifická skupina zákazníků, kteří oceňovali osobitou identitu a přítomnost značky, kterou nebylo možné falšovat. A – což je zajímavé – to si značka zachovala až do konce své existence, a to i přes spolupráci s General Motors.

Po cestě však Američané přišli s několika „geniálními“ nápady, které se ukázaly jako naprostý propadák. Ve snaze zvýšit prodeje a v pozdějších letech zachránit značku před krachem se rozhodli nabízet běžné vozy jiných značek a obléknout je do loga Saab. Přítomnost, charakter a individualita, vlastnosti oceňované většinovou veřejností, šly ke dnu. To nemohlo fungovat.

Saab 9-2X

Model 9-2X spatřil světlo světa v roce 2003. Model 9-2X spatřil světlo světa v roce 2003. Nebylo to nic jiného než Subaru Impreza druhé generace s karoserií kombi obléknutou do mírně přepracované přídě a s označením Saab. Odtud také pochází hovorový název tohoto designu „saabaru“. Zákazníci se mohli rozhodnout pro 2,5litrový motor s přirozeným nasáváním a výkonem 165 koní nebo pro dvoulitrový turbodiesel s výkonem 227 koní, jak píše server Car and Driver.

Nebyl to špatný vůz. Koneckonců Impreza druhé generace je opravdu úspěšný vůz, ale boxer, sportovní vzrušení a pohon všech kol nemusely být nutně tím, co průměrný zákazník Saabu hledal. Dokonce ani ti v USA a Kanadě, protože 9-2X se nabízel pouze v Severní Americe.

Pravděpodobně proto byla jeho výroba ukončena v roce 2006, pouhé tři roky po uvedení na trh. Dnes po tomto modelu touží příznivci neobvyklých vozů a zároveň je zajímavou, lépe vybavenou alternativou ke standardní Impreze GD.

Saab 9-6X

Kdyby se Saab 9-6X dočkal verze pro trh, jednalo by se o další „Saabaru“. Koneckonců jako základ použilo Subaru Tribeca – to s podivnou přídí a malou maskou chladiče. Plusem saabu na jeho základě bylo, že vypadal mnohem lépe – seriózněji a dospěleji.

V plánu bylo – podobně jako u modelu 9-2X – nabízet vůz s jednotkami Subaru, jen s tím rozdílem, že šlo o jednotky o objemu 3 a 3,6 litru. Zkrátka velké SUV pro Američany, které mělo se Saabem společné jen jméno. Nakonec však skončil pouze jako předprodukční koncept.

V říjnu 2005 totiž GM prodal svůj podíl v Subaru a cesty obou značek se definitivně rozešly. Místo modelu 9-6X se na trh dostal model 9-7X, který už měl zcela odlišný design.

Saab 9-7X

Délka 4912 mm a motory o objemu od 4,2 do 6 litrů. Z nichž největší je samozřejmě osmiválec. Viděli jste někdy podobný Saab? Model 9-7X nebyl ničím jiným než další variantou založenou na platformě General Motors GMT 360. Dvojče Chevroletu Trailblazer nebo GMC Envoy se stejně jako dříve popsané modely lišilo od originálu pouze mírně pozměněnou přídí a označením.

Zajímavé však je, že se dal koupit i mimo Ameriku. Vůz se vyvážel mimo jiné do Itálie, Nizozemska, Litvy nebo Bulharska. Několik exemplářů se objevilo i na českých silnicích.

Výroba, která byla zahájena v roce 2005, byla ukončena o tři roky později v důsledku uzavření továrny Moraine v Ohiu. Nástupce – byť nepřímý – si odbyl premiéru až v roce 2010.

Saab 9-4X

Řeč je samozřejmě o modelu 9-4X, který je dalším projevem značkového inženýrství společností General Motors a Saab. Jedná se o model založený na zcela nové platformě Theta Premium, která byla základem mimo jiné pro Cadillac SRX. Výsledkem nejmodernější konstrukce jsou skvělé výsledky v nárazových testech IIHS a zajímavý vzhled.

Člověk má dojem, že kdyby Saab přežil ještě o pár let déle, mohl se vůz docela dobře prodávat. Zejména v Evropě, kde boom SUV právě začínal. Do nabídky motorů do 2,8 l a třílitru by však musel přibýt diesel.

Bohužel možný potenciál konstrukce zůstal nevyužit, protože vůz zmizel stejně rychle, jako se objevil. Výroba v objemu pouhých 573 kusů skončila několik měsíců po uvedení na trh, protože Saab byl prodán fondu NEVS, který se hodlal zaměřit na elektrické pohony. Model 9-4X je neoficiálně považován za nejkratší vyráběný vůz vůbec a mimochodem i za poslední nový Saab.

Zdroj: redakce, caranddriver.com, AutoTalkz, Wikipedia